Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kaninen min humper på bamsen sin

Forumreglene og retningslinjene skal leses av alle! Her får du også hjelp til tekniske forumting eller kan stille spørsmål om forumet.

Kaninen min humper på bamsen sin

Innlegg Bettina og Marie 28 Des 2012, 15:32

Hei,

Lille Bettina fikk en bamse for litt siden. En liten rotte fra ikea til 20 kr. Den har så langt vært en kjempehit, og hun drar den med seg overalt. Har til og med dratt den med seg inn i buret flere ganger. Hun legger seg ofte ved siden av den, og nusser på den og småbiter litt. Rotta er omtrent like stor som henne, og kan godt minne om en kanin.

Men plutselig har hun begynt å humpe på den. Kan dette være en måte for henne å vise at hun er dominant? Eller kan det bare være seksuell frustrasjon? Det skal nok sies at hun ikke er eldre enn 5 måneder. Og hun er fortsatt i puberteten.

Jeg har vært veldig usikker på om jeg skal ta den fra henne, eller la henne fortsette å styre som hun selv vil og humpe på den. Hvis det kommer av dominans vil jeg ta den fra henne. Men hvis det mest sannsynlig er seksuell frustrasjon er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Synes liksom ikke at det er fair å ta den fra henne da, eller si nei.

Hva synes dere er riktig å gjøre, og hva trur dere det kommer av?
Bettina og Marie

Re: Kaninen min humper på bamsen sin

Innlegg Dyreglad 28 Des 2012, 17:06

Jeg ville latt den ha den jeg. Nå er jeg ingen kaninekspert desverre, men min kanin holder på sånn med katten vår. Så vil tro det er normal oppførsel.
Dyreglad

Innlegg Karoline 28 Des 2012, 17:54

Det er ganske normalt, det er slik kaniner viser dominanse.
Jeg ville i hvertfall ikke tatt fra hun bamsen, bare la henne holde på. Man skal ikke straffe kaninens oppførsel. :)
Så lenge det bare er en bamse, vil jeg ikke se på det som negativt at hun opptrer slikt.

Min Mie på 1 år, gjorde dette mot ungene sine. Og hun gjør det mot min nye Simba på 4 mnd. Jeg syns ikke noe om det, og sier "nei" til hun, da stopper hun. Men som sagt, skal ikke straffe kaninen.
Mie, Simba og Aron <3 Hvil i fred, mammas lille fine Sophie <3
Karoline

Innlegg Karoline 28 Des 2012, 17:58

Men dette vil nok roe seg om hun steriliseres, (noe hun bør etterhvert). Er jo en oppførsel som sees mest i puberteten tenker jeg.
Min skal i hvertfall steriliserer etterhvert, men skal kastrere Simba først. Og da håper jeg hun roer seg betraktlig ned :)
Mie, Simba og Aron <3 Hvil i fred, mammas lille fine Sophie <3
Karoline

Innlegg Morrdi 28 Des 2012, 23:13

Jeg ville ikke satt en ukastrert hunn med en ukastrert hann før hannen er kastrert! Du burde ta hunnen din med til dyrlegen å få sjekket henne om hun er bedekket(gravid). Det er det stor sannsynlighet for, ettersom hann-kaniner er modene i 3-4 mnd alder.

Når det gjelder det med bamsen, så bare la henne beholde den. :) det virker som om hun trives i dens nærvær. Som sagt ovenfor så er humpingen et tegn på dominans, og når dette skjer mellom to individ( i dette tilfelle individ og objekt) så bør man ikke gå i mellom. Bare la de holde på. :)

Legger også ved en grei tanke-vekker; hunn-kaniner bør kastreres da det er 80% sjangs for livmorkreft i senere alder.
Mvh Muffin, Eros og Tina.
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg Tussis bestevenn 29 Des 2012, 02:55

Slike bamser kan forsterke seksuell atferd. Det kan igjen gjøre senere bonding og lignende vanskeligere. Jeg ville erstattet bamsen med en annen leke.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Gå til Forumregler og hjelp

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester