Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hoppe over innhengningen?

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Hoppe over innhengningen?

Innlegg colsen 03 Jul 2012, 09:24

Vi har endelig vært på biltema og kjøpt kompostgjerder til Rex. Er det sannsynlig å tro at en 2kg mini-rex klarer å hoppe over gjerdene når de står med langsiden ned? Det står i Marits kaninbok at spesielt ivrige kaniner er kapable til å hoppe over - og Rex er definitivt en spretten, ivrig fyr som er høyt og lavt. Men kanskje det bare er større kaniner som kommer seg over? Vi kan sette det opp på høykant, men det blir jo veldig massivt.

Cathrine
Brukerens avatar
colsen

Re: Hoppe over innhengningen?

Innlegg sofiamor 03 Jul 2012, 11:48

Jeg vet bare at dvergkaniner kan klare å hoppe 1,5 meter.
Men du kan jo ha Rex inni der bare at det er noen tilstede :) Altså at han er i innhegningen, bare med tilsyn ;)
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg mathildee 03 Jul 2012, 12:21

Flere av dvergvedderne jeg har hatt har hoppa over når de er montert med kortsida ned, så det vil si at en minirex også vil kunne gjøre det. Men det kommer mye an på mentaliteten på kaninen.

Ville montert med kortsida ned, og heller endra på det hvis det viser seg at kaninen begynner å hoppe over. Aberet er at den ikke kan være i innhengningen ubevokta i mellomtida, og det kan ta laaaang tid før den plutselig bestemmer seg for å utvide horisonten.
mathildee

Innlegg Tussis bestevenn 03 Jul 2012, 12:24

Elias, som var en rexkanin (vanlig rex, ikke mini slik som din) jeg hadde i fosterhjem, hoppet ikke over, enda han var 3+ kg, og fryktelig lang. Når han strakk seg oppover kompostgjerdet etter godbiter fra meg var han like lang som langsiden.

Men om du har en særdeles hoppeglad kanin ville jeg hatt på et tak av kompostgjerder eller annet. Det er jo forholdsvis enkelt å montere på tak :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Lena 03 Jul 2012, 14:46

Om det er ute du skal ha han i innhegningen, anbefales det ikke å ha han der uten tilsyn uansett. Dette er pga eventuelle rovdyr.

Om det er inne, ville jeg bare satt veggene på høykant. Det er sjelden kaniner hopper over da :) Spesielt når han er såpass liten.
Lena & Sírius

Hvil i fred, Tornerose & Espiranza
Brukerens avatar
Lena
Moderator

Innlegg Kanina 03 Jul 2012, 23:11

Noen har kaniner som faktisk har klatret ut av innhegninger av kompostgjerder.
Så de finner på mye rart disse kaninene! Ville hatt den under oppsyn som de andre skriver :)
Tuva (2014) og Teddy (2011)
Brukerens avatar
Kanina

Innlegg colsen 04 Jul 2012, 00:17

Tusen takk for gode tilbakemeldinger! Etter tilbakemeldingene å dømme så monterer vi på høykant! Det føles ganske trygt. Jeg har tenkt å bruke innhengningen inne (uten tilsyn, ellers hopper han helt fritt). Har også tenkt å brette den sammen og bruke den som "bærbar" luftegård, men det blir kun mens jeg er der og følger med. Det er veldig viktig at han ikke hopper over, for vi tenkte blant annet å la ham være i innhengningen når vi er borte et par dager i ferien - og naboen bare er innom og besøker ham. Hopper han fritt i leiligheten når vi ikke er der så spiser han opp alt vi eier.
Brukerens avatar
colsen

Innlegg Lena 07 Jul 2012, 12:47

Da høres det bra ut! Jeg bruker en kompostvegg på høykant inn til "kaninrommet", slik at det er mer åpent enn en lukket dør (er ingen vinduer i rommet, så det blir ganske tett å leve inne der når døren er lukket, spesielt nå på sommeren). Nå har jeg litt mindre kaniner enn deg, men de har nok aldri tenkt på å hoppe ut engang. Mine veier ca 1.4 kg, så får du et visst inntrykk av hvor store de er.

Men du har vel kanskje mulighet for å prøve å ha han i innhegningen en stund før dere reiser bort? Slik ser du jo om han mest sannsynlig kommer til å hoppe over eller ikke. Man kan jo aldri vite 100%, uten å sette på tak, men om den er stor nok (så han ikke føler at han ha større plass), og han ikke prøver seg, bør det gå bra... Men jeg kan jo selvsagt ikke forsikre deg helt, det er jo et levende dyr det er snakk om ;)
Lena & Sírius

Hvil i fred, Tornerose & Espiranza
Brukerens avatar
Lena
Moderator

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester