Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Gjøre kaninene mine renslige i buret!

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Gjøre kaninene mine renslige i buret!

Innlegg Heidi 02 Apr 2006, 13:56

Har tenkt til å "pottetrene" mine små i buret.

Da jeg fikk Fluffy og Rikke i mai 2003 så klarte jeg etter en stund å få dem renslinge. Men så døde Rikke i mars 2004. Så fikk jeg Mindy tre uker etter Rikkes død ca. Etter en tre måneder med tilvenning så flyttet de sammen og lever nå lykkelig med hverandre. Hun er ble etter en stund renslig utenfor buret så sant det ikke var for skittent i dokassen. Da tisset hun ved siden av. Men i buret nekter hun å legge fra seg å tisse der det passer seg. Hun tisser på forskjellige flekker i buret. Og jeg står hver dag over en time og samler sammen alt det skitne strøet og bytter det ut. Ganske slitsomt :x . Det verste er at nå virker det som om Fluffy har tatt etter Mindy og også gir blaffen i buret.

Tenkte derfor å prøve rådet ditt Monis, men jeg har jo selvsagt noen spørsmål da ( har selvfølgelig prøvd å lese alt du har skrevet både her å på kaninforum)
:arrow: Har forstått at du anbefaler å ta ut alt utenom dokassen i en uke ihverfall. Skal jeg i den uken la det være bart i buret? blir ikke labbene dems da såre. Eller skal jeg med en gang putte stoff/teppe/gressmatte der.
:arrow: Putter du strø i buret etter en viss tid, eller er det snakk om permanent? Det høres på en måte deilig å slippe alt styret med strø, men sammtidig høres det jo radikalt ut da. God å vite at jeg ikke er den eneste liksom :D :!:

Gi gjerne mere råd. Kommer ikke på noe flere spørsmål nå, kommer sikkert senere. Mine er så stae at dette kommer nok til å bli en kamp. Og med to stykker så blir det dobbelt så tøft, siden de rotter seg sammen :roll: .
Haha... nå høres jeg ut som en helt fersk kanineier :lol: , er vel bare det at dette er et helt nytt område.

Tror jeg kommer til å begynne i dag eller i morgen. Avhengig om jeg må kjøpe noe underlag først.
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Innlegg monis 02 Apr 2006, 14:56

Hehe... føler nesten jeg står i ledelsen for en "strøet-ut-av-buret"-reform her... Ante virkelig ikke at det var så uvanlig å ikke ha strø i hele buret som det kan se ut som etterhvert nå... Og jeg begynner selv å få en følelse av at et bur uten strø i hele bunnen er veldig radikalt. Faktisk har jeg tenkt meg om både to og ti ganger nå om det er bra for kaninen å ta ut strøet fra hele buret eller ikke.

Min resonering er som følgende:
Kaninen jeg har hatt har stort sett hatt burdøren åpen på dagtid og tilbringer liten tid i buret. Den går og sover jo da mye på gulvteppet og gulvbelegget i utgangspunktet, så det bør jo sånn sett ikke være dumt å ha et teppe i buret i stedet for strø. Aller helst ville jeg hatt kaninen løs hele tiden (men han er for gnagete på lister og møbler til at jeg tør over lengre tid uten oppsyn), og da ville han mest sannsynlig ikke valgt å ligge i doboksene med strø i. Selv når doboksene er ny og rene og pene skjer det aldri at han legger seg på strøet i de og sover. Jeg bruker jo miljøstrøpellets også, og de er neppe noe særlig gode å ligge eller gå på - flis blir kanskje annerledes sånn sett, men jeg synes flisen suger dårligere enn miljøstrøet og bøsser ned leiligheten noe vanvittig. Da jeg med min første kanin hadde miljøstrøpellets i hele buret, gravde hun alltid vekk pelletsen på den flekken hun skulle sove på og lå heller rett på plasten. I naturen ville kaninen ikke bare gått på flis heller, men få et variert underlag... Jeg går også ut i fra at det er mer heldig for kaninen å ha et litt mykt underlag enn et hardt, da hardt underlag kan gjøre labbene såre, som du selv påpekte....

Vil tro at et godt og isolerende strø er mer viktig for kaniner som står ute på vintern enn kaniner som bor inne - med mindre det er ekstremt gulvkaldt inne da...

Angående fremgangsmåten:
Hvis du har to kaniner i samme bur, må jeg innrømme at jeg har lite erfaring med hvorvidt de vil kunne bli like renslige i buret som 1 kanin i 1 bur... Der er jeg i såfall spent på hva du finner ut :D Jeg prøvde trikset med å ha bar plast + dokasse med strø i på de 3 kaninene som har vært innom her (historien om hvorfor det har vært flere innom har jeg skrevet et annet sted her på forumet, blir like skamfull hver gang dette kommer frem i en sammenheng), og det holdt vel å ha bar plast i 1 dag før de skjønte tegninga. Jeg vet ikke hvor jeg har skrevet at man kan ha bar plast i en hel uke, tror ikke jeg ville valgt en slik løsning over såpass lang tid. På den annen side tror jeg (her må gjerne noen korrigere meg dersom jeg tar feil) ikke at 1 uke vil ødelegge labbene - det kommer jo mye an på hvor mye av tiden de må stå i buret eller kan springe utenfor og selv velge underlagstype. Jeg vet også at Snorkfrøken testet ut "metoden", og Ronja tok vel konspetet etter en dag - lurer også på om ikke lenak fra Norsk Kaninforum testet det ut og fant at det var effektivt.

Dersom kaninene dine ikke tar konseptet veldig raskt, vet jeg neimen ikke hva jeg ville gjort... Du merker fort når du putter inn noe annet underlag om de begynner å tisse på det - de fleste alternative underlag absorberer jo, derfor har jeg pleid å vente en dag med å putte inn slikt. Du kan jo evt prøve deg frem, 1 dag først, så 2 dager dersom de tisset på underlaget du da la inn, så evt 3... Som sagt, sitter kaninene dine mye i buret, tror jeg ikke at jeg ville latt de gå evigglenge på plasten i alle fall...

Kaninene er jo som regel veldig renslige dyr, og søker gjerne noe som absorberer urinen når de skal gjøre vått. Kan godt hende du får noen uhell på plasten altså, men da ville jeg bare tørket det opp med dopapir eller tørkerull etc, og lagt urinpapiret (alternativt et lite håndkle dersom kaninene spiser opp papiret) oppi dokassen . dette gjorde jeg med Japp, og han hadde ikke mer enn ett slikt uhell på plasten.

En fallgrube uansett om du velger bar plast, teppe, håndkle eller annet alternativt underlag, er å putte for mye høy inn i buret... Både Nikita og sistemann Rabalder her synes høyet er fint å bruke som do, de både lorter ekstra og tisser i høyet dersom det ligger mye høy inne i buret. Derfor har jeg laget en slags høyhekk ut av en plastkurv som jeg har festet på utsiden av buret. Det blir riktignok en god del lortekuler der de sitter foran sprinklene og gnasker høy, men urinen havner i alle fall i doboksen. Som du vil se på bildet under, havner likevel også mesteparten av lortekulene i doboksen.

Jeg håper jeg aldri må gå tilbake til strø i hele buret... Det var veldig upraktisk, og kaninen ble veldig mye mer urenslig av det. Så med mindre jeg skulle komme over fakta som sier at kaniner BØR ha strø i hele buret og dette er godt og fornuftig begrunnet, vil løsningen være permanent her i gården.Legger ved her bilder av hvordan det ser ut her i buret etter halvannet døgn (dokassen er nå selvsagt skiftet på, og matten er støvsuget. Ser for meg at jeg vasker matten i dusjen 1 gang i uka fremover, med mindre jeg finner tiss på den, da tar jeg den med en gang). Du ser jo såvidt også høyhekkkonstruksjonen min på bildene. Tror jeg har svart på det meste du lurte på - du får si fra om du kommer på noe mer. Uansett er det litt prøv og feil og å være kreativ. Uhm, jeg må vel understreke at ingen av kaninene jeg har hatt her har lagt absolutt all lort i dokassen. Havner som regel noen utenfor inne i buret, men etter hva jeg har lest så er dette en god ting. Da markerer kaninen buret som sitt, og respekterer området utenfor buret som ditt territorie... :D

Ah og en annen ting, finn en dokasse som ikke er superliten. Disse små trekanthjørnene man får kjøpt på dyrebutikk er en vits her i gården. Jeg har ikke fått en eneste av kaninene til å bruke en så liten do... Den som står i buret her nå, er en avklippet skittentøyskurvbunn - funker helt topp!

Her ser du at det er en og annen lort utenfor dokassen, der Balder står nå er det en del mer... men det ser du mer av på neste bilde ;)
Bilde

En del mer lort i haugen der med høybøsset.... Men ved siden av ser du i alle fall dokassebruk :D

Bilde
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg ZakuraRabbit 02 Apr 2006, 17:43

Jeg har aldri hatt noen type strø i hele buret (bortsett fra i uteburet jeg bruker om sommeren) og kaninen har aldri fått sår på fotene :)
Nå vet jeg ikke helt hvordan bunnen på buret ditt er da, mitt bur er helt glatt på gulvet (hun klarer fint å gå der :wink: )
Kassen min er stor nok til at kaninen kan sitte oppi med hele kroppen.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg monis 02 Apr 2006, 18:00

Flott å høre andres erfaringer med dette! Rex-kaniner får vel gjerne lettere slitasje under labbene enn andre mer langhårede raser, så jeg prøver å passe litt ekstra på... Ville i alle fall kikket under labbene med jevne mellomrom dersom jeg skulle latt kaninen gå rett på plasten. Og det med å ha en dokasse som er stor nok til at kaninen får plass til hele kroppen tror jeg er sentralt. man trenger ikke en gigantisk en, men akkurat stor nok :D

Rart dette med strø egentlig... lurer på hva som er historikken bak å konsekvent bruke flis/spon/miljøstrø som strø i hele buret... Er det fordi mange tenker at kaninene tisser overalt og at man da trenger noe som suger opp effektivt overalt i buret...? Klart, å kunne bare ha strø i dokasse forutsetter jo at kaninen ikke tisser ut resten av buret da, og det finnes vel unntak der i gården blant kaninene :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Heidi 02 Apr 2006, 18:30

Hei!
Tusen takk for kjempebra svar Monis. Det var utrolig godt skrevet. Det hjalp meg veldig.
For det første. Mine får gå løse fra, jeg står opp og til jeg legger meg inne på et passe stort rom. Er ikke noe for å bure de inne. Men om natten så har jeg ikke turt annet enn å putte de inn i buret sammen med dagens pellets og grønnsaker. Ellers så får de gå også utenfor rommet veldig ofte. Før fikk de gå fritt overalt men de to betyr litt mye bråk. Mamma og pappa syntes ikke noe om at de ribber hele vegger for tapet og kutter over ledninger :lol: . Derfor får de gå alle andre steder enn stuen. Da tar jeg og setter opp kompostgjerder og beskytter i gangen hvor tapeten går som "gultrøtter". De har et 1,20m langt bur fra Ferplast. Der er det jo sånne "riller" på bunnen, er ikke helt glatt bunn. Leker litt med tanken på og finne en måte som gjør at de kan få gå fritt på natten også. Problemet er at de spiser på panelet om natten, ekstremt gøy. Har tenkt til å se om jeg kan kjøpe en sånn treplate eller noe sånt å putte der det gjelder.

Hm...tenke....
De har faktisk alltid hatt sånn trekantet dokasse som det virker som om de er veldig glad i. Vet ikke om det er lurt å fjerne den, eller om jeg skal sette inn en dokasse til i buret, sånn at på den ene siden av buret er det en dokasse i hvert hjørne, hva syntes du? Kaniner har jo lett for å knytte seg til ting. Merker reaksjoner når jeg forandrer på ting. Bare hvis jeg flytter matskålen til en annet sted i buret, så drar Fluffa mi den tilbake dit den pleier å stå :lol: .

Haha...det er virkelig dobbelt så morro å ha to. Krever virkelig dobbelt tenkning. Det er to mot en. De to har liksom lært hverandre sine verste svakheter. Før de to bodde sammen fulgte Mindy etter meg overalt og var så snill. Aldri noe ugang. Men med en gang de to flyttet sammen så ble det de to som knyttet seg sammen. Men må nå også si at jeg har aldri angret et øyeblikk da.
Men jeg skal virkelig prøve dette i dag, og fortelle hvordan smartisene mine tar det. Hehe...nå blir det KRIG!

Hvor myk er den gressmatta? Er det behagelig å gå på / ligge på? Og er det noen som tilfeldigvis hvet hvor i Oslo de har det?

Mine tilbringer heller ikke mye tid i buret, og utenfor er det jo ikke strø.
Jeg vet jo også at hver gang mine små er hos dyrlegen og må bli der, så har jeg sett at de kun bruker avispapir i alle burene. Derfor virker det jo heller ikke som om de syntes at man må ha strø.

Kan for morro skyld ringe Avivet i morgen å høre hva de syntes. Vil tro de er enig med meg. Er nok mye større helsefare å ha en 120cm lang dokasse *ler*

Jeg har faktisk en innvendig høyhekk. Har prøvd utvendig. Men den liker hverken jeg eller dem. Er mye større hull i en innvendig.

Dette ble langt, spørs om noen gidder å lese alt dette.
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Innlegg monis 02 Apr 2006, 18:54

Ah, det er riller i bunnen... Da er det kanskje ikke bare bare å la de tråkke på de? Spørs jo hvor høye rillene er... Angående dohjørnet så ville jeg bare prøvd med det videre dersom de er vant med det fra før og bruker det. Muligens kan det være lurt med to siden de er to stykker inne i buret? Balder sitter jo ofte en stund der når han lorter løs, og besøker doen ganske ofte når han først er i buret. Jeg tror jeg ville prøvd med en først og sett hvordan det funker - og heller prøv å sett inn en ekstra do hvis de ikke ser ut til å bli rensligere etter en dag eller to uten strø i hele buret. Dvs, blir jo natt i ditt tilfelle da ;) Slike matter har de på Obs Bygg, og jeg vil tippe på de fleste teppebutikker som har forskjellige vegg-til-vegg tepper på rull. Det er mykt, men grovt, laget for å kunne være ute og tåle vær og vind.

Er så trivelig å høre om dere som har to kaniner sammen/i nærheten av hverandre - det setter de nok veldig pris på! Her er det plassen som stopper, samt at jeg har litt angst for at det skal bli lort og kanskje tiss overalt her om de blir to... Rabalder er jo så renslig og grei å ha med å gjøre nå slik ting er her... Men men, dette var jo en digresjon...

Lykke til med prosjektet ditt - er spent på å høre hvordan dette går :D

Er jo kjekt med lange og innholdsrike innlegg da, ikke være redd for å poste slike :D Sier jeg, som er ekspert på å skrive eviglangt selv... trallallala... Miljøskadet fra universitetet... Jeg fyrer som regel opp WordPad når jeg skal svare langt, så bare kopierer jeg og limer inn i skriveboksen på svar. Er jo så liten den boksen at det blir litt knotete å skrive langt der...
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Heidi 02 Apr 2006, 19:09

Så innlegget ditt akkurat når jeg hadde postet forrige innlegg :lol: .

monis skrev:Og det med å ha en dokasse som er stor nok til at kaninen får plass til hele kroppen tror jeg er sentralt. man trenger ikke en gigantisk en, men akkurat stor nok :D

Det virker nok ihverfall sånn for meg at de får plass oppi dokassa.
Rart med det men Fluffy elsker å sitte på do (utenom i buret). Jeg kunne jo også latt den stå der og puttet oppi en annen litt lengre kasse kanskje. For det virker som om Mindy liker litt bedre plass. Det som er problemet her er jo at de er to. Og det blir dobbelt så fort skittent.
Her er et gammelt bilde av Fluffy på do.
Bilde

monis skrev:Rart dette med strø egentlig... lurer på hva som er historikken bak å konsekvent bruke flis/spon/miljøstrø som strø i hele buret... Er det fordi mange tenker at kaninene tisser overalt og at man da trenger noe som suger opp effektivt overalt i buret...? Klart, å kunne bare ha strø i dokasse forutsetter jo at kaninen ikke tisser ut resten av buret da, og det finnes vel unntak der i gården blant kaninene :D

Ja det er veldig rart.
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Innlegg Heidi 02 Apr 2006, 21:50

monis skrev:Ah, det er riller i bunnen... Da er det kanskje ikke bare bare å la de tråkke på de? Spørs jo hvor høye rillene er...

prøvde å ta et par bilder her.

Bilde
Her er bilde av hele buret
Bilde
Her er bildet av burbunnen, det er nok vanskelig å se, men det er bare en vanlig ferplast bunn. Det er jo små firkanter kan du si. Inni firkantene er det glatt, mens firkantene har en pitteliten opphøying. Er sikker sånn slisikkert underlag. Men er ikke vont eller noe sånt :D . Nå prøver jeg å finne en smart løsning, fordi jeg skal sette inn en dokasse til. Men bredden er akkurat for kort til å få til det. Vil helst samle det i en del siden de liker å være sammen, og i tilfelle gris. Det er jo en sånn kant vet du noen cm over bunnen. Der blir den litt bredere. Det vil være mer enn nok bredde til å få plass til en til. Skal derfor prøve å sette en planke eller noe under dokassene. Litt av et prosjekt hehe...

monis skrev:Balder sitter jo ofte en stund der når han lorter løs, og besøker doen ganske ofte når han først er i buret

Det gjør Fluffy også. Jeg kunne vært på do og "lorta" selv på den tiden hun bruker noen ganger :wink: . Men tror hun koser seg veldig. Noen ganger vasker hun seg mens hun sitter der, med det fornøyde uttrykket. Noen ganger tar hun for å irritere meg og setter seg på do når jeg skal til å grave med dospaden for å fjerne det skitne. Så sitter hun og stirrer på meg mens hun sitter der kjeeeeempe lenge, med det selvgode uttrykket. En skikkelig røver.
Sist endret av Heidi den 02 Apr 2006, 22:57, endret 1 gang
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Innlegg monis 02 Apr 2006, 22:14

Det var ikke verre riller enn dette nei ;) Da er det bare å kjøre på :D Hehe, måtte lese problemet med bredder og høyder og kanter flere ganger før jeg skjønte hva og hvor du mente ;) Har du en plastboks av ca bredden (eller dybden, kortveggens lengde) kan du jo bare sette inn en slik (for å gjøre det enklest for deg, i og med at ting ikke så ut til å passe inn så enkelt med to hjørner). Da får kanskje de begge plass oppi denne? Jeg og andre jeg kjenner har brukt mange forskjellige varianter og fasonger plastbokser - ingen av kaninene har vært kresen på disse såfremt de har vært store nok. Boks + strø har automatisk blitt koblet med do :D Men dette ser du jo selv ;)
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Heidi 03 Apr 2006, 08:43

Bilde Bilde
Her er dagens tilstand. Jeg er veldig fornøyd. De er ikke fornøyde, ganske sure faktisk over at strøet er borte :roll: . Det som ligger ved dokassene er bare strø som har dettet ut. Kanskje fylte jeg litt for fullt?! Men ikke noe tiss noe steder...jippi!
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 03 Apr 2006, 12:43

monis skrev:Flott å høre andres erfaringer med dette! Rex-kaniner får vel gjerne lettere slitasje under labbene enn andre mer langhårede raser, så jeg prøver å passe litt ekstra på... Ville i alle fall kikket under labbene med jevne mellomrom dersom jeg skulle latt kaninen gå rett på plasten. Og det med å ha en dokasse som er stor nok til at kaninen får plass til hele kroppen tror jeg er sentralt. man trenger ikke en gigantisk en, men akkurat stor nok :D

Rart dette med strø egentlig... lurer på hva som er historikken bak å konsekvent bruke flis/spon/miljøstrø som strø i hele buret... Er det fordi mange tenker at kaninene tisser overalt og at man da trenger noe som suger opp effektivt overalt i buret...? Klart, å kunne bare ha strø i dokasse forutsetter jo at kaninen ikke tisser ut resten av buret da, og det finnes vel unntak der i gården blant kaninene :D

Om den kjempekassen er "nødvendig" kan nok diskuteres. Kjøpte den og alt utstyret på Dyrenes Verden og fikk bekjed om å kjøpe sånt, alt utstyret i XXL :D Men nå har altså den lille kaninungen blitt stor, og jeg går og drømmer om større bur :roll: selv om det jeg har allerede er digert, men det ser så lite ut med alt utstyret inni (tissekassa i xxl og et bittelite hus)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg monis 03 Apr 2006, 13:15

Hurra! Så bra ut dette Heidi :D Ut i fra mønsteret og mengden kan det jo i grunnen hende det er lurt om de har er en større dokasse i det mest brukte hjørnet, eller om du setter inn en mer avlang boks langs med kortveggen der. Utrolig hvor mye to kaniner lorter og tisser - bare på en natt! Men det er jo et sunnhetstegn, så det er jo godt de gjør det :D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Tina 05 Apr 2006, 07:46

Fikk du tak i gressmatte? :shock: Heldig.. *sukk* "Utsolgt" eller "Det har vi ikke begynt å få inn enda.." er det eneste jeg får høre.. :(
Brukerens avatar
Tina
Etablert bruker

Innlegg Heidi 26 Mai 2006, 20:26

Tenkte at jeg kunne skrive en liten oppdatering her.

Prosjektet har gått ganske greit egentlig. De tisset en flekk utenfor en gang innimellom. Da tok jeg og vasket matten med såpe og vann. For noen uker siden kjøpte jeg to store dokasser fra Ferplast. Den ene satte jeg der de to dokassene stod i bure, siden den nesten dekker den kortsiden. Den andre står rett utenfor buret, siden mine to latsabber ikke finner noe mening med å gå inn i buret å tisse på dagtid :lol:

Bilde
En sånn en i ca. en litt mørkere gråfarge enn den som er i buret. Så nå kan kosedokkene sitte sammen på do og kose seg.

Etter dette har de aldri tisset noe mer utenfor :D . Veldig fornøyd med det.

En natt for et par uker siden hadde de herjet fælt da. Hadde klart å dra den tunge dokassen med innhold ca ti sentimeter ut i buret, og da hadde gressmatten krøllet seg oppover i en bue. Og resultatet var et så stort område de hadde bitt over, at jeg kuttet opp noe nytt til å ha i buret. Ellers så går alt bra med tissingen
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester