Hehe... føler nesten jeg står i ledelsen for en "strøet-ut-av-buret"-reform her... Ante virkelig ikke at det var så uvanlig å ikke ha strø i hele buret som det kan se ut som etterhvert nå... Og jeg begynner selv å få en følelse av at et bur uten strø i hele bunnen er veldig radikalt. Faktisk har jeg tenkt meg om både to og ti ganger nå om det er bra for kaninen å ta ut strøet fra hele buret eller ikke.
Min resonering er som følgende:
Kaninen jeg har hatt har stort sett hatt burdøren åpen på dagtid og tilbringer liten tid i buret. Den går og sover jo da mye på gulvteppet og gulvbelegget i utgangspunktet, så det bør jo sånn sett ikke være dumt å ha et teppe i buret i stedet for strø. Aller helst ville jeg hatt kaninen løs hele tiden (men han er for gnagete på lister og møbler til at jeg tør over lengre tid uten oppsyn), og da ville han mest sannsynlig ikke valgt å ligge i doboksene med strø i. Selv når doboksene er ny og rene og pene skjer det aldri at han legger seg på strøet i de og sover. Jeg bruker jo miljøstrøpellets også, og de er neppe noe særlig gode å ligge eller gå på - flis blir kanskje annerledes sånn sett, men jeg synes flisen suger dårligere enn miljøstrøet og bøsser ned leiligheten noe vanvittig. Da jeg med min første kanin hadde miljøstrøpellets i hele buret, gravde hun alltid vekk pelletsen på den flekken hun skulle sove på og lå heller rett på plasten. I naturen ville kaninen ikke bare gått på flis heller, men få et variert underlag... Jeg går også ut i fra at det er mer heldig for kaninen å ha et litt mykt underlag enn et hardt, da hardt underlag kan gjøre labbene såre, som du selv påpekte....
Vil tro at et godt og isolerende strø er mer viktig for kaniner som står ute på vintern enn kaniner som bor inne - med mindre det er ekstremt gulvkaldt inne da...
Angående fremgangsmåten:
Hvis du har to kaniner i samme bur, må jeg innrømme at jeg har lite erfaring med hvorvidt de vil kunne bli like renslige i buret som 1 kanin i 1 bur... Der er jeg i såfall spent på hva du finner ut

Jeg prøvde trikset med å ha bar plast + dokasse med strø i på de 3 kaninene som har vært innom her (historien om hvorfor det har vært flere innom har jeg skrevet et annet sted her på forumet, blir like skamfull hver gang dette kommer frem i en sammenheng), og det holdt vel å ha bar plast i 1 dag før de skjønte tegninga. Jeg vet ikke hvor jeg har skrevet at man kan ha bar plast i en hel uke, tror ikke jeg ville valgt en slik løsning over såpass lang tid. På den annen side tror jeg (her må gjerne noen korrigere meg dersom jeg tar feil) ikke at 1 uke vil ødelegge labbene - det kommer jo mye an på hvor mye av tiden de må stå i buret eller kan springe utenfor og selv velge underlagstype. Jeg vet også at Snorkfrøken testet ut "metoden", og Ronja tok vel konspetet etter en dag - lurer også på om ikke lenak fra Norsk Kaninforum testet det ut og fant at det var effektivt.
Dersom kaninene dine ikke tar konseptet veldig raskt, vet jeg neimen ikke hva jeg ville gjort... Du merker fort når du putter inn noe annet underlag om de begynner å tisse på det - de fleste alternative underlag absorberer jo, derfor har jeg pleid å vente en dag med å putte inn slikt. Du kan jo evt prøve deg frem, 1 dag først, så 2 dager dersom de tisset på underlaget du da la inn, så evt 3... Som sagt, sitter kaninene dine mye i buret, tror jeg ikke at jeg ville latt de gå evigglenge på plasten i alle fall...
Kaninene er jo som regel veldig renslige dyr, og søker gjerne noe som absorberer urinen når de skal gjøre vått. Kan godt hende du får noen uhell på plasten altså, men da ville jeg bare tørket det opp med dopapir eller tørkerull etc, og lagt urinpapiret (alternativt et lite håndkle dersom kaninene spiser opp papiret) oppi dokassen . dette gjorde jeg med Japp, og han hadde ikke mer enn ett slikt uhell på plasten.
En fallgrube uansett om du velger bar plast, teppe, håndkle eller annet alternativt underlag, er å putte for mye høy inn i buret... Både Nikita og sistemann Rabalder her synes høyet er fint å bruke som do, de både lorter ekstra og tisser i høyet dersom det ligger mye høy inne i buret. Derfor har jeg laget en slags høyhekk ut av en plastkurv som jeg har festet på utsiden av buret. Det blir riktignok en god del lortekuler der de sitter foran sprinklene og gnasker høy, men urinen havner i alle fall i doboksen. Som du vil se på bildet under, havner likevel også mesteparten av lortekulene i doboksen.
Jeg håper jeg aldri må gå tilbake til strø i hele buret... Det var veldig upraktisk, og kaninen ble veldig mye mer urenslig av det. Så med mindre jeg skulle komme over fakta som sier at kaniner BØR ha strø i hele buret og dette er godt og fornuftig begrunnet, vil løsningen være permanent her i gården.Legger ved her bilder av hvordan det ser ut her i buret etter halvannet døgn (dokassen er nå selvsagt skiftet på, og matten er støvsuget. Ser for meg at jeg vasker matten i dusjen 1 gang i uka fremover, med mindre jeg finner tiss på den, da tar jeg den med en gang). Du ser jo såvidt også høyhekkkonstruksjonen min på bildene. Tror jeg har svart på det meste du lurte på - du får si fra om du kommer på noe mer. Uansett er det litt prøv og feil og å være kreativ. Uhm, jeg må vel understreke at ingen av kaninene jeg har hatt her har lagt absolutt all lort i dokassen. Havner som regel noen utenfor inne i buret, men etter hva jeg har lest så er dette en god ting. Da markerer kaninen buret som sitt, og respekterer området utenfor buret som ditt territorie...
Ah og en annen ting, finn en dokasse som ikke er superliten. Disse små trekanthjørnene man får kjøpt på dyrebutikk er en vits her i gården. Jeg har ikke fått en eneste av kaninene til å bruke en så liten do... Den som står i buret her nå, er en avklippet skittentøyskurvbunn - funker helt topp!
Her ser du at det er en og annen lort utenfor dokassen, der Balder står nå er det en del mer... men det ser du mer av på neste bilde
En del mer lort i haugen der med høybøsset.... Men ved siden av ser du i alle fall dokassebruk