Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Hjelp kaninen spiser ikke:(

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Hjelp kaninen spiser ikke:(

Innlegg buffy88 08 Mai 2012, 16:54

da jeg gikk opp til kaninen min etter jeg kom hjem fra jobb i dag så jeg at han nesten ikke hadde spist noe av maten sin fra i går, hverken pellets eller høy???
prøvde å gi han en tørket banan bit men han tygger bare litt på den men han spiser den ikke opp.. og vanligvis sluker han de og står å venter på mer....

har og merket at han har vert veldig rolig de siste dagene.. vanligvis når jeg fyller opp snopeballen hasn med litt pellets og godbiter blir han hel gal, men i går snuste han bare litt på den og ventet på at jeg sku gi han noe.. jeg prøvde å gi han noen god biter i går og da spiste han de.. men han lå bare å gjemte seg under sengen min:(

ser og at det ligger noen små bæsjeklumper i buret som jeg tror kan være blindtarmslort...??

noen som vet hva jeg kan gjøre eller se etter?? tror dere det er alvorlig?? jeg kommer meg ikke til noe dyrlege før i morgen, er det forseint??:(

en ting til han fikk noen flått på seg for en ukes tid siden kan det ha noe med dette å gjøre..

pliz svar fort :( er litt redd for at han er syk....
Sjekk ut hjemmesiden til Luke http://luckyluciano.weebly.com/
Brukerens avatar
buffy88

Re: Hjelp kaninen spiser ikke:(

Innlegg Vitania 08 Mai 2012, 17:10

Om han ikke spiser noe så må du nesten få i han CC eller Pelletsgrøt. Sikker på at kaninen ikke har spist noe særlig høy heller?
Drikker kaninen nok? Noen andre tegn på at den er syk, øynene klare, snuta tørr, ørene fin temperatur på og alt?
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg buffy88 08 Mai 2012, 17:19

Vitania skrev:Om han ikke spiser noe så må du nesten få i han CC eller Pelletsgrøt. Sikker på at kaninen ikke har spist noe særlig høy heller?
Drikker kaninen nok? Noen andre tegn på at den er syk, øynene klare, snuta tørr, ørene fin temperatur på og alt?

har ikke cc i huset no :( pelletsgrøt hva er det??

er ikke så lett å se men ballen han med høy er ganske full og jeg fylte på den i går på denne tiden.. og jeg ga han 40-50 g pellet i går og jeg tok å målte opp det som lå igjenn i skålen og det va ca 30 g igjenn men han spiste sikkert litt av det i går når han fikk det.. og skålen hans pleier å være skrapt for mat når jeg kommer opp for å gi han ny mat...

øynene ser bra ut tror jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ska se etter.. snuten er tørr, litt fuktig men bare helt fremme på tuppe og der er han alltid litt fuktig.. ørene ser grei ut tror jeg han var veldig kald i går men no kjennes han varm ut...
Brukerens avatar
buffy88

Innlegg buffy88 08 Mai 2012, 17:22

også vanligvis går han å hopper og spretter på gulvet men no ligger han bare i ro.. men han virker oppegående ellers .. hadde det ikke vert for oppførselen og maten så hadde jeg ikke merket noe på han.. pluss jeg ga han en stor skje med ananas i går han spiste det ikke da men det var oppspist idag..
Brukerens avatar
buffy88

Innlegg Tussis bestevenn 08 Mai 2012, 17:42

Pelletsgrøt er pellets blandet med lunkent vann. Det blir en slags "suppe". Noen kaniner foretrekker å spise det selv fra skål, men om han er veldig dårlig bør du tvangsfôre han med engangssprøyte. Husk å få i han nok vann!
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg buffy88 08 Mai 2012, 17:50

Tussis bestevenn skrev:Pelletsgrøt er pellets blandet med lunkent vann. Det blir en slags "suppe". Noen kaniner foretrekker å spise det selv fra skål, men om han er veldig dårlig bør du tvangsfôre han med engangssprøyte. Husk å få i han nok vann!

ok kan prøve med det hvis ikke jeg får i han noe.. har jo da heller ikke noe engangsprøyte så får håpe det går bra.. ser han e litt mer ute å går no. men han vill fortsatt ikke spise noe.. prøvde med enda en tørket banan, men han spiser bare litt så legger han den fra seg..
Brukerens avatar
buffy88

Innlegg Tussis bestevenn 08 Mai 2012, 19:31

Min Tassen fikk forstoppelse på en øy på en søndag etter midnatt, så det var helt umulig å komme til veterinær. Pippili, som passet han da, brukte da en tom, vasket og steril ketchupflaske å ha pelletsgrøten i, noe som funket greit. Det kan være en nødløsning om du ikke har engangssprøyte.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg buffy88 08 Mai 2012, 21:24

Tussis bestevenn skrev:Min Tassen fikk forstoppelse på en øy på en søndag etter midnatt, så det var helt umulig å komme til veterinær. Pippili, som passet han da, brukte da en tom, vasket og steril ketchupflaske å ha pelletsgrøten i, noe som funket greit. Det kan være en nødløsning om du ikke har engangssprøyte.

oki det kan jeg prøve neste gang da, takk for tipset.. ser ut som han spiser litt no så jeg ser det an til i morgen så tar jeg å ringer en veterinær da :)
Brukerens avatar
buffy88

Innlegg Jannicke 09 Mai 2012, 15:19

Engangssprøyte får du tak i til noen få kroner på apoteket.
Det er veldig alvorlig at en kanin ikke vil spise. I motsetning til andre dyr som f.eks katter kan de ikke gå lenge uten å spise. Har du kjent på magen hans? Kjennes den hard ut? Tom? De bæsjeklumpene du tror er blindtarmslort, kan du beskrive litt mer hvordan de ser ut?

Hvordan gikk det hos veterinæren i dag?
Bloggen min om en dyrevennlig livsstil: http://bevisstforbruk.com
Brukerens avatar
Jannicke
Etablert bruker

Innlegg buffy88 12 Mai 2012, 19:43

til de som måtte lure så ser det ut som Luke spiser igjenn nå :) sånn i det små ihvertfall, var hos veterinær med han hvor de fant ingenting gale med han annet at han var litt dehydrert.. de hadde han inne noen timer å væsket han som de kalte det..

fikk og beskjed om å kutte ut pellets et par dager og gi han litt agurk får å få i han nok væske..så nå får han masse høy litt agurk og en sukkerert i ny og ne.. fikk også en pakke med critical care og noen engangs sprøyter hos veterinæren som vi sku gi han noen dager... har også satt inn en skål med vann i tillegg til flasken sånn i tillfelle det er lettere for han å drikke der..

så nå håper jeg at ting ska bli som normalt igjenn sakte men sikkert :)
og takk for masse gode råd:)
Brukerens avatar
buffy88

hjelp! Kaninen vil ikke spise!

Innlegg Skinne04 30 Mar 2016, 16:53

Hei! Jeg er bare et barn så det hadde vært fint om du ikke pudliserte dette;) kul nettside forresten leser ofte på den :D Men for å komme til poenget, jeg har 4 kaniner hjemme og har en vennine med 1 kanin ( en gutt ) hun sa til meg at kaninen ville ikke spise eller røre på seg... Den bare lå stille i buret også nor hun kom hjem fra skolen. Vi sende hverandre meldinger og bilder av kaninen, så ganske sliten ut. Ba henne om å teste temperaturen og hun sa at den så helt fin ut. Ba henne også om å prøve å lage peletzgrøt og om den hadde hard mage som jeg leste her på nettsiden, men før jeg fikk svar måtte hun gå. Jeg fortalte henne at jeg skulle spørre om dette ;) Hun sa at det var greit. Men kaninen, hun sa at han var veldig mye ute en dag og helt plutselig bare la den seg ned på bakken og ble liggende der. Siden det har han vært slapp og slikt. Sendte også melding om at det kunne være dehydrering eller noe, og at hun kanskje skulle ringe en veterinær for å få noen tips/svar. Ønsker svar så fort som overhodet mulig håper dere kan hjelpe!

Med vennelig hilsen 2 jenter som trenger hjelp ;) :D
Skinne04

Re: hjelp! Kaninen vil ikke spise!

Innlegg Pala 11 Apr 2016, 20:10

Skinne04 skrev:Hei! Jeg er bare et barn så det hadde vært fint om du ikke pudliserte dette;) kul nettside forresten leser ofte på den :D Men for å komme til poenget, jeg har 4 kaniner hjemme og har en vennine med 1 kanin ( en gutt ) hun sa til meg at kaninen ville ikke spise eller røre på seg... Den bare lå stille i buret også nor hun kom hjem fra skolen. Vi sende hverandre meldinger og bilder av kaninen, så ganske sliten ut. Ba henne om å teste temperaturen og hun sa at den så helt fin ut. Ba henne også om å prøve å lage peletzgrøt og om den hadde hard mage som jeg leste her på nettsiden, men før jeg fikk svar måtte hun gå. Jeg fortalte henne at jeg skulle spørre om dette ;) Hun sa at det var greit. Men kaninen, hun sa at han var veldig mye ute en dag og helt plutselig bare la den seg ned på bakken og ble liggende der. Siden det har han vært slapp og slikt. Sendte også melding om at det kunne være dehydrering eller noe, og at hun kanskje skulle ringe en veterinær for å få noen tips/svar. Ønsker svar så fort som overhodet mulig håper dere kan hjelpe!

Med vennelig hilsen 2 jenter som trenger hjelp ;) :D

Hei!
Håper det ikke er for sent... meeen.... TA HAN MED TIL DYRLEGE NÅ!
Hilsen Victoria, Jack, Sprett, Kinder, Dunhale, Tussi, Fluffy og meg
Pala

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google Adsense [Bot] og 2 gjester