Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

De beste pelletsmerkene - oppsummert

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: De beste pelletsmerkene - oppsummert

Innlegg Angora 01 Aug 2014, 17:37

flekk skrev:Velkommen til forumet :)
FK kanin er veldig "tungt" for kaninen. Den innholder rett og slett for mye næring, men lite fiber som det skal være mest av. Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe pellets fra oxbow :)

Takk! :D

Fiber får de jo fra høyet og kvistene.
Angora'ene krever mer næring til pelsen, så da skulle jeg tro at fôret er greit for de. ;)
Angora

Innlegg Angora 01 Aug 2014, 18:22

Angora skrev:Noen som har erfaring med FK Kanin?
Har akkurat kjøpt en 25 kg sekk på Felleskjøpet.

Noen som har innholds fortegnelsen på den?
Lappen på sekken er uleselig!
Angora

Innlegg flekk 01 Aug 2014, 19:00

Dette er Kalles kaninfor fra felleskjøpet, men jeg vet ikke om det er det samme:
Kalle:
- 16% proteiner
- 12% fiber
- 2,4% råfett
- 6,5% råaske
- 0,75% kalsium
- 0,2% magnesium
- 0,2% natrium
- 0,55% fosfor
- 0.82% lysin
- 0,89 FEm.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Angora 01 Aug 2014, 19:33

Nei, Kalles kaninfôr er ikke det samme.
Angora

Innlegg flekk 01 Aug 2014, 20:01

Angora skrev:Nei, Kalles kaninfôr er ikke det samme.

Det var det jeg tenkte.
Jeg har sett litt på forumet, og noen steder står det at det er spesielt anbefalt til angoraer, og andre steder står det at foret er utrolig dårlig. Så jeg vet ikke helt :roll:
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Tussis bestevenn 03 Aug 2014, 17:15

Både Kalle og FK Kanin er tunge fôr, der Kalle faktisk er den beste av de to. FK Kanin er laget for kaniner i produksjon, altså kaniner som skal fetes opp.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 01 Okt 2014, 20:20

flekk skrev:kaninen min spiser blandingsfor og spiser absolutt alt. Flekk plukker ikke ut favorittbitene sine, og siden han får så lite for og masse høy og grønnsaker, ser jeg ikke noe problem med å gi ham dette foret.
Vil helst ha oxbow pellets, men dette er altfor dyrt.

Nå spiser Flekk Beaphar Care+ :) Jeg er glad jeg endelig har funnet et bra for til ham.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg lillin 24 Feb 2015, 00:16

Jeg bruker saue-kraftfôr fra felleskjøpet til kanina mine, er det bra for dem ? Det står ikke ingredienser eller noe på den store pakka. Jeg gir dem også mye høy ;)
Hilsen Laura og kaninene Musli og Lillin :)
lillin

Innlegg Tussis bestevenn 24 Feb 2015, 14:09

Nei, sauefôr er utviklet for sauer. En sau og en kanin er veldig forskjellige og trenger ulike mengder av forskjellige vitaminer og mineraler. Lengre bak i denne tråden står det litt om Formel Sau og Formel Lam, og hvorfor vi ikke anbefaler dem.
På Felleskjøpet selges Oxbow, som er et merke som anbefales av veterinærer og andre kaninkyndige. :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Tussis bestevenn 24 Feb 2015, 14:09

Nei, sauefôr er utviklet for sauer. En sau og en kanin er veldig forskjellige og trenger ulike mengder av forskjellige vitaminer og mineraler. Lengre bak i denne tråden står det litt om Formel Sau og Formel Lam, og hvorfor vi ikke anbefaler dem.
På Felleskjøpet selges Oxbow, som er et merke som anbefales av veterinærer og andre kaninkyndige. :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 24 Feb 2015, 19:05

Ja, slik som Helene sier er ikke sauefor bra for kaniner. Du bør heller gi pellets fra Oxbow. Selv gir jeg Beaphar Care+, og det er jeg veldig fornøyd med :)
Brukerens avatar
flekk

Innlegg lillin 25 Feb 2015, 21:17

Jeg skal bytte ut fôret så snart som mulig :)
jeg har ihvertfall ikke sett Oxbow på felleskjøpet i Hønefoss (kanskje jeg ikke så godt etter) skal også sjekke i Gran når jeg er der :D
Vet noen av dere hvor mye Oxbow og beaphar care+ koster og hvor man kan kjøpe beaphar care+ ?
Takk for svar :)
Hilsen Laura og kaninene Musli og Lillin :)
lillin

Innlegg Tussis bestevenn 26 Feb 2015, 15:27

Beaphar Care+ selges på noen dyrebutikker.
Om Felleskjøpet der du bor ikke har Oxbow kan du be dem ta det inn for deg :) De har det i sortimentet sitt, så det burde ikke være noe problem. Supert at du skal bytte fôr!
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 27 Feb 2015, 17:19

Ja, flott at du skal bytte :)
Beaphar Care+ koster 189 kr posen, men prisen kan jo variere på forskjellige steder. Om de ikke har en type pellets et sted, kan du be butikken ta inn varer.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Anderwin 02 Okt 2015, 14:23

Så hva er det beste til kaniner? Jeg har fire stykker, i forskjellige alder.(Ingen under 1,5år) De elsker ihvertfall maten ifra felleskjøpet. De har vært mer skeptisk til andre pellets, men tenkte eventuelt å prøve noe nytt igjen, så et tips?

Ser at felleskjøpet selger disse også: https://www.felleskjopet.no/oxbow-kanin ... g-50270705 men ser at min felleskjøp ikke har dette, er det mulig å dra ned til dem og be dem bestille noen sekker til meg?
Anderwin

Innlegg ZakuraRabbit 03 Okt 2015, 00:32

Anderwin skrev:Så hva er det beste til kaniner? Jeg har fire stykker, i forskjellige alder.(Ingen under 1,5år) De elsker ihvertfall maten ifra felleskjøpet. De har vært mer skeptisk til andre pellets, men tenkte eventuelt å prøve noe nytt igjen, så et tips?

Ser at felleskjøpet selger disse også: https://www.felleskjopet.no/oxbow-kanin ... g-50270705 men ser at min felleskjøp ikke har dette, er det mulig å dra ned til dem og be dem bestille noen sekker til meg?

Står jo på den første posten :p

De fleste kaniner er skeptiske på ny mat, men om de ikke får noe annet så spiser de det.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Kodagutten min 03 Okt 2015, 18:45

Du kan i alle fall høre om de kan bestille til deg, ja.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg Anderwin 08 Okt 2015, 21:49

Sånn de hadde fått de inn faktisk så da ble det kjøpt inn to pose av Oxbow Adult Kaninfôr r :)

Men hvor mye bedre er denne iforhold til Kalle Kanin? Ettersom min ene kanin døde av urininfeksjon med en del steiner og veterinæren nevner det kan eventuelt være maten så blir jeg skeptisk. ER det noen andre som har opplevd dette?

Er det noen som har prøvd Versele-laga Complete Cuni Sensitive? Ser at den skal være god mot urinveien står det på pakken, er det noen som har erfaringer? Er skeptisk til alt av mat for tiden bortsett
Anderwin

Innlegg ZakuraRabbit 09 Okt 2015, 00:53

Jeg har bare hørt om den vanlige Cuni Complete... Den er mer eller mindre som Oxbow, men har mye mindre fiber så den er ikke like bra.
Begge er mye bedre enn Kalle kanin uansett.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

vet dere

Innlegg kaninelsker3007 22 Mar 2016, 14:32

Hei, jeg har brukt Kalle kaninfor for mine 3 kaniner, har blitt anbefalt av mange at kalle er bra. Men jeg har lest om at kalle foresaker dødsfall til mange kaniner.
Og vet dere hvor man får kjøpt billig høy (mange har anbefalt å kjøpe høy fra gårder, men de selger over 200 kg for hver baller) kan IKKE kjøpe så mye
kaninelsker3007

ForrigeNeste

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester