Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Anbefalte dyreklinikker?

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Re: Anbefalte dyreklinikker?

Innlegg Kodagutten min 15 Aug 2014, 12:38

Jeg hadde god erfaring med Trondheim dyrehospital på Tungasletta da Koda ble syk i Mai.

Vi merket symptomene skjev hodeholdning, dårlig balanse og lite aktiv på en søndag, og ringte dyrlegevakten. Siden Koda spiste, fikk vi vente til dagen etter. Vi hadde først ringt Trondheim dyrehospital, men fikk ikke svar der. Neste dag ble vi oppringt av Trondheim dyrehospital, og fikk time der samme dag.

Jeg kunne dessverre ikke være med til dyrlegen den dagen, men ble fortalt at de virket hyggelige og interressert i å hjelpe. Det kunne være mellomørebetennelse, så vi fikk antibiotika for dette den første uken. De tok også blodprøve som ble sendt til Tyskland for å sjekke for en eventuell annen syktom, Encephalitozoon cuniculi.

Vi fikk svar på blodprøven tidlig neste uke, og det viste seg å være Encephalitozoon cuniculi, en dødelig sykdom. Dyrlegen på trondheim dyrehospital tok kontakt med en kaninekspert, og fikk vite hva som skulle gjøres. Vi fikk medisin, og kom inn for å få vitaminsprøyte en dag i uken i 4 uker. Hver gang ble vi møtt med smil, og "Er det Koda som kommer tilbake? Hvordan går det med han?"

Koda gikk fra å ligge på siden på gulvet hos dyrlegen, til å hoppe rundt med bare litt skjev hodeholdning, og er nå helt frisk :)

Intrykket jeg fikk av Trondheim dyrehospital er at de er hyggelige og interresserte i å gjøre kaninen frisk. De skaffer også informasjon fra andre når det er noe de ikke kan/har gjort før.

Har også hørt at Byåsen dyreklinikk er god.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg flekk 28 Jul 2015, 12:23

Jeg har veldig god erfaring med Hanne Kure Veterinærklinikk. Om noen her på forumet bor i Østfold, anbefaler jeg den klinikken.

Jeg har vært der 6 ganger, 5 ganger med kanin og en gang med marsvin. I tillegg til å være veldig flink, er hun også veldig glad i dyr. Hver eneste gang jeg har vært der, opplever jeg at Flekk blir helt fin igjen. Hun har også hatt ulike kurs med smådyr. Hanne Kure kastrerer også kaniner, og oppdaterer seg stadig på ny kunnskap :)

Her er hjemmesiden til klinikken: http://www.hannekure.no/
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Anderwin 02 Okt 2015, 14:10

Jeg har vært på Jeløya dyreklinikk, veldig positiv til de. Gode mennesker, og ser ut de vet hva de driver med kaninene. Ihvertfall når alle fire er der så har alt gått bra uten problemer, kastrering av 2 hanner har gått bra der.

Kaninene er ihvertfall ikke redde når de går til de kjente personene :)

Noen andre som har prøvd de?
Anderwin

Forrige

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest