Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Knekt tå/labb

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Knekt tå/labb

Innlegg maraxion 15 Mar 2016, 21:27

Vår lille jente på 1/2 fant ut at å ta seg en "flytur" fra 1,5 meter var en god ide. Kaninen min virker glad, tar imot kos, spiser og hopper rundt men altså løfter på en framfot og ikke belaster den stort. Kan fint ta henne på beinet og foten uten at hun rykker den bort. Hvor lang tid tar det før en slik ting gror? Vil bare holde henne i ro i mellomtiden og gi henne cc.

Vet mange tenker en bør gå til vetrinær, men min erfaring med å prøve å få bandasje/gips på et lite dyr er at det beste fall holder en dag før de river det bort. Ofte er det mer til bry/redsel skade en noe annet. Og så lenge det er en framfot tenker jeg at det helst gror selv så lenge jeg kan se hun fint kan løfte å delvis støtte seg til foten. En baklabb hadde nok vært langt verre.

Tips mottas likevel med takk :)
maraxion

Re: Knekt tå/labb

Innlegg RebekkaA 26 Apr 2016, 22:15

Hei samme skjedde med min kanin, han hopper rundt på 3 bein og trekker til seg den ene forlabben. Men lar meg selfølgelig røre foten.
Nå var jeg hos dyrlegen i dag, og jeg ble sendt hjem igjen med resept på et smertedempende middel og beskjed om å holde han unna høyden så han ikke belaster foten s¨å fryktelig mye. Så vi fikk egentlig bare et middel som vi sprøyter inni munnen hans, noe han også synes var kjempe godt så han smatta det jo bare i seg :) Men nå skal det sies at han ikke hadde noe brudd heldigvis.
Men nei det kommer ikke til å bare gro seg til igjen. Dra til dyrlegen å ta det derfra. Jeg brukte 700kr i dag på sjekk og medisiner. Det synes jeg absolutt ikke er altfor dyrt når det kommer til noe som kan være alvorlig.
Hilsen Rebekka & Tigergutt!
Brukerens avatar
RebekkaA

Innlegg maraxion 26 Apr 2016, 22:44

Heisan.

Etter en ukes tid så ble hun markant bedre. Nå spretter hun rundt som før og kan ikke se noe merkbart med labben. Så enten studde hun foten i fallet eller så hadde hun en flis fra terrassen :)
maraxion

Innlegg RebekkaA 27 Apr 2016, 13:47

Kjempe bra!
Hilsen Rebekka & Tigergutt!
Brukerens avatar
RebekkaA

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester