Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

noen spørsmål om rask pust og skvetting??

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

noen spørsmål om rask pust og skvetting??

Innlegg buffy88 13 Sep 2015, 14:39

har et par kaniner som har vert litt merkelig i det siste.. så no lurer jeg på om jeg bør ta de til en sjekk eller om dette er ting som er helt vanlig..

tingen er jo da at vi ska reise bort noen dager på torsdag og jeg vil da være sikker på at de har det godt og er friske før vi gjør det..

Hann kaninen min på snart 5 år virker helt fin og oppegående, men har i det siste begynt å tisse utenfor dokassen sin. han har også begynt å skvette litt rundt om på rommet mitt når han løper fritt.. har også merket at det luker litt av sterk urin inne i buret hans.. trodde først at det var fordi vi måtte bytte dostrø (fikk ikke tak i det gamle) men nå når vi har gått tilbake til det gamle lukter det fortsatt.. og det lukter ikke like ille hos den andre kaninen min...

har hørt nylig dette kan være tegn på urinveisinfeksjon, nyrestein, o.l. så jeg vurderer nå å ringe veterinær i morgen tidlig..

så har vi den lille frøkna på snart 2,5 år.. vet ikke om dette er noe å bekymre seg over men jeg vill nå være på den sikre siden før vi reiser.. hun virker også frisk og rask men, jeg la merke til akkurat nå at hun puster veldig fort.. hun løper rundt her nå og virker helt fint.. men når hun legger seg ned for å slappe av med beina helt utstrakt, så puster hun veldig fort synes jeg. hun er kanskje litt varm på ørene, men det har hun vert før uten at det har vert noe gale..

noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre, eller om det i det hele tatt er noe galt med de??

nevner også at begge er kastrert/sterilisert. bor i hvert sitt STORT bur inne (har prøvd å bonde flere ganger men det går bare ikke) de får også løpe fritt på omgang noen timer hver eneste dag.. vil også nevne at han som skal passe kaninene er anbefalt av lokale veterinær, som selv bruker han til omplassering av kaniner.. har har ganske godt peiling på kaniner og hadde selvsagt tatt kaninene til veterinær skulle det være behov mens han har ansvar for de.. (bare så ingen tror jeg reiser fra syke kaniner og leverer de til noen som ikke vet hva de gjør :flaumsn: )
Sjekk ut hjemmesiden til Luke http://luckyluciano.weebly.com/
Brukerens avatar
buffy88

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester