Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Påvist tularemi (harepest) i Ringebu og Våler

Tema her er sykdom, skader, unormal helsetilstand og kosthold

Påvist tularemi (harepest) i Ringebu og Våler

Innlegg Tussis bestevenn 21 Aug 2015, 17:33

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/harepest_i_ringebu_og_vaaler.20142

Da var bakterien tularemi påvist i år igjen. Dette er en sykdom som stort sett påvises hvert år, men selv om den er "vanlig" er den allikevel veldig smittsom og seiglivet. Ikke bare kan tularemi smitte mellom hare, kanin og diverse smågnagere, det er også en zoonose, som betyr at den kan smitte over til mennesker. I tillegg kan blant annet hunder som spiser eller er bortpå døde (eller levende) infiserte dyr smittes, selv om hunder bare utvikler milde symptomer som f.eks opphørt matlyst og feber, og det derfor ikke er å anse som farlig for dem. Andre smittemåter er gjennom myggstikk, flåttbitt eller infisert vann, og i noen tilfeller luftsmitte (gjennom bakterieholdig støv som inhaleres).

Hos mennesker kan sykdommen oppleves som en influensa, i noen tilfeller kan den utvikle seg til en lungebetennelse og/eller lokal hudbetennelse.

Hos kaniner, derimot, kan sykdommen ende ganske så fatalt. En av de mulige utfallene for sykdommen er blodforgiftning og påfølgende død. Med andre ord, har du kanin og bor eller oppholder deg mye i Ringebu og/eller Våler burde du unngå å drikke vann fra kilder i fjellet eller andre områder med hare- og/eller lemenbestander. Du burde også være klar over at det å tilbringe tid med jakthunder eller andre hunder som går mye i fjellet kan gjøre deg syk, og det kan smitte kaninen(e) din(e). Tar man sine forhåndsregler burde det ikke være noen sjanse for smitte :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Re: Påvist tularemi (harepest) i Ringebu og Våler

Innlegg flekk 21 Aug 2015, 17:56

Huff, dette visste jeg ikke :o Våler er jo faktisk ikke så langt fra der jeg bor(Hvis det er på Østlandet?). Men jeg skal være forsiktig, og ta forhåndsregler så godt jeg kan. Takk for at du oppdaterer oss :)
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg lillin 21 Okt 2015, 21:22

Jeg har noen spørsmål om dette:

1. Er det nærme Jevnaker området ?
2. Hvordan ser man at kaninen er smittet ?
3. Hvis kaninen har fått dette, hva gjør man da ?
4. Når er det harepesten er, i hvilke årstider/måneder er den vanlig ?

Jeg og mine kaniner har vært i skogen en tur for cirka 1 måned siden, og de har drukket fra bekken/vannet der, kan de bli smittet av det ? :?
Hilsen Laura og kaninene Musli og Lillin :)
lillin

Innlegg Kodagutten min 21 Okt 2015, 23:00

Søkte opp stedene på google maps, og så at det tar omtrent 2-3 timer å kjøre fra Jevnaker til både Ringebu og Våler.
Hvordan man ser om kaninen er smittet klarte jeg ikke å finne, men dersom du trykker på linken til Mattilsynet i det første innlegget, for så å trykke på linken til veterinærinstituttet, og søke på harepest der, kan det godt hende du finner noe. Kan også lønne seg å lete litt rundt. Fant heller ikke noe om hva man gjør hvis kaninen har fått harepest, men det kan du sikkert også finne ved å se litt rundt ;)
Leste at det er mest vanlig å oppdage harepest på ettersommeren og høsten.

Beklager at jeg ikke klarte å svare på alle spørsmålene dine, men jeg hadde ikke så god tid til å lete. Lykke til med å finne svar, og håper at kaninene dine ikke er blitt smittet!
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg lillin 28 Okt 2015, 17:23

Det går bra, takk for at du tok deg tid til å svare på mitt spørsmål :) skal lete litt rundt ;)
Hilsen Laura og kaninene Musli og Lillin :)
lillin

Innlegg Oliver4 17 Apr 2016, 13:25

Hei! Denne har jeg ikke sett, så jeg svarer jo veldig seint. Jeg bor selv i nærheten av Våler (det ligger uten for Moss/Vestby området hvis det er kjent for noen). Her har vi ikke hørt om noen tilfeller i vinter/vårsesongen. Men forholdsregler er tatt.
Håper ingen har blitt smittet og at det går bra. Bra folk blir opplyst om dette!
Oliver4

Gå til Helse og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 8 gjester