Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

kaninen parre min hand

Siste nytt, stemningslodding og informasjon fra ledelsen til kanin.org

kaninen parre min hand

Innlegg surre 23 Jan 2013, 00:54

jeg har en hann kanin som er 5 år gammel. han bor inne i et normalt stort bur og hopper nesten daglig rundt på stuen og er verdens snilleste. sleiker hånden og biter så og si aldri, men nå i det siste så har han begynt og parre på hånden min når jeg koser med han i buret på kveldene, det har vert en fast rutine med noen minutters kos, og at han sleiker takknemelig tilbake på handen. og så får han mat. men hvorfor har han plutselig begynt og bli så opphisset nå? han er ukastrert og jeg har ike store planer om og kastrere han. hilsen meg og Surre :D
surre

Re: kaninen parre min hand

Innlegg Idahf 23 Jan 2013, 08:57

Hei og velkommen :)

Først vil jeg bare si at et middels stort bur sjelden er stort nok. Inne på dette forumet har mange av oss kaninene frittgående (som hund eller katt), eller i store binger. Kaniner er ikke ment til i å sitte i små bur. :) Dette kan du lese mer om hvis du søker litt rundt på forumet.

Hvorfor vil du ikke kastrere Snurre? Det er nok det eneste du kan gjøre for å få slutt på slik hormonell adferd. Det er utrolig mange andre fordeler ved kastrering også, og du lar kaninen din slippe alt det hormonelle stresset. :) Les mer her: http://maritemilie.com/2011/09/07/kastrering-av-gutter/
Ida & Simba
Brukerens avatar
Idahf

Innlegg sofiamor 23 Jan 2013, 10:16

Ja, det er nok den eneste løsningen til å få han til å slutte. Husker før vi fikk kastrert min kanin. Lorta over alt, og noen ganger skulle hun pare på hånda. Hun gjør det aldri nå mer. :) Så om du vil få slutt på det, så bør du nok kastrere han.
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg Tussis bestevenn 23 Jan 2013, 12:58

Kaninen din virker til å ha mye hormonell frustrasjon. Da er det bare kastrering som hjelper.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg surre 23 Jan 2013, 17:02

Tussis bestevenn skrev:Kaninen din virker til å ha mye hormonell frustrasjon. Da er det bare kastrering som hjelper.

hvrofor har det plutselglig blitt sånn da? :o :D
surre

Innlegg Lille meg 23 Jan 2013, 17:08

Det er mest sannsynlig fordi kaninen din har blitt hormonell og da gjør de fleste sånn ^^ det beste for kaninen og deg er å kasterere han ;)
Håper deg går bra med deg vennen min<3
Lille meg

Innlegg sofiamor 23 Jan 2013, 18:57

Den gjør det nok fordi den er hormonell. Om du vil få slutt på det så hjelper kastrering, som sagt. Hvorfor vil du egentlig ikke kastrere Snurre? :)
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg Karoline 23 Jan 2013, 19:11

Fordi kaninen har kommet i "puberteten", derfor er den plutselig blitt hormonell. Kastrering er den eneste utvei for å bli kvitt dette problemet. Det er veldig stressende for kaninen også med slik atferd, så jeg ville kastrert han om jeg var deg.
Mie, Simba og Aron <3 Hvil i fred, mammas lille fine Sophie <3
Karoline

Innlegg Tussis bestevenn 23 Jan 2013, 20:04

Hormonene kan slå inn når som helst. De fleste opplever det når kaninene kjønnsmodnes, men det er også mange eksempler på kaniner som får det i "overgangsalderen" også.
Kaniner som har mye hormonell frustrasjon har det ikke godt med seg selv. Eksempel er jentekaniner med innbilt drektighet - disse bruker så mye tid og krefter på å bygge reder, nappe seg og andre typiske drektighetstegn, og dette kan de holde på med lenge. Det er også ofte tilbakekommende, så når hunnen endelig er ferdig med en runde blir hun innbilt drektig igjen etter bare en liten pause. Det er stressende, energikrevende og ukoselig for kaniner å ha det slikt.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 12 Jun 2014, 13:38

Finnes det ikke også kastrerte kaniner som gjør slik? Det er vel av dominans, tenker jeg :)
Har hørt om kastrerte kaniner her på forumet som gjør slik.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Gå til Nytt og nyttig

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest