Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Allergi vennlige kaniner?

Siste nytt, stemningslodding og informasjon fra ledelsen til kanin.org

Allergi vennlige kaniner?

Innlegg Julis 08 Aug 2015, 02:05

Hei! Jeg skal flytte på hybel i mens jeg går mitt siste år på videregående. Derfor har jeg veldig lyst på en kanin til å holde meg med selskap. Det eneste problemet er at når jeg flytter hjem igjen må jeg kvitte meg med kaninen siden min mor er allergisk. Det er jo noe jeg selvfølgelig ikke vil. Derfor lurer jeg på om det er noen kanin raser som er allergivennlige slik at jeg kan få ta den med meg hjem når skole året er over :D
Julis

Re: Allergi vennlige kaniner?

Innlegg Axeria 08 Aug 2015, 06:06

Ingen dyr er 100% allergivennlige. Men det finnes flere raser hund og smådyr som enkelte kan tåle selv om de er allergiske. Det finnes også flere typer allergi, å finne ut om din mor er allergisk for selve pelsen til dyret eller om hun er allergisk mot flass, spytt og kroppslige væsker er serdeles viktig.
Min hund som er puddel/portugisisk vannhund tåler min vennine som er allergisk mot pelsen til dyret, men min bror er allergisk mot flassen og spyttet til hunden min så han tåler ikke han selv om rasen er regnet som allergivennlig :)

Chinchilla er et smådyr som er regnet som allergivennlig for de som ikke tåler pels. Men siden det er så ekstremt individuelt hva allergikere tåler og ikke tåler så anbefaler jeg dere å besøke personer med kanin eller aller best ta en allergitest hos legen. Da kan man faktisk teste for div dyreraser.

Lykke til :)
Axeria
Axeria

Innlegg ZakuraRabbit 08 Aug 2015, 11:07

Det er faktisk ikke så vanlig å være allergisk mot pels. Det er som regel midd eller noe i strøet/høy som folk reagerer på.
Hvis det er midd så finnes det et middel, petal cleanse, som hjelper;3
Er det strø så kan man bytte til trepellets eller papirpellets. (Mer anbefalt en flis uansett)
Er det høy blir det vanskeligere... Er selv allergisk mot høy, men det går bra så lenge kaninene bor ute:3
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Axeria 08 Aug 2015, 14:25

Jeg kjenner flere med pelsallergi som kan eie puddel og en av dem er chinchilla oppdretter derfor jeg nevnte det.
Det viktigste er jo uansett at de får testet moren slik at de vet om hun vil tåle en kanin, det er jo utrolig trist for alle parter om de må omplassere kaninen etter kort tid for ikke å snakke om stressende for kaninen :)

Petalcleanse hjelper heller ikke for alle, men det er et godt tips. Kaninen burde jo helst holdes innendørs så å teste for høyallergi er også viktig :)
Axeria
Axeria

Gå til Nytt og nyttig

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest