Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Utekanin nybegynner trenger råd=)

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

Utekanin nybegynner trenger råd=)

Innlegg kvalen 16 Des 2015, 12:04

Hei
Vi tenker å få kaniner til våren. Vi er nybegynnere på dette og trenger noen råd. Vi har 2 barn på 7 og 10. Vi ønsker oss lykkelige kaniner som lever et godt liv ute. Har forstått det slik at 2 er et must for trivsel. Vi vil jo også gjerne at de blir kosete. Jeg har følgende spørsmål:
Er det vanskelig å få utekaniner til å bli kosete?
Kan omplasseringskaniner være ute fra vår/sommer og så bli vant til å bo ute hele året? Eller bør vi velge kaninunger fra oppdretter?
Det er en del katter i nabolaget og hagen vår er uten gjerde så de kommer til å komme bort til buret, får vi da engstelige kaniner som ikke trives?
Som barnefamilie er det lurt å velge omplasseringskaniner så kan vi ønske oss noen som er kosete allerede? Eller er det best å "oppdra" de selv?
Hvor lett er det å vite noe om alder på kaniner som omplasseres? Er det å bestemme kjønn et problem? vil ikke risikere å få småtasser=)
Er det noen som kan anbefale oppdretter i Bergensområder for Dvergvedder? ( har hørt at de er bra for barnefamilier)
Veldig glad for svar=)
kvalen

Re: Utekanin nybegynner trenger råd=)

Innlegg Diegoxbella 16 Des 2015, 14:34

Hei!
Jeg fikk selv utekaniner for et år siden, og det er bare hyggelig det :D
Utekaniner blir like kosete som innekaniner. Gi de mat fra hånden, snakk med de, og klapp de. Mine kaniner kommer gjeren på fanget, og venter på kos :) De får også komme inn i gangen, stua, eller soverommet noen ganger i uken. Det er spesielt da de blir kosete.
Det er riktig det du sier, utekaniner skal være minst to. Omplasseringskaniner kan lett bli vant til å bo ute om vinteren, men det fra våren. Men man skal helst skaffe en kanin som er utekaniner fra før, eller har foreldre som er. De skal ha en utegård som er stort no til at de kan løpe og ta binky, og den skalvære høy nok, eller dekket til med nett over til at en katt ikke skal komme seg inn. Høyden på vår utegård er ca litt mer enn en meter. Det kom en katt før, og satt seg INNI gården, men den brydde seg ikke det minse om kaninene, og de ble bare venner, rett og slett. Det er uansett om du velger kaninunger fra oppdretter eller omplasserings hjem, så lenge de klarer å bo ute. Jeg adopterte to løvehodekaniner fra oppdretter som var temmet, men som jeg fikk enda mer temmet. Så lenge den er kosete, slik du vil, erdet uansett.
Det som er lurest å ha, er et isolert kaninhus, som har varmelampe om vinteren. Vårt kaninhus er isolert, har varmelampe, og mykt underlag. (Ikke bruksagflis, eller utrygt underlag. Vi bruker flisjakker, som vi har brettet rundt en matte. Det funker veldig fint, også har vi selvfølgelig en dokasse med høyhekk). To hanner kan gå fint sammen, men kan bli slåssing av og til, så om du vil ha to hanner, må du nesten kastrere de. Jeg har en hann og en hunn, og hannen er kastrert. To hunner går og fint sammen, men har hørt at når de er dí den tiden de er klare for barn, vil de bli litt jagete av og til. Alle kaniner, etter min mening, går veldig fint med barn. Jeg har to løvehode kaniner, som erglade hele tiden. Men dvergvedder er super fine, ville skaffet meg en om jeg kunne! Hehe :D Lykke til!
Maryam, Diego & Bella
Diegoxbella

Re: Utekanin nybegynner trenger råd=)

Innlegg Kodagutten min 28 Des 2015, 01:54

Hei!
Utekaniner er nok vanskeligere å få tamme og kosete enn innekaniner da man ofte ikke omgås utekaninene like mye, men som nevnt over kan de bli like kosete ;)
Jeg anbefaler deg å vente med å skaffe kaninene til temperaturen ute og inne er tilnærmet lik, da dette blir den beste overgangen for kaninen (Dersom den bor inne fra før). Om de bor ute, går det greit å skaffe dem når som helst.
Jeg tror ikke det er noen forskjell på om kaninen er en omplasseringskanin eller kommer fra oppdretter når det kommer til om den kan bo ute hele året. Jeg har selv hatt både omplasseringskaniner og oppdrettskaniner ute hele året uten at det har vært noen problemer.
Angående rase har jeg hørt at de mindre kaninene ofte er mer aktive enn de større kaninene. Kanskje du skal vurdere et par større kaniner? Disse vil også være vanskeligere for barna dine å løfte.
Naboen min hadde katt tidligere, og denne kunne vi finne liggende rett utenfor kaninburet mens Koda, den eldste kaninen min, kom bort for å hilse på. Happy, den andre kaninen min, er ikke like trygg, og løper heller og gjemmer seg om det kommer katter. Min konklusjon er derfor at kaninene fint kan venne seg til at det kommer katter og hilser på, men at det er nødvendig å ha steder hvor de kan gjemme seg for kattene.
Hvis jeg skulle ha skaffet meg kaniner, ville jeg ha sjekket om dyrebeskyttelsen har noen. Dette for å gi hjemløse kaniner et sted å bo, og de er dessuten allerede kastrerte.
Angående alder på omplasseringskaniner er jeg ikke sikker, men når det gjelder kjønn, bør en kaninkyndig person lett kunne se hvilket kjønn kaninene er.
Må tilføye at stor plass har mye å si for kaniner. Mine ellers veldig glade og aktive kaniner blir apatiske med en gang de må stå i et lite bur.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest