Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

For varmt

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

For varmt

Innlegg Martinevronning 03 Jul 2015, 16:53

Hei :-)

Mine to kaniner bor i bur ute på terrassen (men får løpe løst ute på terrassen og til tider i hagen store deler av dagen).
Buret deres står i skyggen, men i disse dager blir det fremdeles uutholdelig varmt der inne.. Dette er første sommeren jeg har de og jeg lurte på om det er noe spesielt jeg kan gjøre for at de ikke skal bli så varme. Hittil har de selvfølgelig alltid tilgang på vann, jeg har også laget noen "is" til de (frosset frukt eller bær eller grønt, feks. jordbær, vannmelon og agurk). Det er selvfølgelig minimalt av dette de får om dagen, men :) :)
Ute på terrassen står det også en form for balje med litt vann som de kan plaske i om de måtte ønske (ikke veldig poppulært, vet heller ikke om det er bra at de blir våte)..
De blir også børstet ofte :D

Noen som har noen flere tips til hvordan en kan kjøle de ned litt, eller burde de rett og slett stå inne når det er så varmt ute? :heartbeat:
Martinevronning

Re: For varmt

Innlegg Nuregutten 03 Jul 2015, 18:01

Hei! :)

Jeg kan egentlig ikke så mye om utekaniner. Men du kan legge et kjøleelement som har vært i fryseren inne i buret. Som dem kan legge seg inntil om det er varmt ute. Om du ikke har det så kan du fryse en flaske med vann og ta det inni en sokk og legge i buret. Gi dem kaldt og friskt vann, kan være lurt å bytte det oftere nå på sommeren. Jeg kommer egentlig ikke på så mye mer, men kanskje fler har noen lure tips på lager.
Når det gjelder den balja tror jeg egentlig du kan ta den bort. Om dem ikke tørker fort kan dem fryse og dermed bli forskjølet. Men ville hørt med flere, kan ikke så mye om dette. Men jeg ville nok funnet andre alternativer.

Ha en fin sommer videre. Håper dere finner en god løsning! :D
Nuregutten

Innlegg Martinevronning 03 Jul 2015, 23:03

Tusen takk for tips om kjøleelement☺️
Skal fjerne balja også så blir det bra får en håpe, haha:)

Setter pris på flere tips :)
Martinevronning

Innlegg flekk 04 Jul 2015, 08:42

Jeg har også kanin boende på terrassen, så jeg kjenner problemet. Nå som det er sommer, er det jo til og med varmt i skyggen.
Marit Emilie Buseth, forfatter av Den Store Kaninboka, har laget dette innlegget om kaniner i varmen: http://maritemilie.com/2014/07/10/kaniner-i-varmen/

Når det gjelder baljen med vann, er jeg enig med nuregutten at denne bør tas bort. Kaniner skal ikke bade, for da kan de utvikle lungebetennelse.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Martinevronning 04 Jul 2015, 10:28

Tusen takk☺️
Martinevronning

Innlegg Kodagutten min 06 Jul 2015, 19:37

Et fuktig håndkle kan hjelpe.
Om du har mulighet til å ha en sandkasse til dem, vil de nok sette pris på det. Her vil de ha mulighet til å grave, og sanden pleier ikke å bli så veldig varm (i alle fall ikke om den er litt fuktig).
Du nevnte at de får løpe i litt i hagen? Gresset pleier heller ikke å bli så varmt, og de vil kunne avkjøle seg litt der.
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest