Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Flått / skogmann. Nødvendig å fjerne?

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

Flått / skogmann. Nødvendig å fjerne?

Innlegg maraxion 15 Mai 2015, 17:44

Heisan.
Min snart 3 år gamle kanin har fått sin første flått. Er jo noe vanskelig å fjerne da hodet ofte henger igjen om en prøver å ta de ut, selv med redskaper. Ofte hos andre dyr er det like godt å la de henge, hvordan er det med kaniner?
Vet det er snakk om kaninpest, men såvidt jeg har forstått har vi ikke fått dette i Norge ennå?
maraxion

Re: Flått / skogmann. Nødvendig å fjerne?

Innlegg flekk 15 Mai 2015, 17:54

Jeg er litt usikker på dette, men jeg tror du bør fjerne flåtten. Hvis ikke vil den jo fortsette å suge blod. Jeg har sett katter få store flått, fordi ingen fjerner dem. Selv mennesker tar jo skade av det om flåtten ikke fjernes.
Jeg skjønner at det er vanskelig å fjerne flåtten. Kanskje du kan få hjelp av en veterinær om du ikke får ut alt. Jeg ville ikke risikert å la flåtten sitte igjen på dyret, i alle fall.
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest