Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Inspirasjon/ hjelp til område for utekaniner. Fersking

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

Inspirasjon/ hjelp til område for utekaniner. Fersking

Innlegg Ephexita 26 Mar 2015, 15:57

Hei.

Jeg og mine 2 barn har nettopp adoptert to stk 2 år gamle kastrerte hannkaniner.
Disse har hele tiden levd sammen og trives sammen, samt at de er utekaniner (en løvehode og en hermelin)

Uteområdet som det er nå:

Innhegning av hønsenetting på ca 9 kvm ute. Inni innhegningen står det et utebur for trygghetsfølelse hvor de finner drikke og mat (høy)
I enden av innhegningen er en vegg inn mot en utebod, der har jeg laget hull i veggen som leder rett inn i en stor putekasse.
Her har de godt med sånn sagflis for kaniner, drikke og høy.
Det er laget hull i lokket og oppå står nok et stort kaninbur (laget hull i bunnen) hvor de hopper opp.
Her er det bare sagflis å finne.
Kaninene bruker flittig alle plassene og ser ut til å stortrives.
Jeg satte inn et reisebur i putekassen i dag med en litt fluffy sovemadrass ting. Tenkte det kunne være ålreit å ha et ennå lunere sted å sove.
Vi strever litt med å få varmet opp uteplassen ytterligere. Jeg er redd for at de kan skade seg eller brenne seg om jeg setter inn en varmer eller lignende.
Så hva er smart å ha i denne reisekassen egentlig? ser jo at de lar denne sovemadrasstingen gjennomgå, men det gikk jeg utifra.

Hva burde jeg eventuelt eller tenkt på?
Det finnes rev og grevling i området, derfor jeg har gjort som jeg har gjort slik at de kan flykte i sikkerhet.

Vi ønsker også å venne de på sele og bånd, slik at de kan være med ut på plenen/ tusle i nærområdet.
Noen tips her?

Begge kaninene er kosete og kontaktsøkende, men den ene er hva man kan kalle matgal.
den tror alltid at vi har noe mat i fingrene og kan slumpe til å bite.
(pellets blir gitt for hånd for å skape bonding)
Er det noe vi kan gjøre for å få roet dette? Jeg tørr ikke la barna gi han mat fra hendene ennå, er redd de skal bite ungene.
Vi jobber med at kaninene skal stole også på barna.
Denne kaninen biter IKKE når den løftes eller koses osv, det virker til at den tror det alltid er mat.

Blei langt dette, men litt spm har man som nybegynner :)
Ephexita

Re: Inspirasjon/ hjelp til område for utekaniner. Fersking

Innlegg flekk 27 Mar 2015, 12:39

Velkommen til forumet :)

Angående at det er grevling og rev der du bor, vet jeg ikke om hønsenetting er helt sikkert. Dyr kan bryte seg inn og kaninene kan bryte seg ut. Jeg ville kanskje tatt et lag med revenetting over. I reiseburet kunne du jo hatt halm eller flecceteppe om du vil ha et lunt sovehus. Men pass på at ikke kaninene spiser opp noen tøybiter slik at de får forstoppelse(det har min kanin fått ved flere anledninger). I innhegningen vil sikkert kaninene like en del gjemmesteder, da dette gjør at det blir mer artig og de blir mer trygge.

Et råd til at kaninen biter, kan være å strø maten rundt i innhegningen i stedet for å mate med hendene. Siden dere nettopp har fått kaninene, vil de sikkert syntes at det er tryggere. Dere kan heller gi dem noen godbiter fra hendene slik at de lærer at hendene ikke gjør dem noe vondt. Les gjerne denne artikkelen om hvordan man får en trygg kanin: http://kanin.org/temme

Jeg har aldri vært særlig flink med seler og kaniner. min kanin hater å gå i sele og lufter seg heller fritt, men jeg vet om flere kaniner som fint går i sele. Kanskje noen andre kan komme med råd her? Her står det i alle fall litt om seletrening: http://kanin.org/seletrening

Skal vi se, har jeg svart på alt nå? I så fall får du spørre om du lurer på noe mer :)
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Ephexita 27 Mar 2015, 15:07

Hei :)

Takk for svar (i alle innleggene) :)

Jeg har begynt å spre ut pelletsen på bakken nå, men dnne kaninen bite jo uansett om man har mat, godbit eller hva som helst.
Den kommer bort for å lukte, svinser, svanser og er nysgjerrig før den plutselig hugger til. Og det uen at vi har rørt oss i det hele tatt.
Synes det bare er så rart?
Den har bitt meg gjennom ene neglen og til blods flere ganger.
Man blir jo redd for å prøve å få den trygg, fordi man forventer at den skal biite hver gang en kommer bort :(
Bitingen er som sagt kommet de siste dgene, tidligere var det ikke antydning til dette.
Det er en stor kanin (småfeit) såden er sikkert sulten. Skal prøve å øke matmengden litt og se om det roer seg.
Kan det være andre grunner til disse frontalangrepene?

Hvor lang tid skal man anse det for normal å bruke på å få de trygge?
De kommer jo når vi roper og nærmer oss. Veldige på å tusle og pusle rundt oss, men de stikker av hvis man strekker frem hånda.
Bortsett fra Fluffy da, som plutselig boter istedenfor å ville ha kos :(
Ephexita

Innlegg flekk 27 Mar 2015, 16:46

Det er vanskelig å si når det gjelder at kaniner biter. Men en kanin som biter kan også ha smerter og det kan være et tegn på sykdom. Kanskje en tur til dyrlegen kan være en ide?
Min kanin var lenge redd helt til broren døde. Da ble han den mest tamme og kosete kaninene jeg har vært bori. Men det kommer jo an på personligheten. Ikke alle kaniner liker å bli kost med.
Det kan jo hende at kaninen som biter er frustrert over noe, og viser det gjennom aggresjon. Jeg er litt usikker. Hvordan oppfører han seg til vanlig? Kan det ha noe med at han har dårlig erfaring far tidligere hjem?
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Ephexita 30 Mar 2015, 09:07

Han er en ekstremt nysgjerrig type, og helt desperat etter mat.
Nå driver han å stanger vekk broren, biter og styrer bare vi nærmer oss fordi han tror det kommer ekstra mat.
De får nå 2 faste måltider om dagen og har alltid masse høy og vann, gnagepinner etc.
Bah.
Han e roligere med oss, lukter nå istedenfor å bite like mye, men virker til å være noe frustrasjon?
Det går iallefall utover Buster nå stakkar.
Får vurdere en tur til dyrlegen, men tviler på at det feiler hn noe.
Er nok bre noe han har fått for seg :P
Ephexita

Innlegg Kodagutten min 30 Mar 2015, 12:31

Når du nevner gnagepinner, er det da snakk om noe kjøpt på dyrebutikken (med frø og liknende) eller pinner fra naturen?
Hilsen Hilde, Koda og Happy
Brukerens avatar
Kodagutten min

Innlegg flekk 31 Mar 2015, 19:16

Det er vanskelig for meg å vurdere hva som gjør at han biter, siden jeg ikke kjenner til omgivelsene han bor i og hvordan han oppfører seg. Men forhåpentligvis går det over. Det kan være lurt å ikke bære ham og slikt, før han er ordentlig trygg.

Slik som Kodagutten min nevnte over, lurer også jeg på hva slags gnagepinner de får? Det man får kjøpt i dyrebutikken er nemlig ikke bra for kaninens fordøyelse. Men om det er kvister, går det jo greit.
Brukerens avatar
flekk

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest