Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Forebygge lungebetennelse

Spørsmål og svar om temperaturforskjeller, insekter, innhegninger, utebur etc

Forebygge lungebetennelse

Innlegg flekk 26 Des 2014, 09:25

Hvert år har jeg måttet dra til dyrlegen fordi en av kaninene mine har lungebetennelse. Kaninen min sprett bodde inne et år, og vi luftet ham ute da det var kaldt. Så det var vår skyld at Sprett døde. Dunhale har fått lungebetennelse to ganger, hvor han døde andre gang. Flekk fikk lungebetennelse i fjord, men vi oppdaget det tidlig slik at han ble frisk. Årsaken til lungebetennelse er at det brått blir kaldere i været.

Men det er dyrt å dra til dyrlegen hvert år, selv om er villig til å gjøre det når Flekk er syk. Men er det noen måte jeg kan forebygge dette og hindre at han blir syk?
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Re: Forebygge lungebetennelse

Innlegg lilje222 02 Jan 2015, 23:47

Lungebetennelse starter vel ofte med forkjølelse, sånn at kanin nyser og sånt. Du kan også se det under potene hans, hvis de er veldig gule så kan de hende han er forkjølet, siden kaniner "pusser" nesen når de vasker seg hvis de er forkjøla. De blir også gjerne litt gule rundt nesa. For å forhindre dette må du passe på så Flekk ikke blir utsatt for brå klimaeendringer, for det tåler de jo svært dårlig. Hvis han er utekaninkan du godt isolere buret hans, så han ikke fryser. Pass på å bytte vann ofte, det kan godt være litt lunkent, og gi han masse høy og halm, så han kan lage seg "huler" i halmet som han kan varme seg i. Så kan du også legge noen tepper rundt eller oppå buret så det blir mer isolert mot vind og kulde. Så kan du også legge på en presenning som isolerer flekk fra vind. Kaniner skal ikke oppleve mer en 20 graders forskjell, men det varierer også fra kanin til kanin. :)
() ()
(^ . ^)
( (") (") Gjerne besøk bloggen min http://lykkehopp.blogspot.no/ :)
Brukerens avatar
lilje222

Innlegg flekk 03 Jan 2015, 09:02

Tusen takk for svar :)
Flekk har fått et håndkle å ligge på, da jeg ikke får lov til å bruke tepper. Ellers bytter jeg også vannet hver dag, flere ganger daglig. Jeg oppdager at hver gang en av kaninene mine får lungebetennelse, er det fordi det plutselig blir kaldt. Derfor håper jeg at jeg slipper noen brå endringer i været.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg flekk 21 Mar 2015, 13:28

Nesten vært år har kaninene mine fått lungebetennelse om vinteren, men det ser ut som at Flekk har kommet seg gjennom helt fint :) Det er litt rart egentlig, for temperaturendringene har svingt seg skikkelig i vinter.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg ZakuraRabbit 21 Mar 2015, 16:20

Forslag til tepper: Dersom Flekk ikke er av den typen som spiser opp hånduken sin får du kjøpt billige fleece-pledd på mange butikker som f.eks Nille eller Jysk.

Ellers kan du legge inn ekstra mye halm eller høy i huset hans for å gi det mer isolasjon.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg flekk 22 Mar 2015, 11:26

Takk for forslag :)
Brukerens avatar
flekk

Gå til Uterelatert forum

Hvem er i forumet