Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

nyfødte kaninunger!! HJELP!!!!!!

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Re: nyfødte kaninunger!! HJELP!!!!!!

Innlegg jentene 25 Jun 2012, 21:40

De er nå 1 mnd gammlte, men mammaen tar å parer seg på de nå, hvorfor dette?
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 25 Jun 2012, 21:59

jentene skrev:De er nå 1 mnd gammlte, men mammaen tar å parer seg på de nå, hvorfor dette?

Dominans. Enkelte hunner gjør det når de kommer i brunst igjen. Jeg vil anbefale deg å kastrere henne når ungene er leveringsklare ved 8 ukers alder.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg morsan 08 Aug 2015, 10:46

Hei jeg har ett problem jeg ikke kan løse som jeg trenger hjelp til her. Vi har vert borte på ferie så vi hadde noen som passet på Kaninene våre :(. Kanin ungene er tre uker ca nå som har fått voksen kaninmat mens vi var borte som er noe de ikke skulle hatt enda. Nå dør de på løpende bånd av diare ser det ut til :(. Er det noe jeg kan gi dem for å redde dem eller må jeg bare vente å se om noen i det hele tatt overlever ???. Trenger hurtig svar før det er for sent.

Send gjerne tekst meling om det er noe jeg kan få gjort mot dette.

Mob nr: 40514499 HASTER
Sist endret av morsan den 08 Aug 2015, 13:36, endret 1 gang
morsan

Innlegg ZakuraRabbit 08 Aug 2015, 11:09

Hvis de har fått voksenmat hele livet bør ikke dette gi dem diare...
Hva slags mat spiser de? Har de fått noe ny mat i det siste? Får de grøntfor? Høy? Godteri?

Det beste mot diare er rett og slett å bare gi høy og vann en stund.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg morsan 10 Aug 2015, 11:58

Nå kan ungene spise voksen mat ?. ca 5 uker nå å spiser alt de kommer over :).
morsan

Innlegg ZakuraRabbit 10 Aug 2015, 21:46

Critical care er ikke ment som fullkost.... Det er nødfor for kaniner som ikke klarer å spise ordentlig pga sykdom eller skade.

Kaninunger bør få samme mat som moren har fått, enten det da gjelder voksenpellets eller ungdyrspellets.
Ungdyrspellets anbefales for gravide og diende kaniner da det inneholder mer næring, da vil også ungene bli vant med det via morsmelken.
De begynner å spise pellets når de er rundt 3 uker, da kan de spise alt som moren har spist. Hvis de plutselig skifter for eller får grøntfor de ikke er vant med så får de diare.
Dårlig for (som gnagerblanding eller kaninblandinger) kan også ofte føre til diare.
Ring en kanin-savy dyrlege. (Det er i grunn det første du burde gjøre når kaniner er syke..)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Mariaogs 21 Okt 2015, 18:56

For 6 dager siden fikk kaninen min 2 kaninunger de har pels, men du kan ikke røre dem visst de ikke har pels for da kan moren lukte deg å spise opp ungen :o
Mariaogs

Innlegg ZakuraRabbit 21 Okt 2015, 20:44

Mariaogs skrev:For 6 dager siden fikk kaninen min 2 kaninunger de har pels, men du kan ikke røre dem visst de ikke har pels for da kan moren lukte deg å spise opp ungen :o

Dette er en myte;3
Du bør riktignok ikke plukke opp og kose med nyfødte kaninunger flere ganger om dagen du bør egentlig sjekke dem en gang om dagen i tilfelle noen har død og må fjernes.
Det skal mer til for at en tam kanin spiser opp ungene sine enn at eieren tar på dem.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Forrige

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester