Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

nyfødte kaninunger!! HJELP!!!!!!

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

nyfødte kaninunger!! HJELP!!!!!!

Innlegg jentene 25 Mai 2012, 13:25

Hei,

Såg i går i kanin buret at dulla mi har fått seg tre nydelige unger, men jeg såg at det ikke var høy under de men nok av mors pels i buret. Kan jeg løfte vekk ungene og hårene som moren har lagt igjen å legge høy under ungene uten at moren vil avvise dem?

Jeg er så redd for at hun vil avvise dem og ikke mate de om jeg gjør noe :-(

Håper på svar!! :hjelp:
jentene

Re: nyfødte kaninunger!! HJELP!!!!!!

Innlegg ZakuraRabbit 25 Mai 2012, 13:36

La dem ligge. Så lenge de er har pels over seg klarer de seg, moren kommer nok til å fikse på redet selv avhengig av hvordan temperaturen er.
Som regel skal det mer til for en tam kanin å forlate ungene sine enn at bare en person tar på dem, men det betyr ikke at du bør begynne å invitere folk hjem og kose med dem konstant, men det kommer ann på moren.
Har du hatt henne lenge? Hvor gammel er hun? Hvor er faren? Var dette et uhellskull eller planlagt?
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg jentene 25 Mai 2012, 14:25

Har hatt henne over 1 år nå, fikk henne når hun var veldig liten. Faren er i et annet bur, det var et lite uhell.
når kan jeg begynne ta de opp å slikt?
jentene

Innlegg jentene 25 Mai 2012, 14:35

Noen flere tips, med mating, håndtering av unger og mor. hvordan de kan bli vant til menneskehåndtering osv

første gang så tar alt info med tusen takk!!

:hjelp: :hjelp: :hjelp: :hjelp: :heartbeat:
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 25 Mai 2012, 15:21

La dem være mest mulig i fred de første par ukene og gi moren mer pellets. Selv pleier jeg å gi vanlig "voksendose" x hvor mange unger det er. Altså kan hun få like mye mat som 4 kaniner etterhvert. Ungene bør sjekkes ca en gang daglig og eventuelle døde unger bør fjernes så fort som mulig.
Ungene kommer ut av redet rundt 2-3 uker, og da kan du begynne å holde dem mer.
Ikke gi dem ny mat i denne perioden, kaniner får fort diare som kan være dødelig for en baby. De kan få samme mat som moren har fått under diing, inkludert grøntfor om hun pleier å få det.
Kaniner blir leveringsklare når de er 8 uker, og kjønnsmodne kan de bli så tidlig som 10 uker, så sørg for å skille dem etter kjønn før den tid. (Det er vanskelig i starten, spesielt for en nybegynner å se forskjell på kjønnene, men når de er 8-10 uker pleier det å være tydelig.)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg MiaK 25 Mai 2012, 15:42

Vil også legge til at du høyst sannsynlig ikke vil se at moren viser noe særlig interesse i ungene de neste dagene heller, de vil naturlig holde seg et stykke unna redet for ikke å tiltrekke seg rovdyr. Så lenge ungene er tørre, runde og varme så er det ingenting å bekymre seg for! ;)
Mvh Mia Kristoffersen
v/ Halvbakkens hoppekaniner
Hjemmesiden
MiaK

Innlegg jentene 25 Mai 2012, 15:58

så bra!! for har ikke sett henne inne med ungene, og da ble jeg jo bekymret!! :( så tusen takk for du beroliget meg

å tusen takk for svar!! :D komme dere på mer så svar gjerne! :)
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 25 Mai 2012, 16:55

MiaK skrev:Vil også legge til at du høyst sannsynlig ikke vil se at moren viser noe særlig interesse i ungene de neste dagene heller, de vil naturlig holde seg et stykke unna redet for ikke å tiltrekke seg rovdyr. Så lenge ungene er tørre, runde og varme så er det ingenting å bekymre seg for! ;)

Selvsagt, det glemte jeg å nevne.
Mange nye kaninbestemødre blir redde for dette, men det er helt normalt. Kaniner mater bare ungene sine et par ganger om dagen og helst mens du ikke er til stede.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg jentene 29 Mai 2012, 00:39

men er det ok om jeg ser innom til ugnene i buret hver dag å sjekker om de lever eller ikke?
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 29 Mai 2012, 06:51

jentene skrev:men er det ok om jeg ser innom til ugnene i buret hver dag å sjekker om de lever eller ikke?

Ja det er lurt:3
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg jentene 29 Mai 2012, 18:21

når kan jeg ta de opp å la de begynne bli vant med hender`?
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 29 Mai 2012, 18:29

jentene skrev:når kan jeg ta de opp å la de begynne bli vant med hender`?

Når de kommer ut av redet selv (etter 2-3 uker) er det trygt.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg jentene 01 Jun 2012, 11:56

Kan jeg flytte på de, de er 14 dager gamle nå :) kan jeg flytte de i et annet bur?
Vedlegg
GetAttachment[1].jpg
GetAttachment[1].jpg (9.05 KiB) Vist 12115 ganger
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 01 Jun 2012, 14:21

jentene skrev:Kan jeg flytte på de, de er 14 dager gamle nå :) kan jeg flytte de i et annet bur?

Hvorfor vil du flytte dem? Det er best om de får bli der de er til de er leveringsklare (8 uker).
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Emma123 01 Jun 2012, 18:50

ZakuraRabbit skrev:La dem være mest mulig i fred de første par ukene og gi moren mer pellets. Selv pleier jeg å gi vanlig "voksendose" x hvor mange unger det er. Altså kan hun få like mye mat som 4 kaniner etterhvert. Ungene bør sjekkes ca en gang daglig og eventuelle døde unger bør fjernes så fort som mulig.
Ikke gi dem ny mat i denne perioden, kaniner får fort diare som kan være dødelig for en baby. De kan få samme mat som moren har fått under diing, inkludert grøntfor om hun pleier å få det.
Kaniner blir leveringsklare når de er 8 uker, og kjønnsmodne kan de bli så tidlig som 10 uker, så sørg for å skille dem etter kjønn før den tid. (Det er vanskelig i starten, spesielt for en nybegynner å se forskjell på kjønnene, men når de er 8-10 uker pleier det å være tydelig.)

Altså mine kaninunger er bare en dag og de har allerede begynt og gå rundt i buret er det normalt???
Emma123

Innlegg ZakuraRabbit 01 Jun 2012, 19:42

Emma123 skrev:
ZakuraRabbit skrev:La dem være mest mulig i fred de første par ukene og gi moren mer pellets. Selv pleier jeg å gi vanlig "voksendose" x hvor mange unger det er. Altså kan hun få like mye mat som 4 kaniner etterhvert. Ungene bør sjekkes ca en gang daglig og eventuelle døde unger bør fjernes så fort som mulig.

Altså mine kaninunger er bare en dag og de har allerede begynt og gå rundt i buret er det normalt???

Nei...det er et tegn på at du har en dårlig/manglende redekasse, som fører til at ungene blir med moren ut mens de drikker melk.
Det er ikke særlig bra da de kan fryse ihjel fordi de ikke klarer å komme seg tilbake og at de selvsagt mangler pels.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg jentene 05 Jun 2012, 19:34

Nå har de åpnet øyene, kan jeg ta vekk morens hår å fylle med høy?
Eller flytte høy under morens hår?

De har begynt springe rundt i buret nå.
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 05 Jun 2012, 20:08

jentene skrev:Nå har de åpnet øyene, kan jeg ta vekk morens hår å fylle med høy?
Eller flytte høy under morens hår?

De har begynt springe rundt i buret nå.

Jeg ville latt redet være i en stund til. De liker å ha noe mykt å ligge på.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg jentene 14 Jun 2012, 21:58

Hei!

Nå er de så store at de har begynt spise på egen hånd, men hvordan får jeg de tame?

holder de i hånden hver dag å stryker på de, men føler ikke det hjelper, noen andre tips eller noen som vet noe?
jentene

Innlegg ZakuraRabbit 14 Jun 2012, 22:46

jentene skrev:Hei!

Nå er de så store at de har begynt spise på egen hånd, men hvordan får jeg de tame?

holder de i hånden hver dag å stryker på de, men føler ikke det hjelper, noen andre tips eller noen som vet noe?

De er bare å fortsette sånn. Ikke plag dem om de virker for redde, prøv heller å gi dem mat fra hånden din. Husk at kaniner er byttedyr og derfor sky av natur.
Du kan ikke regne med at den blir kosete øyeblikkelig, hverken voksne eller barn.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Neste

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 5 gjester