Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Familieforøkelse eller Bonding av tre kaniner

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Familieforøkelse eller Bonding av tre kaniner

Innlegg Harefrøken 22 Feb 2008, 20:12

Ok, da er det vel på tide å bekjenne sine synder, eller rettere sagt synd: Jessie (aka Elvira aka Petra Solberg - etter Petter Solberg og hans mange sladder ...), en aldeles nusselig liten løvehodeblanding, kom til oss på tirsdag. Forhistorien er rett og slett litt pinlig. I forrige uke var vi innom dyrebutikken like ved der jeg jobber for å kjøpe høy. Jeg har aldri likt denne butikken noe særlig, det lukter ikke spesielt godt der, men kaninene har i hvert fall god plass. Dessverre har jeg av og til fryktelig travle dager, og etter at Bambino kom til oss har det også gått usedvanlige mengder høy, ikke bare dobbelt så mye som før som man kanskje kunne forventet, så derfor har jeg et par ganger måttet ty til butikker i nærheten. Uansett, i butikken satt Jessie og så på oss. Det vil si, hun flørtet med oss. Kontakten var der med en gang, vi gikk nærmere for å se ordentlig på henne, og jammen begynte hun ikke å strekke seg og gjespe og gjøre seg til og se ordentlig søt ut. 3 måneder sa de at hun var (de visste ikke kjønn). Det må sies at samboeren min nok falt litt mer pladask enn det jeg gjorde. Vi klarte ikke å glemme henne. Samboeren min hadde allerede fått det for seg at det var en jente og at hun het Jessie. Vi fant ut at jeg skulle dra tilbake til dyrebutikken på lørdag, for han mente at jeg ville være sterk nok til å ikke kjøpe henne. På lørdag stengte butikken allerede kl 13, så det ble ikke Jessie da. Tenk om hun allerede var blitt solgt, sa vi. Det ville jo kanskje vært det beste. På mandag ringte jeg, og hun var stadig i butikken, og på tirsdag dro jeg dit igjen. Det var ingen hyggelig opplevelse. Jeg orker ikke å gå i detalj, men jeg fikk en utrolig fæl mavefølelse, faktisk. For å si det slik kan de neppe ha brydd seg særlig om kaniner, og ikke har de mye peiling heller. De skremte rett og slett vettet av henne da de skulle ta henne ut av buret, og de skulle ha en helt ublu pris fordi hun var rasekanin, men stamtavle hadde de ikke. De visste ikke hvor hun kom fra heller, og de ville ikke la meg ta på henne. Jeg poengterte at det er litt vanskelig å kjøpe en kanin uten å få hilse på den først og at jeg gjerne skulle ha sjekket kjønn som jo burde være mulig. Det viste seg at de ikke ante om hun var 7 eller 8 eller 9 uker. Så på den ene siden hadde jeg overhodet ikke lyst til å gi dem penger for noe som helst. På den andre siden ville jeg ikke la lille Jessie være der. Pelsen hennes var full av dreadlocks og hun luktet ikke godt. I tillegg hadde sagflis og spon festet seg i pelsen. Med verdens dårligste samvittighet betalte jeg altså 53 euro for henne og dro hjem. (Jeg skal aldri mer gå inn i en butikk hvor de har dyr. Jeg klarer det ikke.)

Etter å ha lest en del om bonding og fått temmelig sprikende råd, har vi nok kommet til den konklusjonen at det neppe finnes noen standardoppskrift; man må finne ut av det selv. Med H og Bambino fikk vi jo beskjed om at det bare var å la dem være sammen på et avgrenset område sånn at de måtte forholde seg til lukten og nærværet av hverandre og rett og slett la dem krangle seg frem til hvem som var sjefen. Fordi vi ikke hadde noe nøytralt rom, som vi helst skulle hatt, ble det altså kjøkkenet hvor H hele tiden har hatt mat, vann og do. Som kjent gikk det som en drøm med dem, en del jaging og braak förste natten, senere litt uro og løspels og rumpebiting, men ingenting som virkelig så voldsomt ut. H var litt furten i begynnelsen og veldig kontaktsøkende overfor oss, men etter hvert viste hun mye kjærlighet overfor Bambino, og de slikker hverandre stadig. (Tror likevel H er sjefen.)

Med Jessie skjønte vi fort at vi ikke kunne følge samme metode, det vil si, de er alle sammen på kjøkkenet på noen ganske få kvadratmeter, men H var tidlig ganske aggressiv overfor Jessie. Det var langt verre enn med Bambino, ja, det var rett og slett mer angrepsmodus med løftet hale og full fres på vei mot lille Jessie. Vi har kommet frem til at vi ikke kan la henne holde på sånn; hun har flere ganger bitt/forsøkt å bite Jessie i øyeområdet, og det er bare for skummelt. Nå har vi dem løse når vi er på kjøkkenet (som forsåvidt er relativt ofte i og med at jeg har fri denne uken og samboeren min stadig har semesterferie), utrustet med vann på flaske. H får en sprut hver gang hun forsøker å angripe Jessie og godbit hver gang hun nærmer seg og snuser uten å gjøre noe. Stakkars H er stadig våt – The Drowned Devil som vi har omdøpt henne.

Vi har mang en gang tenkt: ”Hjelp, hva har vi gjort?!”, særlig etter at vi leste på et tysk-østerriksk kaninforum om at det er langt lettere å bonde 4 enn 3 og selvsagt enda lettere å bonde 2 enn 3. Parkonstellasjonen er visst langt enklere og mindre komplisert enn den gruppedynamikken som oppstår med tre kaniner. Vi kan jo se at det er tilfellet, selv om Bambino forholder seg ukomplisert til begge jentene. Dog er ingenting umulig. Vi har bestemt oss for at det må fungere, og det er det vi som bestemmer, ikke H. Jessie blir hos oss.

Jessie har forresten en herlig personlighet. Selv om hun har blitt utsatt for et utall angrep fra Hs side, er hun likevel ikke redd, men temmelig modig og legger seg gjerne på utsiden av ølkassen som H og Bambino ofte er inne i. Hun prøver også på egenhånd å gå opp i kassen hvor Bambino og H har do, vann og høy. H pleier imidlertid å sitte i kassen og se skikkelig morsk ut, av og til planlegger hun åpenbart nye angrep herfra også.

Bambino er faktisk sjarmør så det holder. Han er bare snill, går til og med av og til imellom når H prøver å yppe. Ikke nok med det, han har også blitt langt mer sosial overfor oss enn det han var før. Det virker som om han synes det er skikkelig stas med to jenter. Han er imidlertid ram når det gjelder mat, så ikke sjelden sluker han sin egen mat og løper bort for å ta Jessies. Han spiser gjerne ut av munnen hennes (se for dere Lady og Landstrykeren). Han mener visst at det er en form for innovativ kyssing. :D Problemet er imidlertid at når de alle tre er løse, får Jessie knapt spist og drukket på grunn av de andre glupskingene.

Vår strategi er derfor:
- Så ofte som mulig har vi alle tre løse på kjøkkenet. (Vi sov faktisk på kjøkkengulvet den første natten, våknet et par ganger av at H jaget Jessie og et utall ganger av at Bambino jaget seg selv rundt og rundt og rundt. :lol: ) H blir straffet med vannsprut eller belønnet med urter – alt ettersom.
- Når de ikke er løse alle sammen, er Jessie i ”bur”, men stadig på kjøkkenet. De må altså hele tiden forholde seg til hverandre og hverandres lukter.
- Biltur sammen har vi slått fra oss, blant annet har vi ikke bil, dessuten virker det paa meg litt farlig. Vi kom nettopp fra veterinæren, men turde ikke å ha H og Jessie i samme bur. Ingenting ser ut til å ha endret seg til det verre i hvert fall.
- Badekar! Vi har puttet H og Jessie i badekaret sammen (uten vann så klart). H er såpass engstelig at hun har glemt å angripe Jessie – med unntak av et par skikkelig tafatte forsøk.
- Vi har også puttet dem i vaskemaskinen noen ganger (uten å skru den på – for all del). Det er heller ikke særlig populært og H sitter tett inntil Jessie uten å gjøre noe.
- Sterilisering når Jessie blir stor nok.

Vi har ikke egentlig sett så veldig stor fremgang foreløpig. Det skjer i det minste at H er i nærheten av Jessie uten å bli aggressiv, og det er positivt. Imidlertid forsøker hun jevnlig å bite Jessie. Vi kommer til å fortsette slik en god stund til, men tar selvsagt gjerne imot råd og ideer. Vi velger ogsaa aa fortsette rett og slett fordi ingen av de tre kaninene egentlig er utenfor gruppen. Begge jentene faar nok av oppmerksomhet fra Bambino og alle tre ninene faar masse kos av oss.

(Jeg tror kanskje jeg kan forstå H til en viss grad. Jeg hadde også blitt sur om samboeren min tok med seg en blond langhåret 18-åring hjem og insisterte på at vi skulle leve i fred og fordragelighet alle tre -i samme rom. :D )

Beklager lang post, den kan jo deles hvis en moderator föler for det :) Legger ved bilde av det lille nurket, den stolte hanen i kurven og en litt sur H og hennes Anti-Bun-Gun (vannflasken):
Bilde
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Re: Familieforökelse eller Bonding av tre kaniner

Innlegg ZakuraRabbit 22 Feb 2008, 20:44

Lykke til med bonding. Håper H kan lære å akseptere den lille.
Er noe merkelig med steriliserte hunnkaniner ser det ut som...Zakura har sjeldent hatt noen problemer med å hilse på små kaninunger, men da hun møtte Aroma på 3 mnd gikk hun til angrep straks, enda Aroma bare så ut til å ville bli venner, hun har etterhvert lært at den sure nabodama vil hun ikke ha noe med å gjøre da :? Men nå har jeg ikke akkurat PRØVD å bonde dem heller da....siden de uansett ville måtte skilles senere da Aroma er avlskanin :roll:
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Luna 22 Feb 2008, 21:15

Skjønner godt at dere ville ta dere av den lille kaninjenta! Hun var veldig søt. Jeg ønsker dere veldig lykke til med videre bonding, det virker jo som det i det minste går i riktig retning :)

Det er ganske sprekt som monis sa så godt å ta til seg enda en! Men jeg må innrømme at jeg gjerne kunne tenke meg å gi en DB-kanin eller to et nytt hjem hos oss... Men jeg skal gjøre mitt beste og være så fornuftig som jeg klarer :p Blir spennende å se hvordan det går etter noen uker både med dine og Silje sine.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Taekwondokanin 22 Feb 2008, 22:17

Lykke til! Er alt jeg kan si.
Har kun erfaring med en luring og blir nektet flere luringer så da blir det som det blir :mrgreen:
Brukerens avatar
Taekwondokanin
Etablert bruker

Innlegg Ida 23 Feb 2008, 00:27

Høres forferdelig stressende ut :shock: Tror jeg hade fått nervesammenbrudd av angrepene og fientligheten! Håper virkelig det ordner seg, det var en nydelig liten tulle :)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg SiljeHH 23 Feb 2008, 01:45

Ååå, så koselig, og så skjønn hun er =) Bare stå på ja, du er sjefen ;) ler så jeg griner av Anti-Bun-Gun og Drowned Devil :lol: Tror deres husholdning er en skikkelig stilig en ;) Skriv og post flere bilder!!

Foreløpig holder jeg mine adskilt, Mr. New Guy kommer til å parre dem i hjel med den store rosa tissen sin så hormonell som han er.,
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Marit 23 Feb 2008, 01:52

Dette er virkelig morsomt og ikke minst spennende å lese om. Jeg ønsker dere alle fem lykke til. :D
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Harefrøken 23 Feb 2008, 10:40

Det er ikke stressende,Ida, bare en smule altoppslukende :D Vi er paa kjökkenet paa skift närmest, selv for den minste dotur maa man enten sörge for avlöser eller ta en lövinne med seg. Og vi, som de daarlige unge voksne vi er, har alltid likt aa spise og se paa TV, naa har vi maattet ty til youtube og diverse nett-tv-varianter - ingen flere maaltider inntas i sofaen i stuen lenger. Men men. Det er helt ok ogsaa. I gaar tilbragte vi mange koselige og relativt fredelige kveldstimer med de söte smaa.

Vi holder imidlertid paa aa le oss skakke av Jessie. Skulle tro hun var masochist. Hun sladder rundt paa gulvet som en gärning og spretter og töyser og synes det er ustyrtelig morsomt aa leke sisten med Bambino. Naa for litt siden prövde H aa angripe igjen (dog uten löftet hale) og det selvsagt rett etter at de alle tre hadde faatt en stor porsjon persille fordi H hadde skjönt "Good Girl"-kommandoen og bare snust. Hva gjör Jessie? Spretter höyt opp i väret, snur seg 270 grader og sladder videre. :lol:
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Ida 23 Feb 2008, 16:47

Godt at dere tar det hele med fatning da, vet ikke om jeg hadde klart det :lol: Høres ut som det går rimelig bra egentlig, best å holde seg til taktikken deres sikkert. Så håper vi alle at det går veien! Har du merket bedring etter dyrlegebesøket? Reiste de i samme kasse alle tre?
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg Harefrøken 24 Feb 2008, 09:48

Det ER fremgang å spore her :) . I går ble vannflasken brukt kun to ganger, og minst en av gangene helt urettmessig. Vi har nemlig oppdaget at Jessie nærmest synes det er gøy å bli jaget. H yppet vel på et vis, men uten løftet hale. Og enkelte ganger stikker hun hodet bare frem uten å berøre Jessie, mens Jessie likevel løper som en gal. Vi har sett for oss at H bør være sjefen i gjengen, så litt må hun jo få lov til å sjefe også. I tillegg observerte vi mange ganger i går at H snuser på Jessie (uten løftet hale) for så å gå igjen. Vi må nok stadig se til dem og passe på, men litt jaging og krangling får vi også tåle - uten å gripe inn.

Kveldsmaten ble inntatt med glupskhet og entusiasme av alle tre (bilde under). H og Bambino rullet seg over på siden et par ganger etterpå til og med :)

Ida; vi hadde H og Bambino i et transportbur og Jessie i et annet (hun hadde fått plass i en matboks, men det er en annen historie :D ). Jeg var altfor redd for at H skulle bite løs på henne, og det å stoppe en kamp inne i transportburet ser jeg for meg som umulig. De virket forsåvidt småredde alle sammen, i hvert fall skalv H og Bambino, Jessie var det jo ikke godt å få øye på. Men neste gang (det blir nok ikke før om en god del uker, når Jessie skal steriliseres) tar vi dem nok alle sammen med i samme bur ja.

Bilde
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Taekwondokanin 24 Feb 2008, 09:51

Hihi. Nei her var det førstemannn til mølla gitt :lol:
Bra at ting går sånn nogelunde bra, og i riktig retning.
Virker som dem sagte, men sikkert blir kjent med hverandre.
- tina, luffy & smoothie
Brukerens avatar
Taekwondokanin
Etablert bruker

Innlegg Harefrøken 25 Feb 2008, 17:48

Det gaar bedre med de tre. Naa har vi sett at Jessie löper som en gal naar H närmer seg, og det uten at H er särlig braa eller aggressiv. Vi kan til og med la dem väre alene uten aa väre i samme rom. Det eneste problemet naa er at Jessie blir litt alene naar H og Bambino legger seg sammen for aa slappe av. Vi faar se om det ordner seg etter hvert. I hvert fall er det ikke noe vold paa gang her :)
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Frèyja 03 Mar 2008, 20:54

Hei!

Hvordan går det med bondingen nå? Er så spent på å høre hvordan det går :D
Mvh,

Malin, Tuborg Johannes Lite & Frèyja;)
Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg Harefrøken 05 Mar 2008, 02:18

Her er det nok en blanding av paa stedet hvil og fremgang. Fremgangen skyldes at vi naa tör aa ha dem löse alle sammen. H og Bambino bröt seg ut av bondingomraadet (kjökkenet) en natt - Jessie var paa kjökkenet sammen med dem, men i bur naar vi ikke var hjemme. Vi skjönte jo at det ble kjedelig for dem alle sammen, saa vi lot bondingstrategi väre bondingstrategi. Etter litt testing med aa la dem alle tre väre löse ogsaa naar vi ikke kunne passe paa, valgte vi for et par-tre netter siden aa ha dem löse i gangen og paa kjökkenet natten gjennom. Det gikk greit det. Naa er de stort sett hvor de vil paa kjökkenet, gangen, badet, toalettet. Men H biter stadig Jessie. Dog har jeg en fölelse av at hun gjör det litt for göy. Hun virker rett og slett som en böllejente! Jessie er mye kjappere enn H og smetter unna, saa noen skade har det ikke blitt. Det virker heller ikke som om det er noen aggressive angrep ute og gaar heller.

Bambino er liksom fredsmegleren, det vil si, han gaar godt baade med H og med Jessie, ja, han er faktisk veldig snill mot Jessie av og til. Dessverre blir det ofte til at Jessie blir värende alene og ikke faar komme inn i boksen til H og Bambino. De satt der visst alle tre en dag - en av dem trampet noe voldsomt. Aner ikke hva som gikk av dem. Det virker som om H legger litt beslag paa Bambino egentlig. Men ellers er det ganske fredelig saa lenge de to damene holder avstand, og det gjör de jo ogsaa.

Med andre ord ikke akkurat harmoni i kaninflokken, men heldigvis ingen krig heller. Vi har ikke gitt opp i forhold til aa faa dem til aa bli venner. Jeg maa imidlertid innrömme at jeg har tenkt litt paa aa skaffe en kaningutt til slik at Jessie ogsaa kan ha sin egen venn.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Taekwondokanin 05 Mar 2008, 12:08

Er kanskje en god idè og skaffe en kanin til.
Bra å høre at bondingsprosessen går framover, men synd at ikke Jessie og H blir venner. Er vel ofte vanskelig å bonde 2 hunkaniner som ikke har vært sammen siden de var små.
Uansett, lykke til! :D
- tina, luffy & smoothie
Brukerens avatar
Taekwondokanin
Etablert bruker

Innlegg Frèyja 15 Mar 2008, 23:12

Hei! Hvordan går det med de tre nå? Jeg er inne i ny bonding-prosess, og har valgt å følge H og Bambinos taktikk med å la dem ordne opp selv :)
Mvh,

Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Innlegg Harefrøken 16 Mar 2008, 00:59

Omtrent det samme som för; H og Jessie er ikke akkurat gode venner, men om H er smaaslem og biter, er Jessie kjapp. Faktisk flyr hun over H noen ganger naar H pröver seg! Dessuten er ikke Jessie akkurat tapt bak en vogn, til frokost i dag trengte hun seg inn mellom H og Bambino og tok maten H var i ferd med aa spise. En annen ting er det ser ut til at H bare er slem mot Jessie naar vi er tilstede, for her om dagen kom jeg litt overraskende paa H mens Jessie og Bambino laa og slappet av sammen paa teppet i gangen. H hadde aapenbart faatt det for seg at det var paa tide aa titte frem fra gjemmestedet og plage Jessie litt. Det er faktisk sjelden det er braak uten at vi ser paa.

Det er nok H og Bambino som er radarparet, og det har bekymret oss litt at Jessie er mye alene. Imidlertid ser vi henne oftere og oftere sammen med Bambino. H har virket litt irritert paa Bambino ogsaa, men alt i alt er det ikke store forandringer mellom dem.

Jeg har i grunnen bare positive erfaringer med aa la dem finne ut av det selv. Jeg mener, hva annet kan man egentlig gjöre? Selvsagt kan man legge til rette med tanke paa plass og foring og kastrering og en del slike ting, men saa lenge alle forutsetningene er paa plass og man jevnlig forsikrer seg at de ikke skader hverandre alvorlig, tror jeg nok det beste er aa la dem holde paa. H har bitt Jessie en del, men vi har sjekket at det ikke har värt snakk om store bittene. Selvsagt skulle vi önske at det var voldsfritt her i huset, men det er nok aa haape paa litt for mye. Jeg er vokst opp med to eldre sösken selv og husker godt at vi slaass en del vi ogsaa - uten at det var noen egentlig fare for liv og helse ;)

Vi har jo et tilleggsproblem her i og med at Jessie ikke er sterilisert ennaa, hun er for liten (for tynn, og antagelig for ung). Vi vet ikke hvor gammel hun er, men for alt vi vet kan hun väre i puberteten og dermed i hormonell blomstring, og det kan jeg tenke meg er verre for H aa takle enn for Bambino. Uansett lever vi stadig i haapet om at de en dag kan leve i fred og fordragelighet og kose seg sammen alle tre. Naa blir det liksom som om H og Jessie ikke vil väre sammen i särlig grad og heller ikke helt klarer aa dele Bambino. Dette kan jo endre seg etter at Jessie har blitt sterilisert - en gang i löpet av de närmeste maanedene.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Frèyja 16 Mar 2008, 13:30

Det høres jo så absolutt levelig ut for både dere og kaninene, det går seg sikkert til etter hvert. Har sett mange kaniner på det engelske forumet som er tre sammen, det blir helt sikkert bedre når Jessie steriliseres. Kanskje H synes Jessie er i overkant barnslig? :p
Mvh,

Brukerens avatar
Frèyja
Etablert bruker

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest