Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kanin og hund, hvordan gå frem ?

Innlegg som ikke passer i de andre kategoriene

Kanin og hund, hvordan gå frem ?

Innlegg KaninOgHund 12 Sep 2015, 17:31

Hei!

I morgen skal jeg hente meg en kanin gutt på 5 mnd. Han er ikke vandt til andre dyr og jeg har en rottweiler valp på litt over 4 mnd (25kg). Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal gå frem og introdusere de for hverandre ? Jeg er litt skeptisk til hvordan valpen reagerer, siden han gjerne vil leke med alt og alle. Samtidig så er han jo en vokterrase og ikke en jaktrase, derfor er det ikke spesielt jakt instinkt i han. De skal selfølgelig ikke være løse sammen uten tilsyn og til å begynne med så får heller ikke valpen gå løs når kaninen går løs. Men jeg vil gjerne høre deres erfaringer med hund å kanin, samt hvordan gjøre det riktig med hensyn til begge 2 fra starten :)

Jeg hadde kanin i 6 år når jeg var litt yngre, så jeg er ikke helt fersk hvertfall. Vi hadde også da hunder som gikk kjempe bra med kaninen, det var 2 settere og 1 border collie. Kaninen var "sjefen" over alle hundene, så de ble faktisk litt redd han etterhvert fordi han bare skulle ri på dem! Hehe. Forskjellen her er jo at alle de var vokse , derfor ikke så lekne, men gruer meg litt med valpen. Håper også at de kan bli gode venner sånn at de kanskje kunne fått selskap i hverandre.

Håper noen kan gi meg noen gode råd! :-)

Hilsen Martine og Marco
KaninOgHund

Re: Kanin og hund, hvordan gå frem ?

Innlegg lillin 24 Des 2015, 00:21

Kanskje litt for sent men, jeg hadde selv en Border Collie valp som er en gjetehund. Nå er han 1 år men når han var fire måneder jagde han Lillin og det endte med at hun nesten stakk av under gjerdet. Det er vel bare og ta et steg av gangen, ha hunden i bånd og holde kaninen og la de hilse forsiktig på hverandre. Aki, BC min pleide også og "hjelpe" til med og gjøre rent bura til Musli og Lillin så de ble gradvis vant til hverandre med snusing og hilsing, men jeg hadde ikke stolt nok på de til at de kunne omgås uten meg i nærheten. Det var ikke noen god forklaring men håper det hjalp litt ihveryfall ;-) lykke til!

Ps. Aki pleide også og være hardhendt med de, jeg måtte passe på at han ikke begynte og bite dem etter øra som han en gang gjorde mot tøffingen Musli som prøvde og gi tilbake :lol:
Hilsen Laura og kaninene Musli og Lillin :)
lillin

Gå til Generelt kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest