Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Brødre må også kastreres

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Brødre må også kastreres

Innlegg pontus+simba 15 Okt 2011, 13:13

Hei. i går var jeg på dyrebutikken og kjøpte det jeg trenger til kaninene ankommer på mandagen! :hjerter:
Jeg får to gutter(brødre) på syv uker, jeg begynte og snakke med hun som jobbet i dyrebutikken plutselig kom vi inn på temaet kasterering, og så sa jeg: at jeg skulle få to gutte kaniner på mandagen, så sa hun: husk og enten kastrere dem eller skille de fra hverandre når de er kjønnsmodne, da sa jeg: men om vi kastrerer demm går det vel bra, så sa hun: jo da, men om du ikke kasterer dem kommer de desverre til og kastrere hverandre etter hvert!!!! :hjelp: hva mener hum med det da????? (da kastrerer de hverandre etter hvert!!!) :shock:
Det hun ikke viste var at de er brødre, om jeg ikke kastrerer dem er sjansen for at de skader hverandre like stor da og?
Går det bra og prøve og ha de sammen uten at de er kasterert,! Ettersom de er brødre??

PLIZ SVAR!!!! Trenger virkelig hjelp :hjelp:
pontus+simba

Re: Hva mente hun med det?

Innlegg Tussis bestevenn 15 Okt 2011, 13:34

Dyrebutikkdamen hadde helt rett, det har ingenting å si om de er brøde. Når kaniner blir kjønnsmodne blir de svært hormonelle. At de kastrerer hverandre kan lett skje om du ikke tar dem med til veterinær for å kastrere dem. Det er kjempefarlig at kaniner kastrer hverandre, et inngrep er mye tryggere og bedre for kaninene. Og ikke minst mye mindre smertefullt.

Du kan jo søke på "Alfred - en solskinnshistorie" i søkefeltet (tror det var det tråden het) som handler om Alfreds historie. Han satt i dyrebutikk sammen med en annen kanin, de slosset, og det endte med at Alfred måtte fjerne et øye.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Marit 15 Okt 2011, 13:37

Du må kastrere dem så snart det er mulig. Som jeg skrev i en annen tråd vil dette skje når de er omtrent 10- 11 uker. DA faller testiklene ned og du må sørge for å få en kaninerfaren veterinær til å kastrere dem.

Det har ingenting å si at de er brødre. Om man har to ukastrere kaninhanner sammen vil de sloss, så det er svært viktig at du får dem kastrert. DA vil de nemlig kunne bo sammen og være bestevenner, og det bør de få lov til. Kaniner er svært sosiale og har det absolutt best om de får lov til å leve sammen med andre.

Du må også huske på at de ikke kan bures inne i et lite bur, men at de må få stor plass å bo på.

Du kan jo fortelle litt om dette også, så kan vi komme med tips.

Siden det virker som det er en del du lurer på vil jeg anbefale deg å få tak i Den store kaninboka, som jeg ga ut i fjor.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Re: Brødre må også kastreres

Innlegg pontus+simba 15 Okt 2011, 13:50

Tusen takk for svar!!!
Men hva skjer egentlig med kaninene når de kastrerer hverandre? sorry for teit spørsmål åsså :flaumsn:
!!!!!
Tusen takk for at dere gir svar!!
pontus+simba

Innlegg ZakuraRabbit 15 Okt 2011, 13:52

pontus+simba skrev:Tusen takk for svar!!!
Men hva skjer egentlig med kaninene når de kastrerer hverandre? sorry for teit spørsmål åsså :flaumsn:
!!!!!
Tusen takk for at dere gir svar!!

De biter rett og slett av...du vet.
Dette vil jo forståelig nok gjøre veldig vondt for kaninene, og kan også forårsake infeksjon i såret.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg pontus+simba 15 Okt 2011, 14:03

Det må absolutt ikke skje!!! :shock: hørtes ikke godt ut!!
Takk til alle som svarer!! :heartbeat:
pontus+simba

Innlegg Marit 15 Okt 2011, 14:19

At de kan kastrere hverandre er bare en ting. De kan sloss skikkelig og bite og skade hverandre alvorlig, derfor er det svært viktig at du tar dine forholdsregler.

FÅ kaninene kastrerte så tidlig som mulig og la dem bo på et stort nok område. Når de kastreres er det også viktig at begge er med til veterinæren. KAniner som er venner bør nemlig ikke skilles.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg pontus+simba 15 Okt 2011, 14:30

Dette skal gå bra!
Det skal ikke skje dem noe vondt!
:hjerter: :D
pontus+simba

Innlegg Vitania 10 Nov 2011, 14:39

Når jeg tok imot mine to kaniner var de begge ukastrerte og bodde i et kjempe lite bur. Jeg merket at de sloss veldig mye, alltid jaging og parring på hverandre, men jeg fikk beskjeden fra folk "Det er forseint å kastrere de nå, det kommer ikke til å endre oppførsel" Så spurte jeg her, for å få litt mer troverdig info og fikk kastrert de noen få dager etter. Ikke bare sluttet de å jage hverandre og parre på hverandre men generelt sett var de bare mye mer behagelige dyr å ha.
Desverre var nok en skade skjedd eller noe, for de klarte ikke å bli venner igjen etter operasjonen, selv ikke etter mange mange bondingsforsøk, men nå bor begge frittgående og er rolige fredelige dyr.

De hadde ikke kastrert hverandre da, heldigvis, men det var flere arr rundt pungen og noen på, så det var veldig tydelig at de hadde prøvd å kastrere hverandre.
Så for all del, kastrer de så fort du har mulighet, det er verdt det på alle mulige måter.
Brukerens avatar
Vitania

Innlegg Pala 10 Jan 2016, 10:35

Marit skrev:Du må kastrere dem så snart det er mulig. Som jeg skrev i en annen tråd vil dette skje når de er omtrent 10- 11 uker. DA faller testiklene ned og du må sørge for å få en kaninerfaren veterinær til å kastrere dem.

Det har ingenting å si at de er brødre. Om man har to ukastrere kaninhanner sammen vil de sloss, så det er svært viktig at du får dem kastrert. DA vil de nemlig kunne bo sammen og være bestevenner, og det bør de få lov til. Kaniner er svært sosiale og har det absolutt best om de får lov til å leve sammen med andre.

Du må også huske på at de ikke kan bures inne i et lite bur, men at de må få stor plass å bo på.

Du kan jo fortelle litt om dette også, så kan vi komme med tips.

Siden det virker som det er en del du lurer på vil jeg anbefale deg å få tak i Den store kaninboka, som jeg ga ut i fjor.

Hei, beklager at jeg hiver meg inn i tråden uten noe svar, men jeg har et spørsmål: Nå har mine 2 nye kaniner som bor i samme bur fått navnene Dunhale og Kinder. Men de er "søsken"? Men Dunhale parrer på Kinder! Kan det være at testiklene ikke har ramlet ned? :hjelp:
Håper det går bra med brødrene.
Hilsen Victoria, Jack, Sprett, Kinder, Dunhale, Tussi, Fluffy og meg
Pala

Innlegg ZakuraRabbit 10 Jan 2016, 19:09

Pala skrev:
Hei, beklager at jeg hiver meg inn i tråden uten noe svar, men jeg har et spørsmål: Nå har mine 2 nye kaniner som bor i samme bur fått navnene Dunhale og Kinder. Men de er "søsken"? Men Dunhale parrer på Kinder! Kan det være at testiklene ikke har ramlet ned? :hjelp:
Håper det går bra med brødrene.

Sannsynligvis er de kjønnsmodne. Det er helt normalt at brødre parrer på hverandre for å vise dominans, men de bør kastreres så fort som mulig ellers kan dette føre til krangel. To ukastrerte hannkaniner går sjeldent overens...
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Pala 11 Jan 2016, 19:13

Neinei, det er hunnkaniner! :doh:
Pala

Innlegg ZakuraRabbit 11 Jan 2016, 21:44

Pala skrev:Neinei, det er hunnkaniner! :doh:

Ble litt forvirret når du nevnte "brødrene" på slutten :p
Men det er like vanlig for hunnkaniner.. Folk som driver avl ser ofte at jentene begynner å humpe på guttene først XD Da jenter ofte er mer dominante.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Pala 14 Jan 2016, 11:52

ZakuraRabbit skrev:

Men det er like vanlig for hunnkaniner.. Folk som driver avl ser ofte at jentene begynner å humpe på guttene først XD Da jenter ofte er mer dominante.

Ok takk for svar. Jeg mente jo de brødrene som er "hovedpersonene/kannene" i denne tråden.
Men mine er 2 hunnkaniner.
Så jeg har tenkt og skille dem, men har blitt litt tullball med noen bur som ikke kommer fra animail...... :frustrert:
Pala

Innlegg ZakuraRabbit 14 Jan 2016, 12:23

Pala skrev:
ZakuraRabbit skrev:

Ok takk for svar. Jeg mente jo de brødrene som er "hovedpersonene/kannene" i denne tråden.
Men mine er 2 hunnkaniner.
Så jeg har tenkt og skille dem, men har blitt litt tullball med noen bur som ikke kommer fra animail...... :frustrert:

Hvorfor skille dem? Hvis de får mer plass (ikke la dem bo i et bur hele dagen... ingen kaniner liker det) og får dem kastrert når de er litt eldre så trives kaniner best sammen;3
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Pala 17 Jan 2016, 13:31

Nei, prøver og få den ut om dagen, men Dunhale er ::: :fanget: :frustrert: :angry: !!!!!!!!!!
Har ikke planer og kastrere dem, pga narkosen..... men nå bor de i vært sitt bur. Men Dunhale er deprimert siden hun ikke har noen og plage lenger.... :hjelp:
Pala

Innlegg ZakuraRabbit 17 Jan 2016, 18:39

Pala skrev:Nei, prøver og få den ut om dagen, men Dunhale er ::: :fanget: :frustrert: :angry: !!!!!!!!!!
Har ikke planer og kastrere dem, pga narkosen..... men nå bor de i vært sitt bur. Men Dunhale er deprimert siden hun ikke har noen og plage lenger.... :hjelp:

Ja der ser du... Kaniner er sosiale dyr og vil naturlig bli lei seg om de blir skilt.

Jeg hadde en kanin en gang i et vanlig dyrebutikk-bur som rett og slett ikke turde å gå ut. Selv når jeg løftet han ut så gjemte han seg under en stol. Pluss buret laget utrolig mye bråk når han gikk omkring der inne.

Så jeg kastet likegodt ut hele buret og satte opp en luftegård av kompostbinger på soverommet;3
Bilde

Kastrering er ikke vanligvis farlig om du har en dyrlege som kan kanin. Ukastrerte hunnkaniner er desutten svært utsatt for livmorskreft, som er mer dødelig enn å la dem kastreres mens de enda er unge.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Pala 18 Jan 2016, 12:34

ZakuraRabbit skrev:
Pala skrev:Nei, prøver og få den ut om dagen, men Dunhale er ::: :fanget: :frustrert: :angry: !!!!!!!!!!

Ja der ser du... Kaniner er sosiale dyr og vil naturlig bli lei seg om de blir skilt.

Jeg hadde en kanin en gang i et vanlig dyrebutikk-bur som rett og slett ikke turde å gå ut. Selv når jeg løftet han ut så gjemte han seg under en stol. Pluss buret laget utrolig mye bråk når han gikk omkring der inne.

Så jeg kastet likegodt ut hele buret og satte opp en luftegård av kompostbinger på soverommet;3
Bilde

Kastrering er ikke vanligvis farlig om du har en dyrlege som kan kanin. Ukastrerte hunnkaniner er desutten svært utsatt for livmorskreft, som er mer dødelig enn å la dem kastreres mens de enda er unge.

Så fint bilde! :D
Jeg er helt enig med deg, men det er bedre og kaninen har et litt kortere liv, en og risikere og dø med en gang under narkosen. Jeg var oss en dyrlege som jeg I_K_K_E vil anbefale: Nøtterøy dyreklinikk anbefaler jeg alle dere som vil hjelpe dyrene deres om og holde seg unna! ALDRI NØTTERØY DYREKLINIKK! De snakket om og avlive Victoria fordi hun hadde et brukket ben, men vil dere til en bra dyrlege, så gå til dyrlegen i Hurum!!!!!GJØR DET! Han satte på bandasje på Victoria, og i dag hopper hun fornøyd rundt! Den tiden var grusom! På dyrlegebordet i Hurum, der hun sto med smerter i benet som var brukket, dyrlegen vridde bene på plass (huff a meg!) og satte på bandasje. Victoria puffet meg i panna da hun sto der, som at hun ville si : dette går bra.....I dag er hun en kaninfrøken, som bor ved siden av Sprett, og dem begge er helt tussete! Man må ikke alltid operere, selv om en kanin har et brukket ben. Dessuten har jeg tenkt og avle med Kinder og Sprett, så det er ikke så lurt og kastrere dem da.....PS: Er det noen sykdom som kaninhanner kan få hvis man ikke kastrerer dem?
Pala

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester