Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kastrere omplasseringskanin

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Kastrere omplasseringskanin

Innlegg Jamme 13 Jan 2016, 10:05

Vi har bestemt oss for å adoptere en hannkanin fra den lokale dyrebeskyttelsen. Vi skal hente den om ca. to uker, men den er ikke kastrert – hvilken rekkefølge er det best å gjøre det i? De sier den er ett og et halvt år gammel. Bør vi ta den med hjem, ha den der en stund for at den skal venne seg til et nytt miljø og oss og så kastrere? Eller er det greiest å kastrere den mens den fremdeles er hos dyrebeskyttelsen (hvis de har kapasitet til å følge opp selvfølgelig, har ikke spurt ennå)? Vil gjerne få gjort det så fort som mulig, da jeg leier leilighet og helst vil minimere risikoen for "uhell" (jeg forstår selvfølgelig at jeg må dekke til ting så godt det går uansett, og har også avklart kaninhold med utleier). Samtidig forestiller jeg meg at det vil være en veldig stor psykisk og fysisk belastning for kaninen å skifte hjem og kastreres nesten samtidig.

Hva tror dere vil være minst stressende for både kaninen og oss?

(dette blir forresten min første kanin, men jeg prøver å lese meg opp så mye som mulig :))
Jamme

Re: Kastrere omplasseringskanin

Innlegg Tussis bestevenn 14 Jan 2016, 06:10

Hvorfor tar ikke Dyrebeskyttelsen på seg denne kostnaden? Dette er jo normal praksis hos alle Dyrebeskyttelser, de skal kastrere kaninene med mindre det dreier seg om kaninunger som adopteres bort før de er gamle nok til å kastreres.

Jeg ville fått kaninen kastrert så fort som mulig. Hos hannkaniner er kastrering et ytre inngrep, så de kommer seg gjerne ganske raskt etter inngrepet såfremt de får Metacam (smertelindring) i anbefalte doser. Det tar vanligvis bare noen få dager fra inngrepet til hannkaniner er helt fine igjen. Så lenge du stoler på at din lokale Dyrebeskyttelse er nøye på å gi Metacam ville jeg altså fått gjort det så rast som mulig.

Masse lykke til med ny kanin :) De er noen fantastiske dyr! Anbefaler deg å lese "Den store kaninboka" om du ikke alt har gjort det :) Den kan du enten kjøpe hos flere dyreklinikker, dyrebutikker eller bokhandler, eller eventuelt låne hos ditt lokale bibliotek.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Re: Kastrere omplasseringskanin

Innlegg Jamme 14 Jan 2016, 11:55

Jeg bor ikke i Norge, men i Russland, og der er det litt andre forhold, dessverre. De får ingen støtte bortsett fra frivillige donasjoner, så jeg forstår det sånn at de prioriterer å kastrere katter og hunder. Men det er absolutt ikke noe problem for meg å ta kostnaden for kastrering selv.

Men da høres det i alle fall ut som en god idé å få den kastrert mens den fremdeles er der! Skal innom i morgen og høre hva de tenker. Jeg bor ikke så langt unna, så kan jo trå til litt selv hvis det er et problem.

Takk for tips! Tviler på at det er mulig å få kjøpt den her, men jeg kan kanskje få noen til å sende meg den fra Norge :)
Jamme

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest