Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Er gårds-kaniner kastrerte?

Spørsmål, svar og erfaringer i forbindelse med kastrering/sterilisering

Er gårds-kaniner kastrerte?

Innlegg flekk 28 Mai 2014, 12:58

Hei, jeg vet at kaniner må kastreres for å kunne leve sammen :) Men jeg har vært på en del gårder hvor jeg har sett flere kaniner bo sammen, både store og små.
Er disse kaninene kastrerte, eller kan faktisk kaniner leve sammen uten å være kastrerte?
Her er en ganske stor kaninflokk. De levde fredelig alle sammen, og det virket som alle hadde sin egen rang:
Bilde
Bilde
Her er et annet eksempel; kaniner fra Langedrag, store og små. I koserommet altså. tror ikke disse kaninene var kastrerte:
Bilde
Hva tror dere om dette :tenke: Kan kaniner leve sammen uten å være kastrerte?
hilsen Flekk og hans eier Victoria
Brukerens avatar
flekk

Re: Er gårds-kaniner kastrerte?

Innlegg ZakuraRabbit 28 Mai 2014, 13:18

De ikke. Og helt ærlig tviler jeg på at mange "gårdskaniner" er kastrerte. Da blir de heller satt i grupper av flere hunner, noen ganger er det kanskje også kastrerte hanner hos dem.
Har til og med vært borti oppdrettere som har hunnkaniner sammen når de ikke har kull, noen har til og med fått kull mens de bodde sammen.
På en "Grønn Omsorg" gård jeg var på en gang bodde alle hunnene i grupper i luftegårder, og ble satt i egne bur når de fikk kull. Hannene bodde dessverre i knøttsmå bur <.<
På Skjetlein hadde de to søstre boende i lag, dessverre begynte disse å sloss når de ble voksne og måtte skilles. (De bodde riktignok bare i et vanlig utebur...ikke særlig mye plass)
Jeg hadde en gang en mor og en datter boende sammen i et år før jeg omplasserte begge to.
En gårdsbarnehage jeg jobbet på en gang hadde (til tross for mine protester) en hann og en hunn boende sammen helt til hunnen fikk unger. (Og de ble ikke skilt før rett etter at ungene ble oppdaget <.< Var ikke der lenge nok til å se om hun fikk flere etter dette.) Disse hadde ingen større krangler og det gikk tydeligvis fint å ha hannen sammen med de nyfødte ungene.

Det er mulig å ha ukastrerte kaniner sammen når de har nok plass, riktignok er det lettere når de er kastrerte, men villkaniner bor i kolonier og disse er selvsagt ikke kastrerte. Da vil heller kaniner som blir mobbet stikke av, noe som er viktig å tenke på hos tamkaniner: HVIS de bryter ut slosskamp har ikke taperen noe sted å rømme til, og det kan fort føre til skade eller kastrering uten bedøvelse...
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg flekk 28 Mai 2014, 13:32

Takk for svaret :D Dette har jeg sittet og lurt på en stund, og så lenge kaninene har stor plass, kan de altså bo sammen. Skjønner at tamkaniner helst bør kastreres ;)
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Tussis bestevenn 28 Mai 2014, 17:49

Merk deg den siste kommentaren til Zakura, at ukastrerte hannkaniner kan finne på å kastrere hverandre om de begynner å sloss. Sjansen for at kaninen som blir kastrert av en annen kanin overlever er liten.

Det er så utrolig mange fordeler med kastrering at jeg helt ærlig ikke ser noen grunner for å ikke gjøre det. Eneste minuset med kastrering er prisen, men dette er en engangautgift, og garanterer kaninene bedre liv, ofte bedre helse osv.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 31 Mai 2014, 10:46

Kaninen min bor alene, og er veldig renslig og fornøyd. Jeg tror ikke Flekk trenger å kastreres. Men før bodde Flekk sammen med broren sin Dunhale. Da de var kjønnsmodne begynte de å sloss. Jeg fikk skilt dem ganske fort, og de fikk kun være sammen når de løp fritt ute. Flekk som var den underdominante, kunne jo stikke av da, hvis Dunhale bestemte seg for å jage ham.
Tussis bestevenn: skjønner fra det du sier at det var ganske risikabelt og at jeg burde kastrert dem(hadde aldri hørt om kaniner som sloss på den tiden), men det gikk heldigvis bra. Da Dunhale døde, hadde ikke Flekk lenger noe å være redd for.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Tussis bestevenn 31 Mai 2014, 18:31

Vi har mange eksempler på folk her inne som ventet kjempelenge med å kastrere kaninene sine siden de mente deres kanin ikke behøvde det. Samtlige har, etter kastrering, lurt på hvorfor de ikke gjorde det før.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg flekk 01 Jun 2014, 14:18

Jeg vil gjerne kastrere kaninen min, men det er ikke jeg som bestemmer det. det er foreldrene mine som avgjør det, og vi har ikke så mye penger til slikt. :( Dessuten bor jo Flekk alene. Men hvis vi skal få en kanin til, skal jeg gjerne få både den og Flekk kastrert. :)
Brukerens avatar
flekk

Innlegg ZakuraRabbit 01 Jun 2014, 17:17

Hvis du sender inn flere til kastrering kan du få rabatt hos noen dyrleger:3 Vet ikke om det gjelder for forskjellige kjønn men jeg fikk kastrert to hannkaniner samtidig til under tusenlappen (vanligvis var det 6-700 kr for en)
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg flekk 01 Jun 2014, 20:26

Jeg har jo bare en kanin nå, så det vil nok ikke bli noe rabatt for meg. :( Dessuten, er ikke kaninen en kanin selv om den er kastrert eller ikke? Jeg tror Flekk er like mye glad som ukastrert som om han var kastrert. Min mening er at kaniner som bor sammen bør kastreres, og hunnkaniner på grunn av fare for livmorskreft, men enslige hannkaniner har ikke like stor trang for å kastrere seg. men takk for tilbudet :D Dere tenker jo bare på kaninens beste, og det er superbra.
Brukerens avatar
flekk

Innlegg Maye 11 Jun 2015, 09:58

Dette er en gammel tråd, men jeg vet bittelitt om temaet så jeg svarer i tilfelle noen fremdeles lurer :)

Det går an å ha kaniner sammen uten at de er kastrert, men da trenger de seriøst MYE plass, og mange gjemmesteder. For mange år siden, når jeg var langt av lei på videregående, hadde min mor kaniner i kolonidrift. De bodde i fjøset, som ble bygget for å ha plass til kyr. Det vil si at samtlige leiligheter jeg har bodd i var mindre i areal enn det kaninene hadde, og da tar jeg ikke med luftegården. Krangel og bråk blir redusert fordi alle kaninene har muligheten til å stikke av, og ha sin egen private "hule" i form av en kaninkasse. Men en annen viktig grunn til at det fungerer å ha så mange ukastrerte kaniner sammen er at det er snakk om kaniner for kjøttproduksjon. Det vil si at kaniner som blir for mye mobbet, eller er for kranglevorne blir slaktet og spist. Kaninkolonien blir aldri for stor fordi en hel del av dem blir slaktet og spist. Hunnene rekker ikke å utvikle kreft, fordi de blir slaktet og spist før de er så gamle at det kan bli et problem. Syke dyr blir ikke tatt til dyrlegen, de blir avlivet.

Av alle måter å drive med kaniner for produksjon av kjøtt på vil jeg tro at godt utført kolonidrift er den beste, fordi det ligner mest på hvordan ville kaniner har det. Men det kan umulig fungere når man har kaniner som kjæledyr, fordi hele systemet er basert på at veldig mange kaniner skal slaktes, og at ingen av dem blir særlig gamle. Et kjæledyr vil man jo at skal leve lengst mulig, og de færreste vil ha en hel masse kaninunger som man må drepe og spise (Bortsett fra oss som vil ha både kjæledyr og mat, det vil si å slakte og spise kaninungene når de er gamle nok). Derfor virker det for meg fornuftig at kaniner man har som et familiemedlem kastreres. Ihvertfall hvis man har flere enn en. Selv om de er av samme kjønn er det vel de færreste som kan gi kaninene sine så mye plass at de kan unngå å krangle.
Brukerens avatar
Maye

Innlegg flekk 11 Jun 2015, 16:07

Jeg er helt enig med deg :)
Først da jeg startet denne tråden, undret jeg meg over at så mange ukastrerte kaniner kunne leve sammen når jeg hadde hørt at kaniner måtte være kastrerte. Men jeg skjønner det nå, og er enig at dyr som brukes som kjæledyr bør kastreres.
Brukerens avatar
flekk

Gå til Kastrering/sterilisering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest