Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Tisser hvor de vil

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til renslighet, dotrening og bur-/dostrø

Tisser hvor de vil

Innlegg Oliver4 08 Nov 2015, 22:33

Hei! Jeg har en hanne og to huer sammen i en boks i stallen. Hannen og den ene huen er 5 år, den tredje er 4 år. Hannen er kasterert. Tidligere har de tisset rett på strøet/betongen, men har satt inn do til de fler ganger for å trene de til det, men har ikke funket noen av gangene. Nå for et par uker siden satt jeg inn doen til de igjen og bestemte meg for å virkelig få de dotrente, men foreløpig har jeg ikke lyktes. Hannen bare graver i doen, og tisser/bæsjer utenfor. De går på do på en plass, men gjør det altså ikke i doen. Føler jeg har prøvd det meste, men er sikkert noe jeg ikke har prøvd enda.
Dette har jeg prøvd på; sette doen der de gjør i fra seg. Sette den på nytt sted. Ha kun høy i høyhekken over doen (og ikke høy andre steder). Møkke opptil to ganger om dagen, 1 gang om dagen og annenhver dag. Sette den lengre unna og nærmere huset og "matstasjon." Når jeg begynte med doen , la jeg noe avføring oppi doen så de forhåpentligvis skulle skjønne det - men det funka ikke det heller :s
Den fjerde kaninen min som står alene for tiden, satte jeg bare doen inn til og han skjønte dt med en gang. Virka som det nesten kom naturlig for han!
Lurer fælt på om dere har noen forslag til hva jeg kan prøve på videre, føler meg litt lost :s
Så klart; jeg er jo ikke nødt til å ha de til å gjøre fra seg akkurat i kassa da de gjør alt på en plass fra før av, men gjør det lettere for meg å gjøre rent til fire kaniner når de har en kasse å gjøre sitt ærend i :)
Beklager langt innlegg! Takker for svar :D
Oliver4

Gå til Renslighet og dostrø

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest