Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Såre hæler (fotsåler) hos kaniner - artikkel

Her finner du artikler, linker og materiale om kanin. Presenter og evt link til materiale du har funnet som du vil dele med andre. Husk copyright også her på nett

Såre hæler (fotsåler) hos kaniner - artikkel

Innlegg Ida 05 Jan 2008, 23:59

Her er en fin link til hvordan forebygge (og litt om behandling) såre hæler hos kaniner :)

http://www.rabbitnetwork.org/articles/sorehocks.shtml
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Re: Såre hæler (fotsåler) hos kaniner - artikkel

Innlegg Harefrøken 06 Jan 2008, 02:20

Tusen takk, Ida!

Nok en god grunn til aa faa kommet over egen kloklippeangst.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg ZakuraRabbit 06 Jan 2008, 12:00

Kan vel også nevnes at rex-kaniner er ekstra utsatt, siden pelsen på føttene er tynnere.
Sasuke fikk såre poter en gang :cry: Ettersom jeg ikke hadde vasket buret på en stund grunnet regn, han ble også sittende inne lenger en vanlig, som regel tilbragte han jo hele dagen ute i luftegården, men pga regnet ble han jo som sagt sittende i buret en stund.
Et herk å behandle det ja :hjelp: Jeg måtte gni inn føttene hans med fucidin to ganger daglig og gi han antibiotika mot infeksjon. Pluss at han ble sittende standby på en pute et par uker. :plystre:
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Ida 06 Jan 2008, 14:20

Ja, jeg er veldig glad jeg kom over den artikkelen fordi jeg har aldri tenkt over at kloklipp har noe med det å gjøre, men det hørtes jo veldig logisk ut det med at kløre synker ned i jorden når kaninene løper rundt i det fri. Så jeg skal bli enda flinkere med kloklippen jeg også!

Men det var jo kjempebra at sazuke ble frisk igjen, du gjorde en god innsats der med behandling! :)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg SiljeHH 06 Jan 2008, 20:25

Hadde kloklippesession i dag jeg også, ganske mye på grunn av denne artikkelen.. Har planer om å legge inn fleece igjen til dem så de har mer mykt å gå på, men foreløpig tisser Ana på dem, så har ikke lyst helt ennå =) Fikk for første gang til å klippe Ludo uten hjelp fra sambo, han har blitt mer vant til håndtering og å ligge på ryggen etter at Cec viste meg med Ana =)
Silje
SiljeHH
Moderator

Innlegg Harefrøken 06 Jan 2008, 21:21

Heretter blir det kloklipping ofte hos oss. Vi hadde förste pedikyrtime med Bambino i dag. Klörne hans er ganske annerledes enn jeg har sett hos andre kaniner - tynnere og spissere, og helt mörke, saa det er umulig aa se hvor nerven gaar. Turte bare aa klippe bittelitt. Ser ogsaa at han har mistet et par-tre klör tidligere. Skulle nok optimalt gjort dem kortere - det er bare saa skummelt.

Jeg skulle ogsaa gjerne ha gitt H og Bambino noe mykt aa gaa paa, men Bambino har ikke akkurat helt skjönt do-konseptet. Han tisser stadig utenfor. Heldigvis holder han seg til omraadet rundt doen, men det har jeg en fölelse er fordi vi fjernet teppene der hvor de holder til. Det er trist nok aa ikke kunne ha dem i stuen. H har hatt et par uhell i sofaen, men det er alt. Bambino greide aa tisse tre ganger paa under ett minutt, baade ved siden av sofaen og i sofaen, saa det er ikke saa fristende aa ha ham her omkring för dotreningen er i boks.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg Bullekanin 29 Mar 2010, 11:31

Harefrøken skrev:Heretter blir det kloklipping ofte hos oss. Vi hadde förste pedikyrtime med Bambino i dag. Klörne hans er ganske annerledes enn jeg har sett hos andre kaniner - tynnere og spissere, og helt mörke, saa det er umulig aa se hvor nerven gaar. Turte bare aa klippe bittelitt. Ser ogsaa at han har mistet et par-tre klör tidligere. Skulle nok optimalt gjort dem kortere - det er bare saa skummelt.

Jeg skulle ogsaa gjerne ha gitt H og Bambino noe mykt aa gaa paa, men Bambino har ikke akkurat helt skjönt do-konseptet. Han tisser stadig utenfor. Heldigvis holder han seg til omraadet rundt doen, men det har jeg en fölelse er fordi vi fjernet teppene der hvor de holder til. Det er trist nok aa ikke kunne ha dem i stuen. H har hatt et par uhell i sofaen, men det er alt. Bambino greide aa tisse tre ganger paa under ett minutt, baade ved siden av sofaen og i sofaen, saa det er ikke saa fristende aa ha ham her omkring för dotreningen er i boks.

Klørene til min Bulle høres veldig lik ut som det du beskriver for din kanin. Jeg har faktisk aldri klippet hans klør, og er litt bekymret for om det kan ha gjort at nervene hans har blitt lengre(?). De er mørke, ganske tynne og umulig å se nerven. Så jeg tør rett og slett ikke.
Brukerens avatar
Bullekanin

Innlegg petterjackson 09 Jul 2010, 16:55

Bullekanin skrev:
Harefrøken skrev:Heretter blir det kloklipping ofte hos oss. Vi hadde förste pedikyrtime med Bambino i dag. Klörne hans er ganske annerledes enn jeg har sett hos andre kaniner - tynnere og spissere, og helt mörke, saa det er umulig aa se hvor nerven gaar. Turte bare aa klippe bittelitt. Ser ogsaa at han har mistet et par-tre klör tidligere. Skulle nok optimalt gjort dem kortere - det er bare saa skummelt.

Klørene til min Bulle høres veldig lik ut som det du beskriver for din kanin. Jeg har faktisk aldri klippet hans klør, og er litt bekymret for om det kan ha gjort at nervene hans har blitt lengre(?). De er mørke, ganske tynne og umulig å se nerven. Så jeg tør rett og slett ikke.

på Petter måtte jeg ha veldig skarpt lys for å se nerven, men da var frt fortsat veldig vanskelig å se. min erfaring ble at klørene var mer rødaktig der nerven går
Mvh Maria Og Elvira
Brukerens avatar
petterjackson

Gå til Kaninrelaterte fagartikler, linker og boktips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest