Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kjærste til B

Spørsmål, svar og erfaringer relatert til det å føre og ha flere kaniner sammen

Kjærste til B

Innlegg Lisemor 21 Mai 2007, 10:42

Da har vi funnet ei skjønn lita jente som kan se ut som er en løvehode, rødlig farge, som dooa har fanget inn... Hun falt vi bare helt for, og vi tror at hun og B kan bli et skikkelig pent par altså. Så i kveld blir det spennede å se når de kommer på besøk, hvis alt går bra så blir hun det nyeste tilskuddet til vår lille familie. Bilder og full oppdatering kommer fortløpende :-D
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg Marit 21 Mai 2007, 13:32

Spennende.
Jeg håper det går bra med introduksjonen og alle kaniners ve og vel ( og selvfølgelig menneskene i huset )

Det er en heldig kaninfrøken som får komme til dere.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg wabbit007 21 Mai 2007, 14:25

Da B kom til meg hadde jeg allerede en annen kaninfrøken som skulle adopteres bort noen dager etter. Han var veldig hissig og prøvde å sloss gjennom buret så snart "damen" kom i nærheten. Dette var selvfølgelig før han var kastert :) Men han har sikkert roet seg ned ganske mye etter dette :)
Brukerens avatar
wabbit007
Etablert bruker

Innlegg Lisemor 21 Mai 2007, 20:43

ja... som alle frøkner med respekt for seg selv, gjør hun seg litt kostbar, og kommer ikke før i slutten av uka... hun må til en siste legesjekk først, og på onsdag skal B skrape tenner, så da er det dumt å introdusere han for noe dame, så torsdag eller fredag så blir det liv i heimen... Fikk byttet litt vakter på jobb så jeg kan følge med på dem litt hele helga også. GLEDER MEG SÅ MASSE!!!!!!!!! B også gleder seg masse, han sa det i sta til meg :lol:
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg Lisemor 25 Mai 2007, 23:37

Nå har lille Princess Honeybuttom kommet i hus, og hun er så nyyyyydelig!!! Og hun er så liten, bare halve B. Og meget bestemt... Var redd for at B kom til å være skeptisk, men det var hun som sa i fra ja, så deres første sniff ble kort altså... Stakar B var jo så nysgjerrig og skjønte jo ikke mye i grunn. Tror at med lit tålmodighet skal det gå bra for henne. Det er Klart det er mye for henne på en dag det her, men det kommer til å bli supert tror jeg. Hun er i allefall så vanvittig skjønn altså. I morgen blir det hyttetur på hele familien, der B ikke har vært før heller, så da blir det helt nytt på dem begge.
Bilde

Her er Prinsessa vår, og meg da... men det er ikke like viktig akkurat....
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg Marit 26 Mai 2007, 00:26

:-D En nydelig kanin.

Jeg har inntrykk av at det ofte, uavhengig av art, er jentene som sjefer mest. :-D Jeg håper den videre presentasjonen går bra, og at B ikke blir alledeles forfjamset og overkjørt. Det må være rart at det kommer flere inn i hans hjem, så det er bra dere skal på nøytral hytte.

Gratulere med nytt familiemedlem ( kaninmoren ser forståelig nok veldig fornøyd og glad ut)
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg monis 26 Mai 2007, 00:56

Så nydelig hun var ja! Blir nok bra med hyttetur på ukjent grunn... Et bondingtriks er faktisk å prøve å ha de sammen i bilen, så fremt begge to er nervøse for bilkjøring. Da vil de som regel finne trøst i hverandre og få en positiv opplvelse. Du må selvsagt holde de under strikt oppsyn og kunne gripe inn når som helst (så den som passe på de bør ikke være sjåføren... ;) ) Blir spennende å høre videre oppdateringer! God tur!
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg zulu 26 Mai 2007, 07:20

Ønsker dere lykke til med den lille damen :-D Flott bilde av dere!
Det ble litt tomt her hjemme, men vi koser oss masse med Hermine.
Ønsker dere en fin helg på hytta, og tvi tvi med introduksjonen etterhvert.
Hilsen Monica, Katter, og valpen Maja
Vår Hjemmeside: http://www.mainecoon.no
Brukerens avatar
zulu
Etablert bruker

Innlegg Heidi 26 Mai 2007, 16:50

monis skrev:Et bondingtriks er faktisk å prøve å ha de sammen i bilen, så fremt begge to er nervøse for bilkjøring. Da vil de som regel finne trøst i hverandre og få en positiv opplvelse.

Det har jeg opplevd også. Før mine to jenter ble venner. Hvis vi var hos vet. så søkte de trøst hos hverandre. Begge var like nervøse og satt tett inntil hverandre, men når vi var hjemme tålte ikke den eldste den nye babyen.

Jeg tror at hvis du bare bruker tid på å få de sammen så vil det nok gå. Selv gjorde jeg alt veldig sakte. Tok vel ca 3 måneder i alt før jeg lot dem gå sammen hele tiden. Jeg tror at det nok tok lenger tid fordi hun bare var en baby, og skjønte ikke at hun måtte ta igjen. Hun ble bare redd for henne i starten. Derfor vernet jeg litt om henne og lot henne bli litt eldre før jeg lot henne få gå sammen med eldste frøkna (hun var jo sterilisert, og eide ikke morsfølelser for babyen). Så da hun ble litt eldre så fikk de gå mer og mer sammen. I tillegg hadde jeg dem fra dag en på samme rom. Den eldste løs og babyen i bur, og så byttet jeg litt på. Det var sjefen som hadde prob. med inntrengeren. Det ble en del riing for å avklare hvem som var sjefen i starten.

I dag er de bestevenner og så kjærlige mot hverandre. Det er så søtt å se to kaniner som har det godt sammen. Som vasker hverandre, leker med hverandre og hermer etter hverandre (både gode og dårlige vaner). Aldri blir de ensomme heller. Det er virkelig å anbefale.
Mindy, Fluffy og Heidi
Brukerens avatar
Heidi
Etablert bruker

Innlegg Lisemor 28 Mai 2007, 16:20

introduksjonen gikk jo ikke som forventet og det gjorde i grunn ikke hytteturen heller... Å ha dem i samme bur var ikke aktuelt, så i hvert sitt bur satt de og surmula hele veien opp. Særlig B var snurt, han skjønner jo ikke noe stakar... Vel fremme på hytta var hun i buret sitt og han i kompostbingebur litt fra hverandre og med teppe imellom for å skille de og ikke vise dem hverandre... når teppet ble fjernet var de veeeldige nysgjerrige, og så gikk det litt så begynte de å krangle rett og slett :roll: Så det var ikke noe suksess... Litt om litt fikk de se hverandre, og litt og litt gikk det bra helt til de sloss som jenter med labbene mellom gitteret.... Så i full angst, sånn hjelp hva har jeg gjort opplegg, sendte jeg meldig til Hilde.... Hva skal jeg gjøre liksom... de liker ikke hverandre i det hele tatt, hun vet ikke bedre, men han er som en super bortskjemt drittunge, han bare bølla og tulla og sultestreika hele turen... Høy har han spist masse høy altså, og noen critter berries, men ikke noe pellets, og han dro doen utover hele, og var ikke fornøyd. Princess gjorde det beste av situasjonen, og når hun ble varm i trøya både spiste hun godt, hun tok flaske med en gang, og gikk på do i doen med en gang flinke jenta:) Raptus anfall og rally hadde de begge to etterhvert da..

Så hver for seg er de ennå, og jeg har blitt beroliget av Hilde, Hun hadde selv erfaring med at det kan ta laaaang tid, så vi får ta tiden til hjelp.

Men så kom jo dilemmaet... Stua er jo B sin, men jeg har ikke hjerte til hverkan å ha princess i bur hele dagen iog i hvertfall ikke på et annet rom helt alene, det blir for stusselig. Så nå har vi delt opp stua rett og slett, med kompostbinger og pledd over så de ikke ser hverandre og så hun ikke stikker de lille hodet i mellom. Det er mulig det ikke er så lurt, men hva annet kan jeg gjøre? Jeg må jo la henne få utfolde seg litt hun også... Vil ikke ha henne på et stille rom og så løpe fra rom til rom for å underholde dem hver for seg altså... Har noen noe tips eller?? Og hvis noen vil komme hit og være fredsmeklere så er dere hjertelig velkommen ;)

Bilde kommer etterhvert, men jeg har nesten akkurat kommet tilbake så jeg må ned til de søte små litt igjen.
Sist endret av Lisemor den 28 Mai 2007, 19:54, endret 1 gang
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg Lisemor 28 Mai 2007, 18:14

Her er litt bilder fra helgen og i dag...

Bilde

Her har vi akkuratt kommet opp og begge er slitne etter turen oppover.

Bilde

Lille frøkna på hytta

Bilde

Her snuser de litt på hverandre

Bilde
Litt snurt... Få meg ut!!!

Bilde

Sånn hadde B det på hytta

Bilde
Dette er den nåværende løsningen i prosess

Bilde
Her er hennes innhegning ferdig
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg Harefrøken 28 Mai 2007, 18:42

Synes du gjør en flott jobb for de to nurkene jeg :) Forhåpentligvis blir de vant til hverandres selskap etter hvert.
Brukerens avatar
Harefrøken
Etablert bruker

Innlegg monis 28 Mai 2007, 19:53

Jeg skjønner at du blir urolig, det er veldig lite hyggelig å oppleve kaniner som krangler. Men det er jo veldig sjeldent to kaniner går overens fra første stund, så etter en kort helg er det ikke noe urovekkende at de ikke kommer overens. Dette kan ta uker og måneder, så du må bare smøre deg med tålmodighet. Da jeg prøvde å føre Balder og Afrika sammen tok det vel nesten en uke før de slikket og stelte med hverandre, og dette skjedde etter overraskende kort tid etter hva jeg hadde lest om bondingprosesser. Nå ble det riktignok krøll på tråden noen mnd senere med mine - Balder ga seg ikke med å få anfall hvor han jagde henne stua rundt og snerret etter henne. Men dere har vel såpass med plass at dere kan komme dere over tøffe perioder hvor de må være atskilt. Det er jo i alle fall helt flott at du har dem sammen slik i stua, for da får de over tid nå mulighet til å venne seg til hverandre. Det går nok bra det her, skal du se!

De er jo så søte og små disse kaninene, men jaggu som de kan sloss - og det over "ingenting" i våre øyne... Det er jo mer enn nok plass til begge, de er sikret alle fasiliteter som mat og vann, og ikke minst vet jo vi at de til slutt vil bli bestekompiser. Så det blir litt hjerteskjærende å oppleve at man så inderlig vil legge til rette for at de skal ha de fint med kaninkompis og det hele, og så blir det slossing for livet ut av det. Det var i alle fall den motsigende greia der jeg slet litt med da jeg prøvde. Man tenker jo av og til hva vitsen egentlig er, når det blir slik dårlig stemning ut av det. Men det er mange som får det til, bare pelsdottene får nok tid på seg til å venne seg til hverandre og finne ut rangorden.

Lykke til videre!!! :-D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Ida 28 Mai 2007, 20:55

Hun var nydelig! Håper B også ser det etter hvert :lol: Jeg har prøvd og fikk det ikke til, men da hadde jeg voksen damekanin og liten guttekanin. Du får sikkert gode tips av dem som allerede har klart det :-D (forsiktig med den burtoppen så hun ikke setter beina fast.. måtte bare skrive det selv om du sikkert er klar over det)
Hilsen

Ruffen, Milla og Ida!

- Respekt for individet.

Innlegg zulu 28 Mai 2007, 21:34

Håper virkelig at du lykkes, Lise og at den lille "rødtoppen" mykner etterhvert. Synes du allerede
har gjort en kjempejobb, og legger alt tilrette for at de begge skal trives. I dag flyttet Hermine, og
hun skal også introduseres med en kastrat gutt. Jeg rådet de nye eierne å registrere seg her på forumet,
for å lese litt om gode råd og tips fra dere som er erfarne med dette.
Hilsen Monica, Katter, og valpen Maja
Vår Hjemmeside: http://www.mainecoon.no
Brukerens avatar
zulu
Etablert bruker

Innlegg Hilde 29 Mai 2007, 21:25

Har du lest det som står på rabbit.org? http://www.rabbit.org/behavior/index.html
Dette hjalp meg mye da vi holdt på ;)
-Hilde Andgard-
Brukerens avatar
Hilde
Etablert bruker

Innlegg Lisemor 30 Mai 2007, 14:51

Takk Hilde. Skal lese i gjennom det jeg. I dag på jobben ringte samboeren min noe fortvila for han er hjemme for tiden og hørte et leven fra en annen verden på stua. Han kommer inn og finner begge inni buret til B av alle ting og han får tak i B og får han ut og bort før han setter Princess i sitt eget bur og B i det andre. Dostrø og pels var strødd utover og begge var hissige... Da har frøkna kommet seg ut fra innhegningen sin og strena rett bort til buret hans tenker jeg, og det var ikke han glad for så det gikk som det måtte gå... Og jeg som hadde kjøpt ruccola til dem begge og greier... kan de bare glemme. Sjærsen tror ikke de har holdt på lenge, for han løp inn med en gang han hørte lyder, men jeg blir jo så frustrert her. Nå har vi dekt til enda mere og forhåpentligvis klart å lage sperre som er bra nok så hun holder seg inni..
Lisemor og B-Rabbit
Brukerens avatar
Lisemor
Etablert bruker

Innlegg monis 30 Mai 2007, 16:05

Noe du kaaaaan prøve, som jeg hadde veldig god erfaring med, er å sitte og gi dem godis sammen - finn noe de begge liker godt! Jeg vet ikke hva som gjorde det, om de ble så distrahert av maten og da fikk en koselig opplevelse sammen evt, men jeg innbiller meg at dette hjalp da jeg prøvde å bonde mine to. Balder sprang gjerne inn i buret hennes for å spise opp pelletsen hennes - og til og med høyet! Så lenge han hadde noe å gomle på lot han henne være i fred. Han ble ikke sint da hun spiste av samme skålen sammen med han engang... Mulig dette her bare funker på matvrakene rex, men det kan jo være verdt et forsøk. F.eks kan du prøve å lage en slags høyhekkordning hvor de kan sitte på hver sin side og spise, så blir det en sosial opplevelse for dem uten at de kan skade hverandre. Lykke til videre i alle fall! :-D
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Gå til To eller flere kaniner sammen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest