Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Rent kaninrom?

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Rent kaninrom?

Innlegg linejnta 10 Sep 2012, 13:16

Er det noen der ute som har eget rom til kaninene som kaninene holder rent??
Den store forskjellen på før, da vi hadde kaninene rundt om kring i leiligheten og bare et dokassehjørne, og nå som de har sitt eget rom, er at de ser ut til å anse hele rommet som dokasse-høystasjon!
Jeg ser bilder fra andre hvor det er rent og ikke en lort å skimte, mens rommet til mine tre pepres med lorter ved enhver anledning. De har rett og slett blitt mye mer grisete når de har sitt eget rom.De tisser i hovedsak i dokassene sine da, heldigvis.

Er dette fordi de liker å ha "sitt område" hvor de kan gjøre som de vil tror dere?
For meg ser det ut til at de liker å rote og lorte der de vil inne på rommet sitt.

Er det noen som har lyktes med å få de til å holde seg til dokassene sine på et kaninrom/permanente område? I såfall tas tips imot med takk ;)
Mistenker vel at det bare er å fortsette støvsugingen, hehe.
Milo, Milla og Tarzan på nett: http://http://linejntasdyreside.blogspot.no//
Brukerens avatar
linejnta

Re: Rent kaninrom?

Innlegg Morrdi 13 Sep 2012, 11:50

Jeg vet ikke åssen det er med kaniner, men hvis en hest har en for stor boks, så roter den mye mere fordi den ikke helt veit hvor sitt faste dohjørne er. Eller hvis de er veldig stresset, eller føler seg undertrykte eller redde. Dette er vel generelt på alle dyr tror jeg. Hvis min kanin er stresset, lorter den over alt!
Mvh Muffin, Eros og Tina.
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg linejnta 14 Sep 2012, 13:58

Jeg har en mistanke om at det er mest den ene, han som ikke er helt frisk (vi jobber med den saken) som har mistet dovanene sine, enten fordi han er syk eller pga en ny kanin i huset, eller en kombinasjon av dette.
De to andre virker til å være ganske flinke, mens han tredje er helt håpløs for tiden. Meget mulig det kan være et markeringsbehov inne i bildet også, selv om de er aldri så kastrerte. Kan hende det ble litt mye med både flytting, ny kaninvenn og sykdom oppi hverandre. Det er tydelig at dominansforholdene ikke er 100% avklarte enda, så det kan jo være en del av årsaken. Det er antagelig ikke tilfeldig at han setter seg ned og tisser på teppet i stua rett etter han nye har prøvd å få ri på han. Det er nok merkeringsbehov også. Men det er jo kjedelig at han ødelegger hele det fine kanin-teppet, kr 845 hos Ikea. Men men, det beskytter i hvertfall gulvet litt. Jeg hadde håper og trodd problemet ville gi seg etter en stund, men det er nå 4 måneder siden den nye kaninen kom til oss, og ting er fortsatt ikke helt avklart ser jeg. Så ja, stress kan være en årsak fortsatt. Og evt sykdom, siden de to andre friske er veldig flinke...

Det er ikke greit - men de får få nytt teppe i julegave i år :)

*ønsker seg frisk og renslig kanin, lei av å vaske og tørke*
Brukerens avatar
linejnta

Innlegg Morrdi 15 Sep 2012, 20:01

Heh, dette forstår jeg. Du kan jo ta de kaninene som har "problemer" med hverandre, sette dem på et nøytralt sted og se hva som skjer da? Har ikke mye kunnskap rundt flere kaniner, siden jeg bare har en å forholde meg til. Men det er også viktig at hver kanin får sitt eget "sted"/hus elns, slik at de har noe å trekke seg tilbake i. Det kan også være greit og ha en do-kasse per kanin, om ikke flere hvis du har mulighet. :)
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg sofiamor 15 Sep 2012, 20:34

Man kan da ikke skille kaniner som allerede er bondet da ;)
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg Morrdi 15 Sep 2012, 20:35

Hvem har sagt noe om skilling?
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg sofiamor 15 Sep 2012, 20:52

Nei, jeg bare tenkte for du skrev
Morrdi skrev:Du kan jo ta de kaninene som har "problemer" med hverandre, sette dem på et nøytralt sted og se hva som skjer da?

Sånn at hvis det er to av kaninene som har "problemer" med hverandre blir på et nøytralt sted, også den ene igjen. Men det er jo ikke bra å skille! Da kan det jo oppstå krangling. Sånn at jeg på en måte trodde du mente litt sånn ;) Jeg vet, håpløs til å forklare :doh:
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg Morrdi 15 Sep 2012, 22:31

Åja, nei. Mente ikke skille de for alltid liksom. Men for å se om de fikk rangen på plass, når de kommer på et nøytralt sted. ;)
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg Mia Sandstrak 16 Sep 2012, 09:39

Det du kan gjøre, er at du tar med hele gjengen til ei venninne elns. som kan ha kaniner fritt, også slipper du de løs der, og er der til npoen hjemme har eddikvasket kaninrommet der hjemme, ogsså kan du jo se det an når du kommer hjem igjen ;3 vennen din burde være 30 min unna med bil. Kaninene skal være sammen hele tide under hele prosessen, samme bur også.
Brukerens avatar
Mia Sandstrak

Innlegg linejnta 17 Sep 2012, 09:20

Hehe, tror jeg har vært gjennom alt dette og mere til ;)
Har tre dokasser, plenty med skjulesteder, mye mer enn et sted for hver kanin, og lengre bilturer har det blitt flere av siden fastdyrlegen er i Oslo, en time unna.
En ny bonding tror jeg ikke er å anbefale, det bli bare tull og kan nok gjøre vondt verre. De har jo også vært på nøytrale områder i sommer, uten at det har gjort ting hverken bedre eller verre. Og da også med biltur før og etter.

Vi får se om jeg kommer på noe lurt jeg ikke har prøvd - hvis ikke får vi ta tiden til hjelp antagelig.
Brukerens avatar
linejnta

Innlegg Tussis bestevenn 17 Sep 2012, 12:24

Jeg ville satset på tid, jeg. Veldig leit at de bruker så lang tid, men vi får håpe at det er fordi de bonder grundig.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg linejnta 18 Sep 2012, 10:22

Ja, det får vi håpe ;)
Det veksler fortsatt mellom litt jaging (spes i forbindelse med mat eller snacks), litt kosing og stelling og litt være-for-seg-selv.
Virker i grunnen ganske normalt, men lortingen og tissingen utenfor dokassa fra Tarzan skulle jeg gjerne sett en slutt på...
Har kjøpt ny kasse, har flyttet den rundt etter som hvor han tisser, hatt kanten av/på osv osv. Prøvd å finne ut om det er dokassa han plutselig ikke liker, men har ikke funnet løsning enda. Jeg tror han tror hele rommet er "buret" hans, og selv om Egeby-teppene er harde (i sisal) så absorberer det jo til en viss grad. Det bidrar muligens til at han tror hele rommet er "gjør hva du vil hvor du vil"...

I stua markerer han nok, neppe tilfeldig med en lort i hvert hjørne av teppet under sofabordet ;)

Vi får se hva tiden bringer!
Brukerens avatar
linejnta

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest