Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Gnaging på lister

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Gnaging på lister

Innlegg Morrdi 07 Sep 2012, 00:07

Hei! Jeg skal nå flytte kaninen min ut i gangen i 2etsj. Grunnen for dette er fordi det er mye ledninger på mitt rom, han gnagr på de og dette kan bli farlig. Derfor får han ikke lov til å være løs på rommet mitt. I gangen er det ingen ledninger, skal sikre rekkverk, slik at han ikke detter ned og kjøpe bebi-grind så han ikke detter ned trappen.

Jeg har utgjort sååå mye masing på min mor om dette, og hun har gått med på å gi det en sjangs. Betingelsen var det at kaninen ikke skulle gnage på treverket/listene i gangen og ikke urinere utenfor do-kassen da parketten kan bli ødelagt.

Har noen noen tips om hvordan jeg kan unngå begge deler?

Jeg vet at hunder har en "smake-vondt-spray", som man kan spraye på der de gnager. Finnes dette til kaniner?

Setter pris på svar! :D
Mvh Muffin, Eros og Tina.
Brukerens avatar
Morrdi

Re: Gnaging på lister

Innlegg Tussis bestevenn 07 Sep 2012, 11:50

Hvorfor ikke bare ledningssikre rommet ditt? Det er veldig mye enklere enn å forhindre gnaging.
Noen her inne har gode opplevelse med å spraye hårspray på listene, eventuelt skoimpregnering. Ellers finnes det en "tape" som noen klistrer på. Men det finnes mange kaniner som ikke bryr som dette, og som allikevel gnager. Da prøver man først med biteleker, kvister og aktivisering, og om ikke dette fungerer må man skille av kaninen fysisk fra listene.

Det med urinering - er kaninen kastrer? Uansett vil de fleste kaniner markere litt på nye plasser. Bare eddikvask, så bør det gå bra :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Morrdi 07 Sep 2012, 12:06

Okei. Jeg vil tro det er umulig å ledningssikre rommet mitt. Har et mere liknende gutterom enn jenterom. Det står 3 spille konsoller, 2 pcer, ruter, telefon, ladere, internett ledninger, ovner, tv osvosv. Det er et helt virrvarr! Derfor jeg tenkte å prøve gangen. Men nei, han er ikke kastrert enda. Har ikke fått somlet meg til det. Men han har aldri markert på parketten på rommet mitt. Han er ikke veldig teretoriell av seg, så markering skal gå fint.

Men hvordan kan jeg få han til å bruke do-kassen hyppig? :)
Brukerens avatar
Morrdi

Innlegg Tussis bestevenn 07 Sep 2012, 13:12

Jeg synes denne dotreningsartikkelen er veldig fin, men den er på engelsk: http://www.binkybunny.com/BUNNYINFO/tabid/53/CategoryID/5/PID/940/Default.aspx
Det er også en norsk i kunnskapsartiklene, men den er litt mangelfull etter min mening: http://kanin.org/bli_renslig

Jeg legger også ved linken for ledningssikring: http://kanin.org/ledningssikring
Det finnes mange flere måter enn det som er beskrevet i artikkelen. Mener det var Hege som hadde en ledningssikret boks med masse ledninger i - den var kjempelur! Der samlet hun alt i en eske, og hadde hull på hver av kortsidene, og det fungerte veldig bra :)
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg Morrdi 07 Sep 2012, 15:16

Hm, teipen var veldig interessant. Dette skal jeg sjekke ut! :)
Brukerens avatar
Morrdi

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester