Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Har lyst på kanin, men vet ikke hva for bur...

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Har lyst på kanin, men vet ikke hva for bur...

Innlegg Lin 13 Jul 2012, 03:21

Vi lurer på om vi skal anskaffe oss en liten kanin.

Denne må i utgangspunktet være en innekanin som skal kunne bevege seg fritt innenfor en liten "innhegning" inne noen timer hver dag, samt at den skal kunne være uten en del, enten på gressplen eller på veranda når været og temperaturen er bra nok.

Vi har vært og sett på bur på dyrebutikken i nærområdet. Tror de er omlag 100/120 cm x 60 cm (uten at jeg er skråsikker). Det er samme type bur som de selv bruker i butikken.

Jeg har sett litt her inne, at dere mener at kaniner bør ha mer plass enn som så.

Går det da an å ha en dvergvedder i et fleretasjers bur som har grunnflate på ca 100 cm x 50 cm? Vil det at det er to eller tre etasjer utgjøre så mye at burplassen til kaninen er god nok?

Her er link til burene jeg har sett: http://dyreriget.dk/kanin-17/bure-46/in ... k-547.html
http://dyreriget.dk/kanin-17/bure-46/in ... s-552.html
Lin

Re: Har lyst på kanin, men vet ikke hva for bur...

Innlegg mathildee 13 Jul 2012, 08:32

Hvis kaninen skal gå fritt inne er ikke burstørrelsen så viktig. (Kjempeflott at du har lyst til å ha kanin på den måten forresten! :heartbeat: ). Jeg har alltid hatt frittgående kaniner, og de har hatt et bur på 50x100 ca som base liksom. Buret har også fungert som reisebur.

Ellers kan du også dele av en passende del av huset med kompostgjerder (99,- på Biltema for 4 gjerdeelementer), så får kaninen tilgang til bur + løpegård når du ikke er hjemme for eksempel. Du kan også droppe bur helt og bare bruke kompostgjerder. Hvor stort buret må være avhenger av hvor mye frihet du har tenkt å gi. Det kan aldri bli for stort, det har du rett i! Kaniner har et veldig stort behov for fysisk aktivitet, og unge dyr trenger stooor plass for å øve opp fysikken sin.

Jeg har ei dvergvedderfrøken på 4 mndr. nå og hun går fritt døgnet rundt. Burdøra står alltid åpen og det fungerer kjempefint. Hele huset er sikret med ledningsskjulere og er ryddet for ting som kan være farlig for kaniner. Og så har vi en del grener liggende rundt så kaninen får utløp for gnagebehovet. Har også ekstra dokasse på badet, for hun syns tydeligvis det er logisk å gå på do ved siden av toalettet vårt, søtt. :D Når noen er hjemme kan hun gå ut i inngjerda hage gjennom kattedøra til pusen. Siden hun har såpass mye plass å boltre seg på har hun aldri vært urenslig og destruktiv inne, heller ikke nå som hun er kjønnsmoden (og ekstremt brunstig for tida I might ad :plystre: ).

Så, jeg ville altså satsa på kompostgjerder for å gi kaninen mye plass, og brukt alle tips du finner her for å etablere renslighet. Alfa omega for en innekanin, og gjør at du kan gi kaninen max frihet. Hvis du kastrerer i ung alder i tillegg ligger alt til rette for et lykkelig kaninliv. :)
mathildee

Innlegg Lin 13 Jul 2012, 13:07

Tusen takk for svar.

Er litt usikker på hva vi gjør. Har skjønt at det er en hel del "griseri" med innekaniner som kaster høy og flis utover og sopm tisser/bæsjer både på gulv og vegger.

Er helt i undersøkelsesfasen her, og prøver å sanke så mye informasjon som mulig før vi bestemmer oss.

Kjenner flere som hadde kanin da jeg var lita. Men da var ikke burene så store, og "krav" til tumleplass var heller ikke så stor. Men vet ikke om kaninholdet på den tiden var mye dårligere, da kaninene ikke fikk så stor frihet.

Må nok tenke litt mer og gå noen runder med oss selv for å finne ut hva vi skal gjøre. Men har jo veldig lyst på kanin hvis den ikke lorter og bøsser ned så alt for mye og så lenge den ikke lukter så innmari.
Lin

Innlegg Lena 13 Jul 2012, 14:41

mathildee skrev:Hvis kaninen skal gå fritt inne er ikke burstørrelsen så viktig. (Kjempeflott at du har lyst til å ha kanin på den måten forresten! :heartbeat: ).

Nå skrev hun ikke at kaninen skulle være frittgående, men i en innhegning (eller et stort bur?).

------

Til TS:
Det er utrolig mange her inne som har kaniner som har stor plass rundt seg. Da sier det seg selv at man ikke kan ha burstrø over hele huset. Kaninene er derfor dotrente, og de fleste gjør alt i kassen. Om en kanin er dotrent, havner all urin i kassen, men det er noen som lorter litt utenfor. Jeg anbefaler å henge høyet over kassen, da kaniner ofte sitter på do samtidig som de spiser. Her kan du lese mer om prosessen for å få en renslig kanin: http://kanin.org/bli_renslig. En forutsetning er også å kastrere kaninen. De kan bli renslige uten å være kastrert også, men det er enklest med en kastrert kanin, da de gjerne vil markere.

Ellers ville jeg heller brukt kompostbinger til å lage en innhegning til kaninen. Det tar dog større plass enn et tre etasjers bur. Men det er billigere enn bur, og det kan også brukes på en omvendt måte - du kan gjerde inn der kaninen ikke skal gå, istedenfor der den skal gå.

Jeg må også bare si at det er kjempebra at dere undersøker før en evnt ny kanin kommer i hus. De trenger større plass enn man skulle tro, men de er samtidig veldig koselige dyr å ha i hus :)
Lena & Sírius

Hvil i fred, Tornerose & Espiranza
Brukerens avatar
Lena
Moderator

Innlegg Tussis bestevenn 13 Jul 2012, 15:46

Lin skrev:Er litt usikker på hva vi gjør. Har skjønt at det er en hel del "griseri" med innekaniner som kaster høy og flis utover og sopm tisser/bæsjer både på gulv og vegger.

Hvor har du hørt dette? Jeg vet at noen ukastrerte kaniner er urenslige, men de kaster da ikke høyet rundt og urinerer på veggene. Tror du innekanineiere ville levd i et hus fullt av rot, urin og lorter? Selvfølgelig ikke. Det er helt rent hos alle de jeg har besøkt, og også her hjemme når det er kaniner her. Kaniner er utrolig renslige dyr, og de hater rot og urensligheter.

Jeg vil anbefale deg to eller flere kaniner fra Dyrebeskyttelsen. De er ferdig kastrerte, altså slipper du den ganske travle dotreningen.

Du bør også alltid ha eddik tilgjengelig. Superdupert å bruke i den første perioden etter kaninen er i hus, da det bestandig er litt markering på nye områder (kaninene gjør krav på territoriet sitt. Dette går over etter en uke +/-). http://kanin.org/smarteddik
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg mathildee 13 Jul 2012, 15:49

Lin skrev:Tusen takk for svar.

Er litt usikker på hva vi gjør. Har skjønt at det er en hel del "griseri" med innekaniner som kaster høy og flis utover og sopm tisser/bæsjer både på gulv og vegger.

Er helt i undersøkelsesfasen her, og prøver å sanke så mye informasjon som mulig før vi bestemmer oss.

Kjenner flere som hadde kanin da jeg var lita. Men da var ikke burene så store, og "krav" til tumleplass var heller ikke så stor. Men vet ikke om kaninholdet på den tiden var mye dårligere, da kaninene ikke fikk så stor frihet.

Må nok tenke litt mer og gå noen runder med oss selv for å finne ut hva vi skal gjøre. Men har jo veldig lyst på kanin hvis den ikke lorter og bøsser ned så alt for mye og så lenge den ikke lukter så innmari.

Lurt å gjøre grundig research ja, så slipper du å gå i så mange feller.

Jeg orker heller ikke griseri, så derfor kastrerer jeg kaninen så tidlig som mulig og begynner renslighetstrening samme dag som den kommer hjem. Bruker heller ikke spon i buret, bare strø som ikke støver i dokassa; toa-lätt eller carefresh. Høyet holder seg i høyhekken. Ingen ting som sparkes rundt og ingen markering opp etter veggene.

Folk som kommer på besøk oppdager ikke at vi har kanin før den kommer sprettende og hilser på. Hvis du får kaninen renslig er den et utrolig givende kjæledyr som er verdt å vurdere, absolutt. Jeg opplever mange av dem som like sosiale og kjærlige som hunder, bare så mye lettere å ta vare på. Men skal de bo inne er det unektelig kjempeviktig at man får dem renslig. Det har aldri lyktes meg å oppnå 100% renslighet med fler kaniner i samme hus, derfor holder jeg bare en kanin av gangen nå og det fungerer utmerket.

Lena; Jeg reknet med at hun er i gang med en tankeprosess her og kanskje ikke helt vet mulighetene man har med innekaniner, at de kan bli helt frittgående uten at det vises i huset. Det viste seg jo å stemme. :)
mathildee

Innlegg mathildee 13 Jul 2012, 16:00

Tussis bestevenn skrev:
Lin skrev:Jeg vil anbefale deg to eller flere kaniner fra Dyrebeskyttelsen. De er ferdig kastrerte, altså slipper du den ganske travle dotreningen.

?? Du slipper da ikke dotreningen bare fordi de er kastrerte! Dessverre er ikke kastrering noen mirakelkur for voksne kaniner som har etablerte dovaner. Jeg vet ikke hvor mange her som har fått voksne kaniner uten dotrening helt renslige, men jeg ville ikke tatt sjansen på det. Med mindre man har mulighet til å ha dem ute hvis man skulle mislykkes. Man da blir det et helt annet kaninhold igjen.
Sist endret av mathildee den 13 Jul 2012, 16:14, endret 1 gang
mathildee

Innlegg Tussis bestevenn 13 Jul 2012, 16:12

Jo, de er jo ferig dotrente hos DB. De bor jo i vanlige hus, hos vanlige folk, som for eksempel meg. Selvfølgelig dotrener fosterfamiliene kaninene. Jeg ville ikke holdt ut her hjemme med urenslige kaniner.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg mathildee 13 Jul 2012, 16:15

Hvis det er sånn at de bor inne hos folk og blir dotrente angrer jeg på at jeg ikke tok over en db kanin selv! Det er imponerende!
mathildee

Innlegg Tussis bestevenn 13 Jul 2012, 16:18

mathildee skrev:Hvis det er sånn at de bor inne hos folk og blir dotrente angrer jeg på at jeg ikke tok over en db kanin selv! Det er imponerende!

Ja, jeg er enig ;) Det er ikke alle Dyrebeskyttelser som har nok fosterhjem, så et fåtall bor på kattehusene eller lignende, men stort sett alle kaninene er i fosterhjem. Det jeg synes er det kjipeste er nykastrerte kaniner, for de tar tid å dotrene. Etter en måneds tid pleier det heldigvis å gå veldig bra, altså. Og etter 6 uker er jo alle hormonene borte, så etter det har kaninene sjeldent uhell.
Mvh Tb og dyrene
Brukerens avatar
Tussis bestevenn

Innlegg sofiamor 14 Jul 2012, 16:54

Jeg må bare si noe ang. dotrening å kastrering;
Det er bare så verdt å kastrere en kanin. Har kastrert min, og dortent hun. Trodde egenklig ikke jeg skulle få det til, for hun lorta over alt! Etter kastrering kom det ikke lorting utenfor buret(okei, av og til, men da ble hun satt i dokassa). Så det er ikke så kjempe vanskelig da.. Men tar jo tid og tålmodighet ;)
Julia med kaninenene Sofia & Lucky
Brukerens avatar
sofiamor

Innlegg ingridca 01 Aug 2012, 23:28

Trenger man å kastrere kaninen før de klarer å dotrenes? Jeg pottetrente kaninen min nesten med en gang jeg fikk henne, da hun bare var rundt 12 uker, og det gikk helt fint. Alt endte i dokassen selv om jeg ikke fikk kastrert henne før hun var et halvt år gammel. Så hvilte vi litt for lenge på laubærene, så noen ganger tisser hun under høyhekken om det ligger mye høy der.
Kjeks og luftballong
Brukerens avatar
ingridca

Innlegg linejnta 02 Aug 2012, 09:23

Jeg har frittgående innekaniner, og har tidligere hatt de løst i stua og over alt hele tiden, mens de nå har fått to rom som avgrensning deler av døgnet.
Kaninene er dotrente, det er naturlig for kaninene å gå på do et bestemt sted, og de vennes raskt til å bruke en vanslig kattekasse med f.eks fyringspellets i. Det er veldig veldig smart å henge høy over dokassene, da de gjerne lorter endel mens de spiser høy. Friske kastrerte kaniner er etter min erfaring flinke til å bruke doen sin. Men det kan jo havne en og annen lort andre steder, og det blir fort litt høy utover ja ;) Det må man bare regne med når man har kanin. Bare å koste og støvsuge jevnlig det. Jeg synes det blir feil å skulle sette kaniner i bur bare fordi de kan søple litt inne. Det er også en periode med litt markering når kaninene har kommet til nytt hjem, noe som ofte medfører litt lortekuler og kanskje også tissing utenfor dokassene. Det er slik kaniner markerer sine områder, men det roer seg så fort de har fått satt sin lukt i rommet, etter noen dager. Dette "problemet" er mindre med kastrerte kaniner, men forsvinner ikke helt, markering er en viktig del av kaninens natur. Akkurat som vi også gjerne vil sette preg på vårt eget hjem :) De prøver bare å si "her bor jeg". Det finnes jo også kaniner som er mindre dotrente enn andre, men de fleste er veldig renslige. Men jeg synes du skal tenke nøye gjennom dette, for hvis du ikke kan takle en kanin som roter til litt og som kanskje ikke blir helt dotrent, så kanskje kanin ikke er dyret for deg... Å sette kanin i bur fordi den er en kanin blir jo litt feil i mine øyne.

Det du kan vurderer er jo å kjøpe et stort teppe, f.eks en 2x3 meter som du omkranser med kompostgjerder og lager en stor innheging. Det er så mye bedre enn bur! :) Du får fint det til samme pris eller billigere enn buret du linker til.
Det krever endel gulvplass, men kaniner har stort plassbehov og skulle jo helst gått fritt hvis du spurte dem. De trenger å ha plass til å løpe, sprette og herje, gjerne på tider av døgnet da vi mennesker normalt ikke er våkne. Mine er crazy aktive i 5-6 tiden om morgenen. Jeg får vondt når jeg ser på det (i ukedagene når jeg står opp tidlig) og tenker på hva de ville følt hvis de da satt i et lite bur hele natta og til noen slapp dem ut... Derfor er en innhegning så mye bedre, for den kan man bygge ganske stor og kaninene kan bevege seg når de vil :)

Før vi flyttet til stor leilighet hadde vi bare en liten to-roms, og hadde ikke plass til noen innhegning eller sånt. Da fikk de gå løst, og med kaninsikring av ledninger (viktig uansett som kanineier!) og smart valg om å ikke ha de aller dyreste møblene, så gikk det helt fint, selv sofaene klarte seg fint. Jeg laget et pallebord, der sov kaninene under om dagen og det fikk de lov til å spise opp. Dermed ble det ikke så mye gnaging på andre ting, de hadde mer enn nok med to store paller, hehe. Måtte koste endel høy, men ellers gikk det finfint :)

Kaniner er herlige innedyr, men bør slippe å sitte i bur. Bare å følge med på sprettene, løpingen og herjingen deres så skjønner man med en gang at kaniner ikke er burdyr...
Jeg har noen eksempler på bloggen min: http://minedyr.linejnta.com/search/label/Kaninbur
Det er også mange flott eksempler i mange innlegg på Marits blogg: http://maritemilie.com/category/kaninens-bolig/
T.o så koster en pakke med 4 kompostgjerder 99 kr hos Biltema! Så er det bare å få tak i noen billige, eller dyre, tepper og bygge en innhegning .
Jeg kan anbfeale Egeby-tepper fra Ikea, de ligger godt og er laget av kaninvennlig sisal, og de liker å gnage og løpe på de. Jeg bruker det både på kaninrommet og har to lange løpere i stua. Kaninene anbefaler det også!
Og de er superenkle å støvsuge, det er en fordel!
Milo, Milla og Tarzan på nett: http://http://linejntasdyreside.blogspot.no//
Brukerens avatar
linejnta

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest