Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Farlig med ledninger som ligger oppå list?

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Innlegg Dollyvenn 05 Apr 2006, 23:23

Jeg lurer på noe... :shock: Ledningene som går langs lista ved gulvet, har dere sikret de på en lur måte?

Har egentlig lest et sted at de ikke er så opptatt av disse, men stoler ikke helt på det. Jeg har tapet med en tykk, sterk tape og tatt på zalo, men blir litt engstelig avogtil hvis Dolly er veeeldig lenge bak sofaen. Så hvis noen har noen tips eller kan bekrefte at dette er av null interesse blir jeg glad :)
Hilsen Ingfrid, Dolly, Mudasser & Hugsy!
Brukerens avatar
Dollyvenn
Etablert bruker

Innlegg monis 05 Apr 2006, 23:44

Kaninene som har vært her i leiligheten har aldri noensinne vært interessert i ledninger som ligger tett oppå listen. Vet ikke om det er fordi de ikke får noe særlig godt tak på dem, eller at det kan være fordi de er så tykke... Tykke strømførende ledninger har aldri blitt rørt av mine kaniner... Om man skal tørre å gamble på å ha kaninen i nærheten av slike ledninger uten oppsyn er jo en annen sak... Vanskelig det der. Det aller sikreste er nok å sikre slikt - særlig under sofaen hvor ting kan skje over tid uten at du ser det... Jeg har ikke sikret mine slike, men om jeg tør å si til andre at dette nok er helt trygt, vet jeg ikke... :roll:
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Marit 06 Apr 2006, 00:43

Jeg har dekket til de fleste av ledningene som ligger ved list. Da har jeg brukt ledningsamlere ( rør som fåes kjøpt på ikea ).
Han har faktisk gnagd litt på ledningene som lå ved list, før jeg sikret disse. Så ikke stol på kaninene, selv om de ikke har vært der før...

Ellers er tape og tabascosaus gode alternativer har jeg hørt.
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Christine 06 Apr 2006, 08:20

Det varierer tydeligvis veldig om kaninene er interessert i å gnage på disse ledningene eller ikke. Kaos har aldri brydd seg, men Luna var stadig borte å gnagde litt så jeg tok å la en tykk hvit tape over ledningene. Det skal nok godt gjøres at de klarer å bite inn til selve ledningene, den plasten rundt er jo veldig tykk også.
Christine
Brukerens avatar
Christine
Etablert bruker

Innlegg Dollyvenn 06 Apr 2006, 09:37

De ledningssamlerne er fine til de ledningene som er løse. Men hvordan fester du de på ledningene langs veggen, Marit? De jeg har er ihvertfall runde rør.
Brukerens avatar
Dollyvenn
Etablert bruker

Innlegg Christin 06 Apr 2006, 11:18

Har heller aldri hatt problemer med ledningene langs listen. De har gnagd litt på ledningen til ovnen, støvsugeren og litt bak PC'en, men da bare på gummien, så vi har fiksa og teipa dem og lagt ledningene bak PC'en i sånne ledningssamlere kjøpt på biltema.. Den eneste ledningen som er blitt kappet helt av, er ledningen til mobilladeren min. Den er jo ganske tynn, så det tar et milisekund for en kanin å kappe den. Fort gjort. :lol: Tror nok egentlig det som er mest interessant å gnage på, er ledninger som henger/ligger løse og er lette å få tak på. :)

Når Dolly er lenge bak sofaen, tror jeg nok hun bare koser seg og slapper av. Det gjør mine også...og så er det populært å sitte bak/under sofaen og fiffe seg opp og vaske seg litt :) Du kan jo prøve å følge med på henne når hun er bak sofaen og se hva hun gjør, hvis du ikke har sofaen heeelt inntil veggen da :)
Christin K.H.
Christin
Etablert bruker

Innlegg Dollyvenn 06 Apr 2006, 11:35

Dolly likte også å snuse på de løse ledningene før jeg tok på ledningssamlere. (jeg var hysterisk og tok henne bort med en gang... :roll: så hun har ikke fått gnagd noen i stykker)

Tror nok hun koser seg bak der ja...
Brukerens avatar
Dollyvenn
Etablert bruker

Innlegg Marit 06 Apr 2006, 13:37

Ledningene mine var såpass løse at jeg fikk lirket ledningsamleren rundt, selv om de lå ved list. De var altså ikke klistret helt tett inntil listen. Dårlig håndtverk fra min side....(som har pusset opp litt selv).

Men det må sies at det er relativt stygt, så kanskje jeg skal forsøke meg med tape der i stedenfor?
Hva slags hvit tape kan jeg benytte meg av da?
Marit. Forfatter av Den store kaninboka 2010 og Rabbit Behaviour, Husbandry and Welfare 2013 http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=5154217
Brukerens avatar
Marit
Moderator

Innlegg Christine 06 Apr 2006, 14:59

Marit skrev:Hva slags hvit tape kan jeg benytte meg av da?

Jeg kjøpte en slik sterk type på Jernia, de hadde mange forskjellige hvite taper der
Christine
Brukerens avatar
Christine
Etablert bruker

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest