Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

biting på ledninger

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

biting på ledninger

Innlegg Raksha 07 Feb 2008, 14:07

Dumt spørsmål her, men biting på ledninger, kommer det med "en gang" liksom, eller kan det utvikle seg?

Hatt Påsan løs en del under streng overvåkning, selvsagt, og han har aldri tygd på ledninger som jeg kan se. I natt hadde han kommet seg ut selv, og vekka meg med å sitte å trampe i gangen utenfor soverommet. Mutterst alene. Syns tydligvis ikke at det var så stas å være i det fri alene. :lol: Såvidt jeg kan se har han ikke tatt ledninger i natt heller. Skal ta en bedre kontroll etterpå. Men da er spørsmålet - hvis han ikke har tygt på ledninger til nå, er det da "trygt"? Kan jeg regne med at han ikke kommer til å begynne med det heller?
Raksha
Etablert bruker

Re: biting på ledninger

Innlegg monis 07 Feb 2008, 14:14

Det er desverre ikke trygt nei. Det kommer plustelig... Et vennepar av meg har en dvergvedder som nesten aldri rører ledninger, men får et kick i blant. Så det har røket nettverkskabel, usbkabler, høyttalerledninger og strøm til ekstern harddisk (det ble så kjøpt inn en uorginal strømforsyning til den, som ble feil og svidde hele disken) et par ganger. Eneste løsning er å sikre, kraftige ledninger for kaninens og brannsikringens skyld, og småledninger for lommebokas skyld :)
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Raksha 07 Feb 2008, 14:27

Han rakk jaggu å besvare spørsmålet selv. :lol: Plutselig satt han og gumla lykkelig på ledningen til modemet, og vips nix mer internett. Veldig glad han ikke har hatt ledningsraid i natt.
Raksha
Etablert bruker

Innlegg monis 07 Feb 2008, 14:40

Hehe... kaninhumor på sitt beste :D Kom du deg på nett igjen da?
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg Luna 07 Feb 2008, 14:49

Ja, det er nok ikke lurt å ta sjansen. Både for deg og kaninens skyld! Luna tok en gang ledningen til den ene gamecube-kontrollen vår mens vi satt og spilte, uten at vi hadde sett at hun var i nærheten en gang. Vi skjønte ikke hva som skjedde før vi tittet ned på de lille synderen... :lol: Men Luna har elltid tatt ledninger og Lago er like ille så her må alle være ute av rekkevidde eller skjult med ledningsskjuler.
Hilsen Kaja, Luna og Lago

Besøk gjerne bloggen min - om hverdagsliv, veganisme, vegetarmat, katter og kaniner
Brukerens avatar
Luna
Moderator

Innlegg Raksha 07 Feb 2008, 14:50

Og gjett hvem som sover uskyldig oppå taket på huset sitt.
Har altfor mye ledninger her, så hadde heldigvis et par eksta, så er ikke krise enda. Men han kan godt bare gi blaffen i den der gumlinga. :lol:
Raksha
Etablert bruker

Innlegg monis 07 Feb 2008, 14:54

Jammen kan skjønne at man ikke kan ha så mye røtter og kvist rundt seg, man jo ha fri sikt og klar vei om reven skulle komme!
Mona - kanin.org
Brukerens avatar
monis
Administrator

Innlegg mortlar 12 Feb 2008, 23:42

Tenkte bare å nevne at det faktisk er veldig farlig for kaniner å tygge på ledninger!
Verste konsekvens av en ivrig kanin er at den får støt og dør.
Synes ikke det kommer så veldig godt frem i tråden.
Veldig utrivelig, men slik er det desverre.

Dette gjelder stort sett sterkstrømsledninger (230v, vanlig inne-strøm), men andre ledninger som brukes til å f.eks lade mobiltelefoner etc er også veldig farlige da de kan skape brann dersom de blir tygget over (kortslutning etter likestrømstrafo bryter ikke alltid sikringen). Ellers har vi også de ufarlige ledningene som ledning til datamus, andre usb-kabler osv som bare overfører "signalstrøm". De er det bare kjipt å måtte betale for, men her er det også (minimal) risiko for at kaninen kan sette metall-"tråder" i munnen som kan føre til infeksjon.

Det eneste fornuftige i mine øyne er å sikre alle ledninger som kaninene har mulighet til å komme i nærheten av, og gjerne et par andre også. Man veit aldri hvor kaninene kommer til! De kan være utrolig rampete. Tv-skap er vel favoritten når kaniner leker russisk rullett...

Edit: Gjorde hovedpoenget litt mer lettlest
Både kaniner og kuer er mine venner - Og jeg spiser ikke vennene mine...
Brukerens avatar
mortlar
Etablert bruker

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest