Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Gjemmested fra katter

Kaninsikre bolig og ellers diverse smarte løsninger og nyttig kaninutstyr

Gjemmested fra katter

Innlegg SirJames 08 Nov 2015, 22:53

Hei!
Jeg har to kaniner som bor fritt i leiligheten min. De har i sommer fått gått en del ute i inngjerdet hage når jeg er hjemme. Det er en del katter i nabolaget som til tider har jaktet litt på kantinene, så jeg har verandadøren åpen når kantinene er ute, så de kan løpe inn å gjemme seg (kattene tør ikke å følge etter dem inn). Nå begynner det dessverre å bli litt for kaldt til å ha døren stående åpen. Jeg har nå lyst til å lage et lite hus til dem ute så de kan gjemme seg der ved behov til jeg slipper dem inn. Tenker da bare å ha en liten boks de kan gjemme seg i, ikke noe store fancy greier. Det store spørsmålet er: går det an å lage en dør som kantinene kommer seg inn i men som katter ikke klarer å komme seg inn i? Begge kaninene er Hermelimer så de er jo ganske små kaniner, men katter er så flinke til å klemme seg inn i små åpninger så vet ikke helt om det går (?).
Eventuelt om noen har noen andre gode løsninger på hvordan kantinene kan få være litt ute om vinteren uten at jeg må sitte å følge med på dem fra vinduet?:)

Alle svar, ideer og erfaringer tas imot med stor glede fra meg og mine to små! :)
SirJames

Re: Gjemmested fra katter

Innlegg Oliver4 28 Mar 2016, 18:44

Hei! :)
Nå svarer jo jeg veldig sent på innlegget ditt, beklager det. Er forsåvidt ett enkelt spørsmål, men et meget viktig et du kommer med! :)
Jeg ville først og fremst sikret hele kaningården som gjør at kattene ikke kommer inn til de i det hele tatt. Husk kaniner er små, skjøre dyr. De bør ikke bli skremt mer enn nødvendig. Som sakt, ville jeg sikret hele kaningården, gjerde det enten så høyt at de ikke kommer over, eller lage ett tak over :)
Lykke til :)
Oliver4

Gå til Burløsninger, sikring av bolig og andre smarte tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest