Tips: Våre kunnskapssider
Forfatteren av Den Store Kaninboka, Marit Emilie Buseth, som var med på å starte kanin.org og fortsatt er en viktig drivkraft bak nettstedet, mener forumet har vært viktig for å øke kaniners velferd. Hennes neste bok, Rabbit Behaviour, Husbandry & Welfare, utgis i 2013.

Du kan besøke bloggen hennes her.

Kanin og marsvin i samme husholdning?

Forumreglene og retningslinjene skal leses av alle! Her får du også hjelp til tekniske forumting eller kan stille spørsmål om forumet.

Kanin og marsvin i samme husholdning?

Innlegg IDS 17 Jan 2016, 21:22

Hei,
Jeg trenger kvalifiserte råd i forbindelse med at jeg allerede har tatt til meg to marsvin som ikke hadde det godt der de bodde, og nå har fått spørsmål om å overta en dvergvedder som heller ikke har det godt. Kaninen mangler både gode bevegelsesmuligheter, stimulans og kos og korrekt foring, og jeg vil gjerne overta henne og gi henne et godt kaninliv.
Jeg var klar over at både mat og språk er så ulikt at de to artene ikke bør holdes i samme bur/innhegning, men jeg var ikke klar over at kaninen mest sannsynlig har den bestemte bakterien (som jeg har glemt navnet på) som kan gi luftveissykdommer hos marsvinene, og at dyrene av den grunn kanskje ikke bør bo i samme husholdning en gang?
Jeg kan gi dem mulighet til å bo i hver sitt rom, dersom det er tilstrekkelig i forhold til beskyttelse mot smitte. Men er det slik at jeg kan overføre smitte mellom dem bare ved å stelle og håndtere dem?
Takknemlig for gode og kjappe svar!
IDS

Re: Kanin og marsvin i samme husholdning?

Innlegg Pala 18 Jan 2016, 12:24

Hei
Jeg har selv både 5 kaniner og 6 marsvin i samme hus.
Jeg bruker hansker, og det har ikke noe og si om man bruker samme hansker/hender uten og ha vasket dem før man tar i marsvin ette og ha tatt i en kanin. Jeg har et par ganger til og med lat mine marsvin gå på rommet der alle mine kaniner står. Det du ikke bør gjøre er og ha kaninen og marsvinene i samme bur, eller løse i samme rom samtidig. Du må også passe på at kaninen eller marsvinene ikke er syke, for da vil jeg ikke anbefale og la dem være i samme rom i bur.
Jeg har mine kaniner i et eget rom, men som jeg har fortalt så går det fint og ha kaniner og marsvin i samme rom så lenge de ikke er løse samtidig. Bare ikke sett burene "kliss" inn på værandre, så går det helt fint. Hvis du vil gi marsvinene eller kaninen din fine leker, så bør du gå inn på Petworld.no Der har de leker for smådyr og andre dyr og mye mer! Her er en link til lekene de har for smådyr: http://www.petworld.no/no/artiklar/smad ... index.html
Og hus/hulene de har for smådyr: http://www.petworld.no/no/artiklar/smad ... index.html
Ellers er det bare og gå inn på hjemmesiden: http://www.petworld.no/

Håper informakjonen og tipsene om leker m.m. var til hjelp! :D
Hilsen Victoria, Jack, Sprett, Kinder, Dunhale, Tussi, Fluffy og meg
Pala

Innlegg IDS 18 Jan 2016, 21:06

Hei,

Tusen takk for svar :)
Da melder jeg fra om at kaninen er hjertelig velkommen til oss!
Marsvinene mine bor ikke i bur, de har en innhegning i halve stuen - de fikk knapt beveget seg der de bodde før. De delte et altfor lite bur og var i det hele tiden, og de venner seg ikke til å få løpe helt fritt. De blir bare redde da, så løsningen ble stor innhegning og masse hus og tunneler de kan løpe gjennom og ut og inn av. Der føler de seg trygge, og har masse å holde på med, og høyt aktivitetsnivå.
Har lyst til å lage et tilsvarende artig og trivelig miljø for kaninen også, men tenker hun må ha hovedplassen sin på kjøkkenet. Der får hun masse selskap, men også litt fred. Har et bra kaninbur av aller største typen allerede, og kan rigge til et miljø hvor hun kan få 4 kvadratmeter som "sitt" på heltid, og mer å løpe fritt rundt på når jeg er hjemme og kan passe på henne, bare hun altså ikke kommer helt oppi marsvinene. Det lar seg gjøre.
Har kjøpt kaninboken på nett og får den i morgen, og har funnet Marit sin blogg også.
Nettsiden du anbefaler har masse fine greier, og en hel del billigere enn dyrebutikken, men jeg har også masse allerede. Et eget stort nok hus må hun imidlertid få, og en dokasse, en stor vannflaske og skikkelige kvalitetspellets for kanin, men så skal det være klart for nytt flokkmedlem her :)
IDS

Innlegg Pala 18 Jan 2016, 22:41

Så bra at dyrene får det bra oss deg! :D Høres fint ut, alt sammen! :D
Pala

Innlegg ZakuraRabbit 18 Jan 2016, 22:42

På skolen jeg gikk før hadde vi massevis av marsvin og kaniner i samme rom (samt fugler og chinchillaer, i store separate bur selvsagt). Når kaninene gikk fritt kunne de gå rett bort til marsvin-bingen (de hoppet aldri oppi, selv om de sannsynligvis hadde klart det XD)
Ingen ble syke hos oss iallefall, så enten bar ingen bakterien eller så skulle det mer kontakt til for å skape smitte.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg Pala 18 Jan 2016, 22:45

ZakuraRabbit skrev:På skolen jeg gikk før hadde vi massevis av marsvin og kaniner i samme rom (samt fugler og chinchillaer, i store separate bur selvsagt). Når kaninene gikk fritt kunne de gå rett bort til marsvin-bingen (de hoppet aldri oppi, selv om de sannsynligvis hadde klart det XD)
Ingen ble syke hos oss iallefall, så enten bar ingen bakterien eller så skulle det mer kontakt til for å skape smitte.

Jeg tror bare de får bakterier av berøring på værandre og bo i samme bur over tid.
Pala

Innlegg IDS 24 Jan 2016, 19:45

Takk til dere som svarte!
Da har Molly vært i hus noen dager, og begynner å bli vant til å være her. Stadig tryggere, og beveger seg lenger og lenger vekk fra buret på badematteløpeløype (laminatgulv er steinglatt - IKEA har kjempebillige matter som tåler vaskemaskin). Med tunneler og esker å løpe gjennom og inn i underveis, er hun modig nok til å utforske stadig lengre løype, og nå har hun satt opp farten også :) Hopp og sprell blir det også etterhvert - det er så artig å se henne kose seg! De første dagene var det så vidt hun tok noen få jump rett utenfor døren på buret. Kondisen hennes er dårlig, hun har knapt rørt seg, men hun beveger seg fint og jevnt og ser ut til å ha tydelig glede over å få bevege seg nå etterhvert.

Men jeg må medgi at jeg lurer på om hun kan være tysk vedder i stedet for dverg..? I skrivende stund har hun nettopp stått på golvet med forlabbene på salongbordet og hele hodet godt over bordplaten og tittet på meg...? :shock: :lol:
Synes umiddelbart det virker som en himla lang dvergvedder....
Har ikke veid henne ennå - sånt kan vi ta når hun er skikkelig trygg og hendene mine lenge nok har fått være bare noe som gir mat og forsiktig kos når hun kommer bort, men uten å holde eller løfte henne. Kloklipp og helsesjekk må også til ganske snart, men hun får få litt ro før vi gjør den slags.

Dokasse og høyhekk skjønner hun utmerket, og hun har bare gjort fra seg i kassen (og hun går fritt nesten hele tiden) og i buret. IKEA har forresten noen supre hvite kasser med tre høye sider og en lav - perfekte dokasser :)
Hun har jobbet hardt med å hakemarkere alle de nye tingene sine, og i dag morges gned hun haken sin på føttene mine også, etter å ha jumpet rundet beina mine i åttetall når jeg slapp henne ut. Jeg tror hun trives... Nå følger hun etter meg rundt omkring i huset også, men hun gir blanke i marsvinene. Akkurat det er jo bare praktisk.
Alt i alt - jeg er rimelig solgt, og synes jeg er en kanonheldig førstegangs kanineier som fikk akkurat Molly :)
Så igjen - tusen takk for kjapp respons på første innlegget mitt her, slik at jeg turde ta henne til meg!
IDS

Innlegg ZakuraRabbit 24 Jan 2016, 19:52

Det er mange dvergveddere som blir større enn standarden, da dette er en populær rase blir den ofte utsatt for mindre seriøs avl, ofte blandes forskjellige raser også, men folk har en tendens til å kalle det dvergvedder uansett hvis de har hengører.
Har møtt "dvergveddere" som er langt over 2 kg... Mora til Zakura var 3...men hun var også svært overvektig. Zakura var halvt hermelin men jeg tror faktisk hun nådde 2.5 en gang i tia... Vanligvis var hun rundt 2 kg, over standarden for begge foreldrene.

Ved mindre du kjøper fra en seriøs oppdretter kan du aldri være helt sikker på at de er 100% renraset.
Hanne Aune
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Etablert bruker

Innlegg IDS 24 Jan 2016, 20:00

Da tror jeg nok Molly kan være "dvergvedder" av den typen du beskriver.. Blir spennende når jeg får veid henne. Tjukk er hun ikke, snarere undervektig, men vil tro hun er godt over 2 kg. Kjennes sånn ut når hun setter seg på fanget mitt, ihvertfall :)
IDS

Gå til Forumregler og hjelp

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest